منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، دکتر امیدعلی مسعودی، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به‌ضرورت «سواد رسانه‌ای» در میان آحاد مردم اظهار داشت: معتقدم فضای مجازی درعین‌حالی که موجب فرصت‌هایی در عرصه‌های مختلفی شده اما تهدیدهایی را هم در حوزه فرهنگی، روحی و روانی برای افراد ایجاد کرده است.

وی بابیان اینکه مهم‌ترین تهدیدات فضاهای مجازی در بُعد «محتوایی» است که در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی برای جامعه اسلامی ایجاد می‌شود افزود: طبیعی است که باید با این تهدیدها مبارزه کنیم و از فرصت‌هایی که این فضا برای ما ایجاد کرده استفاده کنیم لذا این امر نیازمند داشتن «سواد رسانه‌ای» در میان مردم است و معتقدم آموزش سواد رسانه‌ای فقط بر عهده دولت و سازمان‌های مردم‌نهاد نیست بلکه نیازمند یک «نهضت سراسری» در کشور است و این نهضت را ما باید با آموزش‌های پیوسته و به‌صورت گلوله برفی به معنای اینکه من به شما بیاموزم و شما به خانواده و خانواده نیز به دیگران بیاموزند؛ باید ارائه شود.

دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه سوره ادامه داد: به نظر من یکی از جاهایی که این نهضت سواد رسانه‌ای می‌تواند شکل بگیرد در «مساجد و بسیج» است و روحانیون به‌ویژه «ائمه جمعه و جماعات» نیز نقش مهمی در انتقال سواد رسانه‌ای به جامعه خواهند داشت.

به گفته این استاد دانشگاه؛ «سواد رسانه‌ای» مجموعه‌ای از قدرت شناخت ابزارها و قدرت تحلیل پیام است و این کار فقط محدود به توانایی ورود به شبکه اجتماعی نیست بلکه باید ببینیم ما به‌عنوان یک «فرد ایرانی و مسلمان» چه‌کاری می‌توانیم برای ارتقای باورهای دینی در این فضا انجام دهیم.

مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه سوره یادآور شد: یکی از سازمان‌های مردم نهادی که با دولت، مجلس و قوه قضائیه در ارتباط است و با بسیاری از اساتید متعهد نیز مرتبط است «انجمن سواد رسانه‌ای ایران» است. لذا دانشگاه سوره به‌عنوان یکی از زیر مجموعه‌های سازمان تبلیغات اسلامی؛ «تفاهم‌نامه همکاری» با این انجمن منعقد کرده است که یک بخش آن مربوط به «آموزش» است و «دانشگاه سوره» نیز نخستین دانشگاهی است که «دوره تربیت مربی سواد رسانه‌ای» را در کشور برگزار می‌کند و امیدواریم دانشگاه‌های دیگر کشور نیز این مسیر را ادامه دهند.

دکتر مسعودی بابیان اینکه ثبت‌نام این دوره از مرداد ۱۴۰۰ شروع و ۱۲ جلسه برای آن طراحی‌شده است گفت: معتقدم دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی باید توجه کافی به «نهضت سواد رسانه‌ای» داشته باشند تا همچون «نهضت پیکار با بی‌سوادی» که در اوایل انقلاب راه‌اندازی و موجب ریشه‌کنی بی‌سوادی شد بتوانیم جمعیت کثیر ایران را باسواد رسانه‌ای آشنا و مردم را از فضاهای مخرب شبکه های مجازی مصون نگه‌داریم.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه، انجمن سواد رسانه ای ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید