منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از دبیرخانه همایش آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار؛ نخستین نشست خبری با حضور خبرنگارانی از خبرگزاری‌های رسمی کشور و اعضای اصلی همایش از جمله دکتر مهران‌ هوشیار طراح و دبیر علمی همایش، دکتر امیدعلی مسعودی رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات و عضو کمیته علمی همایش، دکتر مهدی محمدی مدیر گروه هنر اسلامی و صنایع دستی و دبیر اجرایی همایش، سید امین موسوی مدیر دفتر حوزه ریاست دانشگاه سوره و دکترحیدر جهان‌بخش عضو کمیته علمی همایش و رییس دانشکده معماری و شهرسازی سوره، روز یک‌شنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۳ الی ۱۴ به صورت حضوری برگزار شد.

در ابتدا امیدعلی مسعودی ضمن خیر مقدم و خوش‌آمد گویی، به مبحث توسعه در کشور ایران پرداخت وگفت:کشور ما،کشوری درحال توسعه نام‌گذاری شده است و بحث توسعه کشور در تمام ادوار همیشه درگرو آموزش و پژوهش‌اندیشی قرار می‌گیرد که بستر آن در نهاد آموزش عالی و دانشگاه فعال خواهدشد.

وی افزود:کشورهایی مانند ژاپن، سند توسعه را در بلندمدت مورد محاسبه و سنجش قرار می‌دهند، ولیکن کشور ما برخلاف آن حرکت می‌کند. ما نیاز ممتد به بینش آینده وآینده‌نگری داریم، زیرا آینده چون سفری در هدف است و زیربنای آن خلاصه در عمل پژوهش و آینده‌نگری خلاصه خواهد شد.

در ادامه در باب پیشنهاد این طرح توسط مهران هوشیار وتأیید قبول خود خاطر نشان کرد:

برنامه‌ریزی که در سه حوزه هنر، ارتباطات و معماری‌وشهرسازی با پیشنهاد این طرح علنی شد، که یک گامِ رو به جلو را مشاهده کردیم و طبق این عمل قرار بر این شد که مقالات تولید شده و ارسالی را مورد بررسی علمی در سطح کلان یعنی توسط اساتید تمام دانشگاه‌های معتبر کشور قرار داده وتمرکز را روی پژوهشگران ارائه دهنده مقاله‌ها قرار دهیم و نکته قابل ذکر، این مقالات دارای امتیاز علمی و در درجه‌بندی مقالات "isi"قرار دارد؛ سطح سنجش و بررسی در تمام کشور ایران عملی خواهد شد.

 

حیدر جهان‌بخش در مورد نوع و اهداف همایش تأکید کرد و افزود: نوع همایش و اهداف آن نگاهی به آینده و مسأله محور است و قابلیت‌های آن در خصوص آموزش عالی قرار دارد، و آینده‌نگری هدف‌محور پیش می‌رود و ترسیم الگو را ایجاد می‌کند و مثلث آینده پژوهی باتوجه به قابلیت‌های ناظر به سه حوزه مذکور نزدیک و همچنین مرتبط با سبک زندگی جامعه است؛ و نیز همایشی قدرتمند از نظر موضوعی و خوش‌بین به آینده خواهد بود.

وی بیان کرد: در دنیای دیجیتال امروز، یک دستگاه و ربات، عمل چند برابر را محقق می‌کنند و دیگر نباید در سخن از گذشته صحبت نمود و باید هدف آینده پژوهی نهادینه شود.

در مجموع تغییراتی که در ابعاد سه حوزه پیش‌رو است، آینده‌ای جذاب و متفاوت را ترسیم خواهد کرد؛ به عنوان مثال در حوزه معماری با وجود کرونا و قرنطینه‌های مکرر در طول این مدت، پیشرفت زود به هنگام مورد توجه واقع شد، وهمچنین نیز دنیا در مبحث انرژی و ارتباط انسان مانند گذشته نیست وکاملاً تفاوت دارد.

این همایش فقط یک عنوان ساده در مبحث آینده نیست؛ بلکه پیوندی را متشکل خواهد شد که منجر به پیشروی متناسب با اهداف است؛ اگرچه اندک اندک رسم خواهد شد، ولی در مجموع نتیجه مثبتی عملی می‌شود.

مهران هوشیار در باب همگامی توسعه و مسائل فرهنگی ادامه داد وگفت: همگامی این دو مسأله، ما را به هدف پیش‌بینی شده نزدیک و دستاوردهای ما را به آن هدف محقق می‌کند. در همین راستا دانشگاه سوره پیشنهاد پیوند سه حوزه آینده پژوهی، توسعه پایدار و آموزش عالی در سطح ملی مطرح کرد ودر شوراهای مختلف به تصویب رسید و کار ما از زمستان سال گذشته آغاز و در بهار کنونی به مبحث اجرایی رسیدیم. نکته حائز اهمیت همراهی استادان برجسته در سطح کشوری بود و به همین اعتبار امتیازی از جانب علوم جهان اسلام به دانشگاه‌ها از نظر اهداف و رویکردها اختصاص یافت.

ایجاد فضای میان رشته‌ای، می‌تواند طراحی یک سند و چشم‌انداز قابل اجرا گردد

هوشیاراضافه کرد: این همایش فقط مرتبط به دانشگاه‌های تهران نیست و مبحث ملی است که نهایت آن توسعه پایدار در سطح کلان است. رشته‌های هنر با گستردگی که شاملِ با رشته معماری و شهرسازی و ارتباطات پیوند داده شد و ایجاد فضای میان رشته‌ای می‌تواند طراحی یک سند و چشم‌انداز قابل اجرا گردد.

اتفاق دیگر که به آن اعتبار بخشید گذر روند اجرایی از فیلتر شورای تخصصی و شورای علمی بود؛ در نهایت مقالات ارسالی در چند مرحله داوری علمی خواهد شد و برگزیده به چاپ نشریه علمی می‌رسد و از اعتبار در سطح دانشگاهی هم استفاده خواهد شد.

همچنین در خصوص این همایش با رویکرد ملی و تأثیرگذاری در جنبه‌های مختلف، مذاکراتی با سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها انجام شد که خوشبختانه از معاونت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن سواد رسانه‌ای ایران، انجمن هنرهای تجسمی، انجمن قطب علمی دانشگاه تهران و غیره تأیید و همکاری صورت گرفت‌‌.

مهدی محمدی در ادامه به فعالیت‌های اجرایی پرداخت و گفت: در ابتدا و اولین گام به تأسیس دبیرخانه مرکزی اقدام شد و در نهایت بین رشته‌ای بودن، منجر به تشکیل سه دبیرخانه در حوزه‌های مذکور شد که کمک اعضای هیأت علمی و جلسات کمیته‌های علمی به صورت مجازی کم‌تأثیر نبود.

راه‌اندازی سایت همایش و صفحه مجازی در اینستاگرام  برای معرفی هر چه بیشتر بنا شده است. سایت و صفحه مجازی در حد توان تمام اطلاعات و تمامی فراخوان‌ها و آخرین فرصت ارسال مقالات در آن بارگذاری شده است.

امیدعلی مسعودی در انتها خاطرنشان کرد: خبرنگاران حوزه کتاب، کار خود را باید بعد اتمام همایش با نقد، مصاحبه با برگزیده‌ها و معرفی آن‌ها شروع کنند؛ زیرا مصاحبه و نقادی، مسیری برای راه دوطرفه پیشرفت است که دستاوردها به اطلاع عموم خواهد رسید؛ کار اطلاع‌رسانی باید درست، هدفمند و سریع انجام‌ شود؛ هدف اقتصادی نیست بلکه تنها توسعه پایدار در گزینه‌های مختلف درحوزه علمی است که نتیجه آن را نسل آینده بازگو خواهند کرد.

 

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست خبری، همایش آینده پژوهی؛ آموزش عالی و توسعه پایدار، هفته پژوهش سال 1400، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید