منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ دومین جلسه نشست «مهارت گفت‌وگو و نقد منصفانه با بررسی آسیب‌های آن در جامعه سیاسی ایران» با حضور حجت‌الاسلام دکتر روح‌الله جلالی‌اصل، روز سه‌شنبه 4 خردادماه 1400 ساعت 18:30 الی 20  به‌صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، حجت‌الاسلام روح‌الله جلالی‌اصل به تکمیل مباحث جلسه گذشته پرداخت و در رابطه با نقد منصفانه گفت: در نقد منصفانه یک سری اصول وجود دارد و نخستین اصل نقد منصفانه، اصل تمرکز است که در این مورد باید بر روی موضوع اصلی، سوالات فرعی، مفاهیم و متغیرها تمرکز شود. همچنین از دیگر اصل‌های نقد منصفانه می‌توان به اصل تکلیف، اصل قول سدید، اصل عدم رعب و ارعاب، اصل عدم اعتماد، اصل پذیرش تکثر، اصل انگیزش، اصل هم افزایی و اصل خود انتقادی نیز اشاره شود.

وی به توضیح آفات نقد پرداخت و در معرفی آن‌ها افزود: عیب‌جویی، تهمت، اهانت و تحقیر، دوگانگی‌سازی‌های افراطی، شخصیت‌زدگی، نیت‌خوانی، عجله داشتن، لج‌بازی و نگاه صفر و یکی داشتن، از آفات نقد محسوب می‌شوند.

جلالی‌اصل با بیان این‌که مهارت گفت‌وگو سه اصل محتوا، فن بیان و شیوه ارتباط را در بر می‌گیرد، به معرفی و تعریف دیگر اصول گفت‌وگو پرداخت و در این باره افزود: اصل استماع، اصل احتیاط، اصل رضایت الهی، اصل صداقت که مهم‌ترین اصل در یک گفت‌وگوست، اصل قول احسن و اصل اعتماد به نفس از اصولی است که باید در گفت‌وگو رعایت شود، تنها دانستن این اصول کافی نیست بلکه  باید با تمرین، این اصول را آموخت و اجرا کرد.

وی در ادامه‌ی جلسه فساد در محتوا، شخصیت و ارتباط را از جمله موارد عدم مهارت در گفت‌وگو دانست و در رابطه با آفات گفت‌وگو خاطر نشان کرد: 9 مورد را می‌توان به عنوان آفات گفت‌وگو نام برد که شامل عصبانیت، مراء، تندگویی، قطع کلام فرد، تهدید در گفت‌وگو، پرگویی، تحکم، ایجاد ابهام و سبک گرفتن گفت‌وگو می‌شود.

در انتهای جلسه نیز به جمع‌بندی مباحث پرداخته شد و همچنین علاقه‌مندان سوالات خود را در این حوزه مطرح کردند.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دومین نشست، «مهارت گفت‌وگو و نقد منصفانه»، گروه معارف و عمومی، معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید