منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ نخستین جلسه نشست «مهارت گفت‌وگو و نقد منصفانه با بررسی آسیب‌های آن در جامعه سیاسی ایران» با حضور حجت‌الاسلام دکتر روح‌الله جلالی‌اصل، روز دوشنبه 3 خردادماه 1400 ساعت 18:30 الی 20  صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، حجت‌الاسلام جلالی‌اصل در مقدمه بحث گفت: یکی از بحران‌هایی که در عرصه مهارت کلامی و ذهنی زندگی اجتماعی داریم، فقر علوم انسانی، پرورش و آموزش است که اجتماع در این دو حوزه ضعیف عمل می‌کند.

وی افزود: مهارت پیدا کردن در مسائل اجتماعی مانند نفس کشیدن است و انسان باید مهارت را یاد بگیرد چراکه اگر آموزش نبیند، دچار آسیب‌های جدی در زندگی می‌شود، گویی که فرد در هوای مسمومی تنفس می‌کند.

جلالی‌اصل هدف مهارت افزایی در گفت‌وگو و نقد را سه مورد ایمن بودن، ارتقاء و اثرگذاری دانست و در این باره بیان داشت: هدف ما در ایمن بودن این است که به خود و دیگران آسیب نزنیم چرا که وقتی مهارت نداشته باشیم، ممکن است به خود و دیگران آسیب وارد کنیم، عدم مهارت در ابعاد دنیوی و معنوی به گونه‌ای است که نتیجه آن را مشاهده می‌کنیم؛ همچنین زمانی که مهارت به دست بیاوریم، ارتقاء پیدا کرده و دریچه‌ای باز می‌شود تا هم افزایی شکل بگیرد و هنگامی که در معرض نقد صادقانه قرار می‌گیریم، رشد می‌کنیم، سومین هدف نیز قدرت اثرگذاری است.

وی در ادامه به توضیح مهارت‌های کنش نقادانه پرداخت و گفت: مهارت‌های کنش نقادانه سه مهارت فکری به معنای آن‌که ذهن باید برای فکر کردن آماده باشد، مهارت نقادی و مهارت بیان و گفت‌وگو را شامل می شود.

جلالی سه منبع معتبر، متکثر و مطالعه مستمر را از ابعاد مطالعه روش‌مند دانست و خاطر نشان کرد: مطالعه منابع معتبر یعنی منابعی که برای خود دارای ارزش باشد، منابع متکثر به معنای آن است که منبع‌های متفاوت با نظرهای مختلف را مطالعه کرده و تحلیل و بررسی شود، سوم این‌که برای مطالعه روش‌مند باید مطالعه مستمر داشته باشیم.

 

وی به تعریف تفکر عاقلانه پرداخت و گفت: تفکر عاقلانه به معنای آن است که تمرکز و دقت داشته، از مطالب سواری گرفته و عقل خود را به مطلب‌ها ندهیم؛ بلکه خودمان تصمیم بگیریم همچنین عاقبت اندیشی داشته باشیم و از پیش‌داوری‌ها پرهیز کینم. در تفکر عاقلانه نیز باید تفکرهمگرا و واگرا داشته باشیم.

جلالی‌اصل با بیان این‌که احتمال خطا سبب قضاوت عالمانه می‌شود اذعان کرد: پایه عظیم قضاوت عالمانه احتمال خطا است؛ یعنی فرد در قضاوت باید درصدی احتمال دهد که اشتباه می‌کند، آنگاه قضاوت آگاهانه شکل می‌گیرد.

این مدرس دانشگاه به تعریف بیان خلاقانه پرداخت و افزود: بیان خلاقانه به معنای مدیریت بیان است؛ یعنی هر چیزی را نمی‌توان گفت و احتیاط، مهارت در استخدام واژه‌ها لازم است.

وی در انتهای جلسه تعریفی از نقد ارائه داد و در ذکر مزایای نقد گفت: اگر نقد نباشد استبداد رأی، خود محورپنداری، سقوط، لغزش، سرسختی بیجا، محرومیت از اندیشه اندیشمندان، ضعف خلاقیت، توقف و حتی عقب‌گرد، جدایی و بیگانگی از دیگران برای فرد به وجود می‌آید.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست، «مهارت گفت‌وگو و نقد منصفانه»، گروه معارف و عمومی، معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید