منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ چهاردهمین نشست تخصصی هفته ارتباطات و روابط عمومی با عنوان «روش‌های جدید در تحقیق ارتباطات جمعی» و حضور دکتر حمید عبداللهیان استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران، به   میزبانی مبینا میرزابیگی دانشجوی رشته روزنامه نگاری روز دوشنبه 3  خردادماه  1400 از ساعت 11 الی 13 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.   

در ابتدای جلسه، حمید عبداللهیان روش‌های نوین انجام تحقیق در حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی را مرور کرد و به معرفی ابزار تحقیق از جمله گوگل درایو Google Drive پرداخت و افزود: یکی از ابزارهای انجام کار پژوهشی Google Drive  است که محقق می‌تواند با استفاده از ایمیل خود وارد این بخش شده و از امکانات فراوان آن استفاده کند؛ زیرا در Google Drive فضای زیادی برای کار کردن داریم ولیکن از نظر امنیتی باید در استفاده از آن مراقبت کرد.

وی در ادامه، سایر خدمات گوگل درایو را معرفی کرد و نحوه طراحی پرسش‌نامه، تمامی مسیرهای طراحی یک پرسش‌نامه خوب، نحوه طراحی سوال، پاسخ‌نامه و چگونگی ارسال پرسش‌نامه از طریق ایمیل را در Google Drive  آموزش داد.

عبداللهیان واحد تحلیل و مشاهده را در تحقیق مورد بحث قرار داد و اذعان کرد: جمع‌آوری پاسخ‌نامه‌های تحقیق از طریق ایمیل، ربط مستقیمی به واحد تحلیل دارد، در واقع واحدهای تحلیل، واحدهایی انفرادی‌اند که ما در باره آن‌ها بیانیه‌های توصیفی و تبیینی صادر می‌کنیم و واحد مشاهده، واحدی است که داده‌های تحقیق را از طریق آن جمع‌آوری می‌کنیم.

وی افزود: واحد مشاهده یک تحقیق، اغلب در سطح فردی است، با این وجود ممکن است واحد مشاهده یک تحقیق در سطح فرد بوده، اما واحد تحلیل آن در سطح میانی یا کلان باشد و این‌که تشخیص واحد تحلیل و مشاهده کار ساده‌ای نبوده است.

  عبداللهیان در ادامه کاربردهای واحد تحلیل و مشاهده را با ذکر نمونه توضیح داد و نحوه جمع‌آوری داده‌ها را در نرم افزار SPSS  آموزش داد، همچنین فرمول محاسبه نمونه جامعه آماری را ارائه داد و به توضیح آن پرداخت.

وی نمونه‌های اتفاقی و تصادفی را مورد بحث قرار داد و در تعریف آن گفت: در نمونه‌گیری اتفاقی، افراد جامعه را براساس راحتی نسبی دسترسی به آن‌ها تعریف می‌شود که به آن نمونه‌گیری اقتضایی ھم گفته می‌شود و در نمونه‌گیری تصادفی، هر یک از اعضای جامعه تعریف شده، شانس برابر و مستقلی برای قرار گرفتن در نمونه دارند.

عبداللهیان در بحث پایانی خود داده‌های پارامتریک و ناپارامتریک را با ذکر نمونه توضیح داد و افزود: داده پارامتریک یعنی پارامتری از جامعه‌اند و اگر داده‌ها معین نباشد، نا پارامتریک نام دارند.

در انتهای جلسه نیز، به سوالات دانشجویان در این حوزه پاسخ داده شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست تخصصی، «روش‌های جدید در تحقیق ارتباطات جمعی»، هفته ارتباطات و روابط عمومی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید