منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ یازدهمین نشست هفته ارتباطات و روابط عمومی با عنوان «مبانی فلسفی روش تحقیق» و حضور دکتر امیدعلی مسعودی عضوهیأت علمی دانشگاه سوره به  میزبانی مبینا میرزابیگی دانشجوی رشته روزنامه نگاری روز شنبه 1 خردادماه  1400 از ساعت 16 الی 18 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.         

در ابتدای جلسه، امیدعلی مسعودی در آغاز صحبت‌های خود به ضرورت موضوع  مبانی فلسفی در روش تحقیق پرداخت و گفت: در جستجوی شناخت بودن به قوت بشر است، با آغاز گروه بندی اجتماعی و بهره‌گیری از ابزار به منظور بهتر برآورده ساختن نیازهای روزانه پدیدار شد زیرا شناخت  جهت تسلط بر اشیای پیرامون ضرورت دارد.

وی افزود: اصولاً تعمیم خاستگاه علم همان ذات تبیین است؛ منظور از تبیین  یک واقعیت مورد مشاهده، همان جای دادن در یک قانون است مانند سقوط اجسام به سوی پایین که دارای جرم بزرگتری است و جسم کوچکتر را به سوی خود می‌کشد.

مسعودی در تعریف فلسفه اذعان داشت:  فلسفه به دنیای پیرامون شناخت بیشتری پیدا می کند؛ فلسفه می‌گوید باید گناه کرد و هستی‌شناسی پیرامون با شناخت را ابتدا باید دانست فلسفه هرچیزی چه چیزی است؛ چهار شیوه برای شناخت انسان وجود دارد که روش سرسختی، روش مرجع، روش پیشینی و روش علمی را در بر می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: روش علمی بر خلاف سه روش پیشین دارای خصوصیات خود اصلاحی است و وارسی‌های ذاتی وجود دارد و این وارسی‌ها اجرا می‌شود که فعالیت علمی و نتایج تا پایان دستیابی به دانش معتبر را کنترل می‌کند.

مسعودی در ادامه به تعریف تحقیق اشاره کرد و گفت: تحقیق تعاریف بسیار دارد ولی یکی از تعاریف دقیق آن جستجوی منظم و تلاشی است که بر مبنای علم، استدلال، شواهد و منابع انجام می‌گیرد؛ فلسفه و علم به عرصه واقعیت‌های مشروط  در عرصه طبیعت می‌پردازد و بنابراین با کشف و درک علت‌ها به شناخت جهان و تحلیل آن  نیز می‌پردازد همچنین در فلسفه بحث علت‌ها مطرح نیست وکاری به نتیجه ندارد بلکه شاکله را تحریف می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره در رابطه با مبحث روش‌های کیفی و کمی خاطرنشان کرد: روش‌های کمی و کیفی تنها دو روش برای پژوهش نیستند بلکه دو روش برای نگریستن به  هستی و پدیده‌های پیرامون ما محسوب می‌شود؛ نوع نگاه انسان به هستی و درک آن همان هستی‌شناسی و روش‌شناسی است که در مبحث هستی‌شناسی باید پرسید که ماهیت واقعیت چیست؛ واقعیت به صورت عینی و در همان خارج از ذهن ما وجود دارد ولی در مبحث معرفت‌شناسی ما، همیشه دانش پرسیده می‌شود.

وی همچنین در ادامه افزود : ابزارهای اجرای تحقیق متفاوت است زیرا بر اساس هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی انسان ابزارهای معرفتی را شامل حس و عقل روحی می‌دانیم و روش هر فردی در جامعه به معرفت‌شناسی او بستگی دارد همچنین معرفت‌شناسی از سرچشمه هستی سیراب می‌شود و فلسفه علم عبارت است از رشته‌ای که به مدد آن مفاهیم و نظریه‌های علمی تعیین و تشریح می‌شود البته اثبات گرایان معتقد هستند که روش کمی با استفاده از مشاهده و حواس است و معتقد به تجربی هستند.

در انتهای جلسه نیز، سوالات مربوط به این حوزه مطرح و به تمامی آن‌ها پاسخ داده شد.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست «مبانی فلسفی روش تحقیق»، هفته ارتباطات و روابط عمومی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید