منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ دومین نشست تخصصی هفته ارتباطات و روابط عمومی با عنوان «اجرا و گویندگی در رسانه» و حضور دکتر محمدحسین سروش‌فرد مدرس گویندگی و اجرای خبر به  میزبانی مبینا میرزابیگی دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری روز شنبه 25 اردیبهشت‌ماه 1400 از ساعت17 الی 19 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.                  

در ابتدای جلسه، سروش‌فرد با بیان این‌که در دنیای رسانه‌های امروز، آموزش نقش بسیار مهمی در تقویت توانایی‌های گویندگان خبری دارد گفت: در رسانه‌های امروز، آموزش نقش بسیار مهمی در تقویت توانایی‌های گویندگان خبری دارد چراکه تحولات ارتباطی و اطلاعاتی در دنیای امروز شتاب زیادی گرفته و فعالیت‌های آموزشی می‌تواند معلومات و نوع اجرای گویندگان را نگه دارد.

وی در باره ویژگی‌های زبان رسانه افزود: نقش و کارکرد رسانه‌های جمعی در جامعه و تأثیرگذاری آن‌ها در مخاطبان انبوه برکسی پوشیده ‌نیست؛ اطلاع‌رسانی، تفسیر و راهنمایی، آموزش و سرگرمی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه‌های جمعی است و هنگامی که رسانه با توده عظیمی از مخاطبان با سلایق و افکارگوناگون مواجه می‌شود، حساسیت کار بیشتر می‌شود.

سروش‌فرد با اشاره به این‌که زبان، اصلی‌ترین ابزار رسانه است بیان داشت: زبان، اصلی‌ترین ابزار رسانه است و صدا و سیما نیز رسانه‌ای است که بنابر ماهیتش از این ابزار استفاده می‌کند؛ باور عموم مردم این است که زبانی که در صدا و سیما استفاده می‌شود، معیار و درست است و صد البته که باید این گونه باشد زیرا بارها دیده‌ایم که مردم برای استناد به درست بودن مطلب یا واژه‌ای،‌ می‌گویند آن را از صدا و سیما شینده‌اند.

وی اذعان کرد: زبان رسانه‌ای پرکاربردترین گونة زبانی رایج در اغلب کشورهاست و این زبان برای اطلاع‌رسانی در نشریات، رادیو، تلویزیون، پایگاه‌های خبری رایانه‌ای و حتی فیلم‌های دوبله نقشی عمده دارد.

این مدرس گویندگی و اجرای خبر، ویژگی‌های زبان رسانه‌ای را بیان کرد و افزود: این ویژگی‌ها متأثر از بافت و ساختار زبان‌های بیگانه ست و در این زبان واژه‌ها، ترکیب‌ها و حتی تشبیهات، استعارات، کنایات غریب و ناروا دیده می‌شود؛ بنابراین، گاه فهمش برای مخاطب مشکل است؛ همچنین به زبان گفتار بسیار نزدیک و درجه پروردگی و دقت در آن بسیار کم است.

سروش‌فرد در ادامه افزود: مجری و گوینده باید مطالعه کاربردی داشته باشد و این مطالعه‌ی کاربردی به او در تسلطش بر اجرا کمک‌ خواهد کرد.

در انتهای جلسه نیز، سوالات دانشجویان مطرح و به تمامی آن‌ها پاسخ داده شد و علاقه‌مندانی که مستعد اجرا و گویندگی بودند نیز تست گویندگی دادند.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست تخصصی، «اجرا و گویندگی در رسانه»، هفته ارتباطات و روابط عمومی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید