منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

 علاقه به هنر، ذهن انسان را تلطیف می‌کند، هنر اثر به‌سزایی بر اتقاء سطح کیفی در کنار رشد فکری و فرهنگی دارد و حتی در اقتصاد یک جامعه اثر می‌گذارد. هنر، تعیین کننده‌ی تحولات جوامع است و به آن شکل می‌دهد.

پیوند و ارتباط هنر با آموزش و توسعه پایدار، می‌تواند توسعه‌ای باشد که نیازهای حال حاضر را برآورده کند بدون این‌که توانایی‌های نسل آینده را برای رفع نیازهای‌شان به خطر اندازد. ارتباط هنر با جامعه همیشه یک رابطه دو‌سویه بوده است.

 

روابط عمومی دانشگاه سوره، در راستای برگزاری همایش ملی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار، گفت‌و‌گویی با دکتر کاظم نظری رییس دانشکده هنر دانشگاه سوره، انجام داده است که متن مصاحبه به شرح ذیل است.

 

آموزش عالی اهمیت فراگیر خود را از حدود مرزها و محدوده‌های جغرافیایی فراتر برده است

نظری در ابتدای صحبت‌های خود، به چالش‌های پیش‌روی توسعه در نظام آموزش عالی اشاره داشت و گفت: بخش مهمی از توسعه اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و سیاسی هر کشور، متأثر از پیشرفت‌های علمی و فرهنگی آن جامعه است؛ به همین جهت آموزش به‌طور اعم و آموزش عالی به‌طور اخص، اهمیت فراگیر خود را از حدود مرزها و محدوده‌های جغرافیایی فراتر برده و حتی در بسیاری از موارد سیاست‌های بین‌المللی را نیز تحت‌الشعاع قرارمی‌دهد. لذا برهمین اساس ضرورت دارد با رویکردی چالش‌محور، به آموزش عالی نگریسته شود.

وی در بحث چالش‌های پیشروی توسعه، افزود: نحوه و چگونگی اشتغال دانش‌آموختگان، ارتباط دانشگاه و صنعت هنر، افزایش کمی آموزش عالی بدون توجه به کیفیت، آزادی علمی و استقلال دانشگاهی و عدم تطابق برنامه‌های درسی با نیازهای دانشجویان و بازار کار، از جمله چالش‌هایی هستند که نظام آموزش عالی کشور در دوران معاصر با آن‌ها مواجه است. در واقع شناخت این چالش‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم خودمان را برای رسیدن به توسعه آماده کنیم.

 

رییس دانشکده هنر دانشگاه سوره در ادامه گفت‌وگو، پیشنهادات راهبردی خود را برای ارتقاء دانشگاه‌های هنر درآینده بیان کرد و گفت:

شخصأ پیشنهاداتی دارم که به عمل رساندن درست و کیفی آن‌ها، می‌تواند به سطح ارتقاء دانشگاه‌های هنری بسیار کمک کند از جمله:

. ایجاد نشاط علمی در فضای دانشگاهی؛

. ترمیم هرم هیأت‌علمی دانشکده هنر؛

. توجه وسرمایه‌گذاری به پژوهش‌های بنیادی در هنر؛

. بررسی مجدد سر فصل‌ها بر اساس نیازهای جامعه هنری؛

. ایجاد تغییر و حرکت به‌سوی دانشگاه کارآفرین نسل چهارم دانشگاهی؛

. راه‌اندازی روابط بین‌الملل در جهت ارتباط موثر و مستمر با دانشگاه‌های معتبر جهانی و حضور در کنگره‌ها و نشست‌های مدیریتی دانشگاه‌های جهان، فراهم نمودن حضور اعضای هیأت‌علمی در کنفرانس‌های علمی جهان، حضور در بازارهای هنری در جهان، اعزام دانشجویان واساتید به دانشگاه‌های جهان جهت مبادلات  وتولیدات علمی و...؛

. راه‌اندازی فصل‌نامه‌های پژوهشی؛

. راه‌اندازی دوره‌های دکتری درهنر؛

. توجه به آموزش‌های مهارتی در هنر؛

. راه‌اندازی کارگاه‌های تخصصی برای کلیه رشته‌ها؛

. برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی داخلی و خارجی؛

. فعال کردن انجمن‌ها وکانون‌های دانشجویی.

 

 تأثیر دانشگاه باید در سیستم‌های محیطی و اجتماع هنری اطراف، شناسایی و اندازه‌گیری شود

کاظم نظری خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه سوره با توجه به شاخص‌های توسعه، برنامه‌هایی در دانشکده هنر، درنظر گرفته‌ایم.

دانشگاه سوره، سازمانی پایدار است که در سطح منطقه‌ای و جهانی، در اجرای وظایف اصلی آموزش، پژوهش و خدمات‌رسانی هنری، رهبری جامعه در ترویج و مشارکت در کاهش اثرات منفی محیط هنری، فرهنگی، اجتماعی ناشی از استفاده از منابع را برای انتخاب سبک‌های پایدار زندگی، برعهده دارد. مواردی از سیاست‌های آن عبارتند از:

. مأموریت‌های دانشگاه باید توسعه پایدار را منعكس کند؛

. پایداری باید در تمام رشته‌های دانشگاهی و الزامات آموزشی تخصصی، همچنین در پژوهش‌های هیأت‌علمی و دانشجویان ادغام شود؛

. تأثیر دانشگاه باید در سیستم‌های محیطی و اجتماع هنری اطراف، شناسایی و اندازه‌گیری شود؛

. دانشگاه باید در سیستم جذب، تصدی و ارتقای خود، تعهد به پایداری را نشان دهد؛

. دانشگاه نسبت به آثار محیطی خود آگاه است؛ به پایداری در تولید و مصرف خود، تعهد داشته و شیوه‌های پایداری را در تمام فعالیت‌های خود وارد کند.

 

در پایان گفت‌وگو از رییس دانشکده هنر دانشگاه سوره خواستیم نظر خود را در ارتباط با آموزش هنر و ره‌یافت‌های نوین، در آینده پژوهی را ارزیابی و بیان کند؛ وی گفت: قطعأ نتایج مطلوبی خواهد داشت.

 امیدوارم با انجام این همایش، آینده پژوهی هنر در دانشگاه سوره، زمینه سیاست‌گذاری و آینده‌نگاری هنر در سطح دانشگاه‌ها و مجامع هنری کشور را فراهم کند و همچنین  بتواند قدری از این خلاء را پوشش دهد و ضمن بهره‌گیری کاربردی از یافته‌های تحقیقات ارائه شده در این همایش، در راستای توسعه سیاست‌های کلان و بلندمدت دانشگاه سوره، زمینه‌ساز پژوهش‌های بنیادی بعدی، در این قلمرو موضوعی باشد.

 

 

لازم به ذکر است همایش ملی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار تا تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ آماده دریافت خلاصه و یا چکیده مقالات پژوهشگران و استادان محترم خواهد بود.

این همایش در هفته پژوهش سال ۱۴۰۰، به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر لطفأ به سایت همایش به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

https://conf.soore.ac.ir/fhd2021

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه، همایش ملی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار، دانشکده هنر، روابط عمومی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید