منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ پنجمین کرسی علمی ترویجی با موضوع «بررسی عناصر اختلال شخصیت خودشیفته(NPD) وتغییرات آن در بحر طویل شمر مجالس تعزیه‌ی شهادت حضرت عباس قمربنی هاشم» به همت معاونت پژوهشی و دانشکده هنر دانشگاه سوره؛ با ارائه شکوفه ماسوری عضو هیأت علمی  دانشکده هنردانشگاه سوره و حضور فرزاد معافی هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه سوره با عنوان دبیر جلسه و منتقدان دکتر داوود فتحعلی بیگی پژوهشگر حوزه تئاتر آئینی_سنتی و دکتر امیرحسین ندایی استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، روز یک‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه1400به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، فرزاد معافی ضمن عرض خوش‌آمدگویی به تمامی حاضران در جلسه، جهت برگزاری این کرسی از معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، مشارکت استادان و حاضران در جلسه تشکر و قدردانی به عمل آورد و پس از بیان عنوان کرسی به معرفی استادان ناقد پرداخت.

سپس، شکوفه ماسوری عضو هیأت علمی دانشکده هنردانشگاه سوره به عنوان ارائه کننده این کرسی با بیان این‌که این مقاله یک پژوهش میان رشته‌ای است گفت: مقاله پیش رو سعی دارد در دو رشته‌ی تئاتر و روانشناسی  با انتخاب موضوع بحر طویل شمر در مجالس تعزیه‌ی شهادت حضرت عباس و قمربنی هاشم به بررسی عناصر شخصیت شمر که از بین اشعار خودنمایی می‌کند بپردازد و این عناصر را در گونه اختلال شخصیت خودشیفته (NDP) بر اساس تحلیل و تغییرات آن را بررسی کند.

وی افزود: در این پژوهش از نسخه تعزیه ویژه‌ای به نام نسخه‌ای فرد نسخه شمر در تعزیه حضرت عباس زمینه مداح قزوینی استفاده شده که نسخه‌ای منحصر به فرد است.

ماسوری با اشاره به این‌که در این پژوهش موانعی وجود داشت گفت: دو عاملی که مانع این اتفاق شده  است یکی بافت مذهبی و اعتقادی که به خودی خودمانع گونه‌ای از بررسی‌ها می‌شود و دیگری که باعث شده کمتر به موضوعات میان رشته‌ای از قبیل این مقاله پرداخته شود، بحث عاملان تعزیه در ایران است متولیان پژوهش و تعزیه همچنان بر آنند که بافت کلاسیک آن حفظ شود که خود، به خودی خود اشکالی ندارد.

وی در ادامه به چگونگی روش و پیشینه پژوهش پرداخت و ادبیات پژوهش را در 4 مورد بحرطویل، اختلال شخصیت خودشیفته، شمر وعباس بن  علی بن ابی طالب مشهور به ابوالفضل توضیح داد  و سپس به نتیجه‌گیری پرداخت.

پس از ارائه، داوود فتحعلی بیگی  نخستین منتقد این کرسی با بیان این‌که یکی از نکات مهم این مقوله روانشناسی شخصیت بود، گفت: مهم‌ترین ویژگی این مقاله، روانشناسی شخصیت است چراکه در برخی از موارد خیلی از افراد نگاه خوبی به تعزیه ندارند و شخصیت‌پردازی تعزیه را تک بعدی می‌دانند.

وی اشاره کرد: تعزیه خوانی عنوان دیگرش شبیه خوانی است و افرادی که در این عرصه فعالیت دارند سعی می‌کنند بگویند ما به شخصیت‌ها شبیه هستیم.

فتحعلی بیگی در رابطه با شخصیت‌پردازی تعزیه نکاتی را عنوان کرد و افزود: در تعزیه شخصیت‌هایی آرمانی هستند و بر اساس خیر و شر شکل گرفته‌اند، برخی از این شخصیت‌ها، گاه نمی‌شود بر اساس یک مجلس شخصیتشان را بررسی کرد؛ تعزیه نویسان از ادبیات الهامی مانند شاهنامه نیز الهام می‌گرفتند.

وی در باره ویژگی‌های بحر طویل در خصوص شمر اضافه کرد: اساسأ در تعزیه به نکاتی توجه می‌شود که در آن صفات برجسته شده و در بحر طویل هم شمر مصداق عینی برخی از صفاتش است و تعزیه نویس با استفاده از تشبیه، ویژگی‌های منفی را ارائه می‌دهد.

فتحتعلی بیگی در نقد این ارائه نیز گفت: در این اثر بهتر بود به بحر طویل حضرت عباس نیز پرداخته شود و تنها بحر طویل شمر مورد بررسی قرار نگیرد.

امیرحسین ندایی نیز با بیان این‌که این اثر دارای موضوع بسیار خوبی بوده وتا کنون به آن کم پرداخته شده است، اذعان کرد: این مقاله از ارزش زیادی برخوردار است و باید ارائه گسترده‌تری پیدا کند.

وی در نقد ظاهری این اثر گفت: بهتر است تقسیم بندی که در ارائه انجام شده است در مقاله نیز انجام شود، همچنین بیان مسئله طولانی‌تر باشد و خصوصیت شخصیت‌ها بهتر است در ابتدا توضیح داده شده و بعد تعریف شود.

ندایی در ادامه گفت: در قسمت نتیجه‌گیری بهتر است نقل قول‌ها حذف شود و چکیده متن نیز نیاز به باز نویسی دارد؛ این مقاله می‌تواند به گستره حوزه‌های پژوهشی کمک کند.

 در ادامه این کرسی شکوفه ماسوری ضمن تشکر از نظرات ناقدان جلسه موافقت خود را در رابطه با توضیحات اعلام کرد و گفت: خوانش صحیح بحر طویل به اجرای بهتر آن کمک می‌کند.

سپس داوود فتحعلی بیگی بخشی از بحر طویل شمر را خواند و حاضران با نحوه صحیح خوانش بحر طویل آشنا شدند.

در پایان جلسه نیز، فرزاد معافی سوالات دانشجویان را در این حوزه مطرح کرد و به تمامی سوالات علاقه‌مندان پاسخ داده شد.

جهت مشاهده پنجمین کرسی علمی ترویجی با موضوع «بررسی عناصر اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) و تغییرات آن در بحر طویل شمر مجالس تعزیه‌ی شهادت حضرت عباس قمربنی هاشم» وارد لینک زیر شوید:  

https://aparat.com/v/j0Doy

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: کرسی علمی ترویجی، «بررسی عناصر اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) و تغییرات آن در بحر طویل شمر مجالس تعزیه ی شهادت حضرت عباس قمربنی هاشم»، دانشکده هنر، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید