منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت دانشکده معماری و شهرسازی سوره، و با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، جلسه دوم ورکشاپ آشنایی با طراحی پرتفولیو با حضور مهندس علی نظری، روز پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در دانشگاه سوره به صورت مجازی برگزار شد.

علی نظری در ابتدای جلسه ضمن خوش‌آمدگویی به حضار، در مورد قواعد تایپوگرافی توضیح داد و گفت: تایپوگرافی یا نویسه‌نگاری، هنر و فن چیدن حروف (حروف‌نگاری) برای نمایش زبان است. درواقع تایپوگرافی هنری است که در آن طراح تلاش می‌کند با تغییر عناصر متن، مثل اندازه، فاصله حروف، شکل حروف، نوع فونت، پاراگراف‌بندی و مواردی از این‌دست یک‌زبان بصری را خلق کند. نخستین اقدام برای ساخت تایپوگرافی‌های اثرگذار، داشتن اطلاعات درباره هنر و یادگیری آن است. فونت‌هایی که ساخته می‌شوند، دارای استانداردها و آناتومی مخصوص به خود هستند که باید آن‌ها را شناخت و رعایت کرد.

وی در ادامه روش‌های یادگیری تایپوگرافی را نام برد: تنظیم فاصله بین حروف تایپوگرافی، دقت به ارتباط میان فونت‌ها، ترتیب و سلسله‌ مراتب، استفاده از فونت جایگزین در طراحی سایت، توجه به ‌اندازه حروف، انتخاب ایده‌های مناسب.

نظری در ادامه افزود: کنتراست چیزی بیش‌تر از تضاد بین سیاه و سفید یا کوچک و بزرگ است. در حقیقت، کنتراست یکی از اصول مهم طراحی است که باید بخشی از هر پروژه باشد. کنتراست به سازمان‌دهی طراحی کمک می‌کند و باعث ایجاد سلسله مراتبی می‌شود و به سادگی نشان می‌دهد که کدام بخش از طراحی مهم‌تر است و بیننده را به تمرکز بر روی آن بخش‌های مهم رهنمون می‌کند؛ اما استفاده خوب از کنتراست علاوه بر تأکید بر روی نقاط حساس طراحی، باعث جذابیت بیشتر طرح نیز می‌شود. طرحی که در آن همه چیز دارای اندازه، رنگ و شکل مشابه باشد، بسیار خسته کننده است اما کنتراست به آن‌ جذابیت می‌بخشد.

کتاب مصور گرافیک و کتاب دستور زبان بصری کتبی هستند که مهندس نظری درمورد موضوع ارائه معرفی کرد.

وی در ادامه توسط نرم افزار این دیزاین(indesign) طراحی پورتفولیو را به دانشجویان آموخت و در آخر به تمامی سوالات دانشجویان پاسخ داد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: ورکشاپ آشنایی با طراحی پرتفولیو، هفته معمار، دانشکده معماری و شهرسازی، معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید