منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ سومین نشست آخرین روز هفته هنر انقلاب اسلامی با عنوان «چالش‌های عمده انقلاب اسلامی در برخورد با هنرهای ارتباط بصری تعاملی» و سخنرانی دکتر هانیه غیثی استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به میزبانی سمیه رمضان‌ماهی مدیر گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی دانشگاه سوره، روز چهارشنبه 25 فروردین‌ماه 1400 ساعت15 الی 17 به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

 در ابتدای جلسه، سمیه رمضان‌ماهی ضمن عرض خوش‌آمدگویی، به طرح موضوع مورد بحث، بیان مقدمات و نکاتی از این باب پرداخت.

سپس، هانیه غیثی به محورهای سخنرانی خود اشاره کرد وگفت: در این نشست موضوعاتی مطرح است که به چالش‌های انقلاب، هنر تعاملی، طراح رابط کاربری و حل چالش‌ها توسط طراح در هنرهای تعاملی پرداخته می‌شود.

وی عنوان کرد: ما ابتدا باید مفهوم چالش را بشناسیم، چالش آن شرایط و وضعیت جدیدی است که در جهان بیرون، ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

غیثی به تعریفی از انقلاب پرداخت و افزود: انقلاب مجموعه تحولات رخ داده  در سال 57 است که تغییر دیدگاه‌ها را در پی داشت. پس از آن، با ورود رسانه‌های جمعی و برنامه‌های مجازی فرهنگ ایران هم دچار چالشی به نام چالش فرهنگی شد. چالش فرهنگی میان ما، فرهنگ و اعتقادات ما تقابل ایجاد کرده است؛ علاوه بر این در جامعه ایران چالش اقتصادی هم رخ داد، به گونه‌ای که مسائل فروش نفت قبل از انقلاب و جنگ تحمیلی و تحریم‌ها پس از انقلاب باعث شد جامعه به نوعی دچار دلال پروری شود.

هانیه غیثی با استناد به سخن امام خمینی (ره) و در اشاره به چالش وحدت؛ چهار لایه نفوذی برای آن متصور شد و گفت: تأثیر دشمنان خارجی، شکست خوردگان انقلاب معاندان و معارضان، مقدس مآبان و تحجرگرایان و بازیگران سیاسی عاملان این چالش هستند.

او همچنین تأثیر چالش‌های هویتی را بر روی ذهن و جسم جوانان دانست وخاطرنشان کرد: به دلیل آن‌که در هر جمع و گروهی که جوانان حضور پیدا می‌کنند مفاهیم متعدد و متنوعی از هر موضوعی دریافت می‌شود، یک نوع چالش هویتی نمایان می‌شود.

غیثی آخرین و مهم‌ترین چالش را چالش جهانی شدن دانست و خاطرنشان کرد: دنیا به سوی جهانی شدن پیش می‌رود و ما در این زمینه باید بدانیم چه اتفاقی قرار است رقم بخورد.

در ادامه نیز، هانیه غیثی به تبیین هنر تعاملی پرداخت و گفت: هنر تعاملی مانند یک رویداد شکل می‌گیرد و هنرمند لزومأ تمام کننده‌ی اثر نیست و کامل شدن هنر، نیازمند کار و کنش بازدیدکنندگانی است که فعالیت‌های تعاملی آنان به تولد یک اثر هنری تعاملی رویداد منجر می‌شود.

غیثی اضافه کرد: هنر تعاملی عمومأ با رایانه، ماشین، سایت و اپلیکیشن‌ها سر و کار دارد که این یعنی همان دیالوگ میان ماشین و مخاطب است.

وی همچنین با بیان این‌که طراح تعاملی با تأثیرات کاربران کار می‌کند به طراح رابط کاربری یا به عبارتی دیگر طراح تجربه کاربری اشاره کرد و گفت: این طراحان باید بررسی کنند که چالش‌ها برایشان تهدید است یا فرصت؛ و براساس آن، چالش‌ها را بشناسند و در صدد یافتن راه‌حل برای آن باشند.

در ادامه‌ی این نشست، هانیه غیثی اظهار داشت: رشته‌ی هنر تنها رشته‌ای است که بر انسان‌ها و نیازهای آن متمرکز می‌شود و طراح می‌تواند مسأله را به‌طور ریشه‌ای حل و علائم را نیز برطرف کند.

 وی اذعان کرد: ما در اطراف خود مدام با دیزاین و طراحی مواجه هستیم و یک طراح اگر حمایت شود می‌تواند به خوبی چالش‌های پیش‌ رو را پشت سر بگذارد.

در انتهای جلسه نیز، سمیه رمضان‌ماهی ضمن اشاره به آن که عرصه‌ی فرهنگ و هنر همانند خورشید تابان است، گفت: سرمایه باید در هنر جاری شود؛ هنر روح یک جامعه است و هنر و طراحی نیز، سلیقه‌ی جامعه را سمت و سو می‌بخشد.

 وی افزود: ما در خدمت کارفرما هستیم؛ اما می‌توان در خدمت فرهنگ و جامعه بود تا راهی برای برون‌رفت از چالش‌های به وجود آمده یافت.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سوالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست «چالش‌های عمده انقلاب اسلامی در برخورد با هنرهای ارتباط بصری تعاملی»، هفته هنر انقلاب اسلامی، دانشکده هنر، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید