منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ نخستین نشست روز پنجم هفته هنر انقلاب اسلامی با عنوان «همگامان گرافیک انقلاب» و سخنرانی دکتر محسن سلیمانی سرپرست باغ موزه قصر تهران به میزبانی سمیه رمضان‌ماهی مدیر گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی دانشگاه سوره، روز چهارشنبه 25 فروردین‌ماه 1400 ساعت10 الی 12 به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، سمیه رمضان‌ماهی ضمن عرض خیر مقدم به  استادان و حاضران در جلسه، جهت آشنایی بیشتر مخاطبان این نشست با سخنران، به معرفی دکتر محسن سلیمانی پرداخت.    

سپس محسن سلیمانی در ابتدا، پوستر‌های انقلابی را مورد بحث قرار داد و گفت: اتفاقات بسیاری در طول تاریخ صورت گرفته که افراد برای هر کدام از این اتفاقات پوستری طراحی کرده‌اند و ما نیز در زمان انقلاب این‌گونه افراد را داشته‌ایم.

وی در معرفی افراد فعال در زمینه طراحی پوستر قبل از انقلاب افزود: از بهترین پوسترهای قبل از انقلاب  می‌توان به کار مجید بلوچ اشاره کرد که همچنین به وی مجوز بین‌المللی نیز تعلق گرفت.

سلیمانی در رابطه با موضوعات پوسترها در دروان قبل از انقلاب اظهار داشت: کار پوسترهای اجتماعی قبل از انقلاب محدود بود و شاید 50 تا 100 عدد پوستر را بیشتر در بر نمی‌گرفت  اما بعد از تحولات سیاسی به مباحثی مثل هنر و شعر روی آوردند.

در ادامه‌ی این نشست سلیمانی به معرفی گروه 57 پرداخت و گفت: زمانی که درخصوص طراحان انقلابی حرف می‌زنیم و کسانی که به سمت پیام رسانی در رابطه با انقلاب مشغول بودند، می‌توانیم به گروه 57 اشاره کنیم که طراحی‌های آن‌ها به صورت خشن و بیشتر برای روحیه دادن به مردم بود؛ گروه 57، دانشجویان دانشگاه هنرهای زیبا بودند که دور هم جمع شدند تا همگام با مردم کار هنری انجام دهند و البته کارهایشان زیرزمینی بود. یک سری از کارهای معروف مانند تیتر امام آمد و شاه رفت، قبل از انقلاب متعلق به این گروه بود.

وی اذعان کرد:گروه 57 تنها گروه موجود نبود ولی ما از اعضای بقیه گروه‌ها اطلاعات کاملی نداریم چون اصلأ دلیل اصلی تشکیل این گروه‌ها این بود که اسمی به میان نباشد.

در آخر سلیمانی به تغییرات گرافیک در دوره‌های مختلف اشاره کرد و گفت: گرافیک در دوره‌های مختلف دستخوش تغییر شده است همان‌طور که بعد از انقلاب وارد دوره‌ دفاع مقدس شدیم و با استفاده از نقاشی، پوستر طراحی کردیم؛ بعد از این هم گرافیک دچار تغییرات می‌شود.

*در انتها نیز، با نشان دادن چند پوستر و پاسخگویی به سوالات علاقمندان، جلسه به پایان رسید.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست «همگامان گرافیک انقلاب»، هفته هنر انقلاب اسلامی، دانشکده هنر، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید