منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

روابط عمومی دانشگاه سوره به مناسبت هفته هنر انقلاب و جایگاه هنر تئاتر در انقلاب اسلامی، با آقای محمدرضا آزاد استاد مدعو گروه تئاتر دانشگاه سوره به گفتگو پرداخته است.

 

هنر انقلابی امروز چه جایگاهی دارد و رشته تئاتر تا چه میزان توانسته در راستای  اهداف انقلاب موفق باشد؟

تئاتر یک هنر اجتماعی و گروهی است که اساس آن بر دیالکتیک و انقلاب بنا شده و وقتی انقلابی چون انقلاب اسلامی اتفاق بیفتد، هنر نمایش باید بیشترین بهره را از یک انقلاب ببرد و تولیدات فرهنگی ایجاد کند به مانند هنرمندانی چون ویکتور هوگو در انقلاب فرانسه.

این ظرفیتی که انقلاب‌ها برای هنر ایجاد می‌کند، مسلم است که در تئاتر کشور ما نیز تحولاتی بعد از انقلاب اتفاق افتاده مثلأ در زمینه ژانر و موضوع، مانند دفاع مقدس.

ولی ما آن‌چنان که باید و شاید چه از نظر اندیشه و تفکری، چه شور و حال انقلابی، از انقلاب بهره نبردیم  و آن‌طور که شایسته تئاتر انقلابی است و باید حضور داشته باشد، نیست.

 

شما در مسیر رشد و توسعه هنر انقلاب چه موانع و چالش‌هایی را پیش روی هنرهای نمایشی می‌بینید؟

نکته اول این‌که امروز تفکر انقلابی آن‌چنانی در هنرمند ما شکل نگرفته است و دغدغه اصلی آن‌ها نیست و آن شور انقلابی مثل بِرِشت که قصد تغییر کند در هنرمندان ما شکل نگرفته است.

آن چیزی که مانع رشد هنر انقلابی شده، آن خط‌کش‌هایی است که از تعریف هنر انقلاب داده شده و بخش زیادی از چیزهایی که می‌توانست جزء هنر انقلابی در زمینه هنر نمایش و تئاتر باشد، شکل نگرفته است

به نظر شما شاخصه‌های هنر انقلاب چیست؟

هنر به نوعی خودش یک انقلاب است و جهان اطرافش را می‌خواهد ببینید و نشان بدهد؛ هنر یک بیان انقلابی است که در انسان شکل می‌گیرد، هنر انقلابی، هنری است که به این مسیر کمک می‌کند.

اگر بخواهیم در مورد انقلاب اسلامی صحبت کنیم، باید شاخصه هنرش جوری باشد که شور و شعف انقلابی ایجاد کند و در مسیر انقلاب اسلامی، بتواند تغییر و تحول ایجاد کند و انسان را از حالت انفعال به مسیر هنر انقلابی تبیین بدهد.

 

در آخر چه پیشنهادی برای هرچه بهتر دیده شدن هنر تئاتر و فرهنگسازی آن طبق آموزه‌های انقلابی دارید؟

اولأ قبول کنیم که هنرمند کسی است که انقلابی است و می‌خواهد قلبی را در اطراف جهانش، با بیان هنرمندانه تغییر دهد؛

دومأ باور کنیم هنر نمایش هنر انقلابی است و به صورت دیالکتیک شکل می‌گیرد و همیشه به دنبال اصلاح جهان خود بوده است و درهمه انقلاب‌های بزرگ‌ جهان، هنر نمایش ذیل آن انقلاب قرار گرفته است.

پیشنهاد من این است که یک نگاه جدیدی به هنر انقلاب اسلامی داشته باشیم و همه ویژگی‌هایی که می‌تواند در هنر جلوه کند، یک‌بار دیگر مرور کنیم. از انسان‌ها گرفته تا حوادث و نظریه‌ها.

قطعأ انقلاب در برخی هنرها، تأثیرات زیادی گذاشته؛ اما نکته قابل تأمل این‌که تحولات، به نظریه‌پردازی احتیاج دارند و باید آن را به گفتمان و درس تبدیل کنند و بازتاب عملیاتی این نظریه‌ها را بتوانند به عنوان شاخصه‌های هنر انقلاب مطرح کنند.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه، استاد مدعو، گروه تئاتر، دانشکده هنر، روابط عمومی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید