منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ سومین نشست روز سوم هفته هنر انقلاب اسلامی با عنوان «تأثیرات انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بر عکاسی مستند ایران» و سخنرانی آقای مهرداد مرادی به میزبانی کامران شریفی مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره، روز دوشنبه 23 فروردین‌ماه 1400 ساعت 15 الی 17 به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه،کامران شریفی ضمن عرض خیر مقدم به  استادان و حاضران در جلسه، از معاونت پژوهشی دانشگاه سوره جهت برگزاری این جلسات تشکر و قدردانی به‌عمل آورد. شریفی ضمن طرح موضوع و اشاره‌ای به محتوای این نشست، ادامه‌ی بحث را به مهرداد مرادی واگذار کرد.

سپس مهرداد مرادی ضمن گرامیداشت یاد شهدای هنر و عکاسی، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را دو رویداد مهم در سرنوشت عکاسی انقلابی دانست وگفت: عکس به واسطه‌ی استناد و مستند بودن، برهه‌های خاصی از انقلاب را به تصویر می‌کشد و می‌توان گفت در این دوران بود که عکاسی مستند، دوباره متولد شد؛ البته نباید منکر عکاسی پیش از انقلاب شد.

 وی افزود: انقلاب اسلامی نیز سبب انقلاب عکاسی شد و انقلاب، عکاسی فراموش شده را به جامعه بازگرداند، این خدمتی است که انقلاب اسلامی به عکاسی کرد و عکاسی هم متقابلأ به آن نیز خدمت کرده است در واقع برخی عکس‌ها توانسته بودند شور انقلابی ایجاد کنند.

مرادی خاطر نشان کرد: برپایی نمایشگاه‌هایی با عناوینی چون «زن همگام با انقلاب» و «گزارشی از انقلاب» از مریم زندی، نقطه‌ی آغازی برای ورود زنان در عکاسی مستند و انقلابی بود.

وی در ادامه اذعان کرد: عکاسی در دوران جنگ تحمیلی، وارد مرحله‌ای از رشد و تحول شد که عکس‌های گرفته شده توسط مهدی منعم در دوران پس از جنگ و جانبازان جنگ تحمیلی گواه بر این موضوع است.

وی در ادامه، به کتابی از مهدی منعم با عنوان معجزه‌ی امید که حاوی تصاویری از جانبازان جنگ تحمیلی بود اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین تأثیرات انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی چاپ و نشر کتاب‌های عکاسی از جنگ است. گاهی نگاه خبری و رویدادها، بر عکاسی مستندگونه غلبه می‌کند.

مرادی اظهار داشت: عکس به عنوان یک رسانه، نقش خود را در انقلاب و جنگ ایفا کرده است و ثمره‌ی آن، ثبت و ضبط صحنه‌هاست.

مرادی به تشکیل گروه‌های عکاسی نیز اشاره کرد و افزود: اوایل جنگ، گروهی با هدف تصویربرداری و فیلمبرداری شکل گرفت و سپس عکاس اضافه و حدود 40 عملیات در آن دوران عکاسی شد و گروه دیگری تحت عنوان انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس شکل گرفت.

سپس کامران شریفی در ادامه جلسه اظهار داشت: مسئولیت معنوی در عکس‌های دهه‌ی اول انقلاب، بیشتر از عکس‌های مستند حال حاضر است و البته یک سری عکس‌ها توسط عکاسان غیرحرفه‌ای گرفته شده که از نگاهی دیگر می‌توان به عنوان سند از آن یاد کرد.

در نهایت، مهرداد مرادی به طرح آخرین دغدغه‌ی خود از باب عکاسی جنگ پرداخت و گفت: ما فقط درصد کمی از عکس‌های جنگ را دیدیم و حدود 60 درصد از عکس‌های جنگ هنوز مشاهده و بررسی نشده است.

درانتهای جلسه نیز، مهرداد مرادی از برگزاری این نشست‌ها و کوشش‌های صورت گرفته در این زمینه سپاسگزاری و قدردانی کرد و به تمامی سوالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست «تأثیرات انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بر عکاسی مستند ایران»، هفته هنر انقلاب اسلامی، دانشکده هنر، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید