منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت مرکز رشد، کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه و با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی سوره، وبیناری تحت عنوان "افزایش سطح ایمنی، تناسب و اعتدال بدن با استفاده از آموزه‌های طب سنتی ایرانی" با ارائه و حضور دکتر سیدمهدی میرغضنفری، روز یک‌شنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹ در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

دکتر میرغضنفری در ابتدای صحبت‌های خود ضمن خوش‌آمدگویی به شرکت کنندگان، به تعریف طب سنتی اشاره کرد و گفت: طب سنتی شامل منابعی اصلی‌ست که از نسل‌های گذشته به ما رسیده و چندین قرن است که در بین ما رواج دارد.طب سنتی کتب مفصلی دارد و بخش درمانی آن، به دو صورت منفرد و مرکب است. بعضی آن را به عنوان طب اسلامی می‌شناسند که به بیانی رد شده است و آن را مکتب نمی‌دانند؛ ولی طب ایرانی سنتی یک نوع مکتب شناخته شده است.

دکتر در ادامه بحث طب سنتی به شاکله اصلی آن که مزاج است پرداخت و گفت: مزاج که شاکله اصلی طب سنتی است، خصوصیات افراد را شامل می‌شود. طب سنتی ایرانی یک نگاه است که به بدن به صورت یک کل نگاه می‌کند و جسم و روان را باهم می‌نگرد.

وی افزود: طب سنتی ایرانی می‌گوید انسان‌ها با همدیگر فرق دارند. مانند بازیگری که  می‌تواند نقش‌های پرچالش بازی کند و یک نفر دیگر، نقش‌های توأم با افسردگی.

در بحث‌های گرافیک، نقاشی و طراحی مشاهده می‌کنیم فردی یک سبکی را خوب پیاده می‌کند، و نفری دیگر سبک دیگری را طراحی می‌کند. این موارد به مزاج آدم‌ها باز می‌گردد. بنابراین کسی که هنرمند است، اگر به مزاج خود آگاه باشد، پی می‌برد که در چه زمینه‌ای موفق‌تر است.

میرغضنفری در ادامه صحبت‌های خود به کمک‌هایی که طب سنتی می‌تواند در زندگی به افراد کند پرداخت و گفت: طب سنتی ایرانی به خیلی موضوع‌ها می‌تواند کمک کند از جمله همین انتخاب رشته و واحد دانشگاهی؛ وقتی فرد با توجه به توصیفاتی که از هر مزاج شده است، به خودشناسی می‌رسد. مثلأ در می‌یابد وقتی من مزاج سرد دارم، پس نمی‌توانم کارهای پر جنب و جوش انجام بدهم.

این‌ها مواردی است که با خودشناسی، به بهتر شدن و موفقیت در کارهایمان ختم می‌شود و تشخیص می‌دهیم چه چیزی برایمان خوب و مفید است و چه چیزی به روح و جسم ما آسیب می‌زند.

میرغضنفری در آخر به دو مسئله خشکی و تر بودن آدم‌ها و سبک زندگی از نظر طب سنتی اشاره کرد و افزود: خشکی و تری نیز شامل مزاج است که کمتر به آن اشاره می‌شود. خشکی در آدم‌ها یعنی عدم انعطاف و شکل ناپذیری. در اینجا انسان‌ها حساس و شکننده هستند؛ اما در مقابل انسان‌های تر، استعداد چاقی و انعطاف‌پذیری دارند.

وی خاطرنشان کرد: در منابع طب سنتی ایران، الگوهای صحیح بهداشتی و زندگی سالم در شش محور بیان شده است که شامل تدبیر آب و هوا، چگونگی تغذیه و آداب آن، ورزش و استراحت، حالات روحی، خواب و بیداری و اعمال بهداشتی خاص مثل استحمام و چگونگی دفع مواد زاید بدن است؛ و باید به این نکته توجه داشت که ما مزاج خوب و بد نداریم؛ بلکه فقط در یک مزاج توانایی‌هایی است که در مزاج دیگر نیست و برعکس؛ اما برتری نسبت به یکدیگر ندارند.

بخش پایانی وبینار نیز با پرسش و پاسخ در مورد موضوع فوق همراه بود.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مرکز رشد؛ کارآفرینی و ارتباط با جامعه، معاونت دانشجویی و فرهنگی، "افزایش سطح ایمنی؛ تناسب و اعتدال بدن با استفاده از آموزه‌های طب سنتی ایرانی"، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید