منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

روابط عمومی دانشگاه سوره_هنر در جامعه ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تجلی یافته از ایمان، اعتقاد و فرهنگ ملتی است که انقلاب و هنر را به‌هم پیوند داده‌ و آن را به بخشی از آرمان‌های خود تبدیل کرده‌اند. زیرا ارزش‌های اسلامی، در شکل‌گیری و رشد درخت سبز و همیشه شاخ و برگ‌دار هنر اسلامی تأثیری اساسی دارد.

چون بخشی از واقعیت‌ها و حقیقت‌های موجود در جهان هستی را فقط می‌توان با زبان هنری و زیرساخت فرهنگی پاسخگوی آن بود.

 

در راستای هفته هنر انقلاب اسلامی، گفت‌وگویی با دکتر مهران هوشیار عضو هیأت علمی گروه صنایع دستی دانشگاه سوره داشتیم که به شرح ذیل است.

هوشیار در رابطه با ارتباط بین فرهنگ و هنر گفت: وقتی ما از مفهوم هنر صحبت می‌کنیم، باید در نظر داشته باشیم که هنر زیرساخت فرهنگی دارد و اگر بدون در نظر گرفتن فرهنگ به آن نگاه کنیم، نهایتأ می‌توانیم به ساختارهای شکلی آن توجه کنیم؛ درحالی که هنری که در هردوره‌ای مطرح می‌شود، متکی به فرهنگ آن جامعه است.

وی با اشاره به پیوند انقلاب، هنر و فرهنگ گفت: انقلاب اسلامی با یک آرمان‌هایی شکل گرفت که انقلاب فرهنگی که خود، به نوعی دومین انقلاب بعد از ۵۷  محسوب می‌شود، با این رویکرد مطرح شد که ما بتوانیم تحولات زیرساختی در فرهنگ جامعه ایجاد کنیم و بتوانیم هنری جدید شکل بدهیم که معنا و باطنی ارزشی‌تر دارد. در این بین فرهنگ نیاز به زمان دارد تا بتواند هنر را به وجود بیاورد. الان شاید نقدی که می‌توانیم به هنر انقلاب داشته باشیم، این است که نتوانسته آرمان‌ها و چشم‌اندازهای نهادینه شده در فرهنگ انقلاب را به وجود بیاورد و چیزی که ما انتظارش را داشتیم اتفاق نیفتاده؛ ولی این به این معنی نیست که هنر اسلامی، هنر ضعیفی است، زیرا بستر فرهنگ هنوز نیاز به پرورش و رشد دارد. ما الان یک یا دو نسل داریم که کاملأ تابع انقلاب، وارد هنراسلامی شدند. شاید می‌توان امیدوار بود که از این به بعد هنر انقلاب با آبشخوری که در فرهنگ اسلامی دارد تغذیه ‌کند و بتواند به جایگاهی که باید، خودش را نزدیک کند؛ همه این‌ها نیاز به یک برنامه‌ریزی بلند مدت و ثابت دارد. شاید امروزه بهتر است که ما به جای هنرانقلاب، به طور کلی از هنر جمهوری اسلامی صحبت کنیم که فقط وابسته به دوره کوتاه و خاصی نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه سوره افزود: صنایع دستی نیز تابع فرهنگ، ارزش‌ها و باورهای دینی بوده و هست و نیز جزء مبانی این رشته است. آثاری که خلق می‌شود، علاوه بر این‌که ارزش‌های معنوی را شامل می‌شوند، در حوزه کاربرد جامعه نیز موثر واقع شده‌اند.

وی ادامه داد: چالشی که این روزها وجود دارد، این است که آنطور که باید، ما نتوانستیم از شاخص‌های کاربردی صنایع دستی به حد کافی استفاده کنیم و این، نیاز به یک طراحی و برنامه‌ریزی جامع فرهنگی دارد.

 ارزش‌هایی که بتواند از لحاظ فرهنگی باعث قوام باورهای جامعه ما باشد، که یک بُعد تاریخی دارد و یک بخش آن آرمان‌هایی است که با حضور انقلاب اسلامی در جامعه مطرح شده است.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه، عضو هیأت علمی، گروه صنایع دستی، دانشکده هنر، هفته هنر انقلاب اسلامی، روابط عمومی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید