منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ دانشکده هنر دانشگاه سوره با هدف تفکیک فعالیت های علمی و آموزشی در حوزه ها و گرایش های تخصصی و به نیت دستیابی به ساختارهای رسمی و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از سال 1385 با تصویب هیأت اُمناء و هیأت رئیسه دانشگاه سوره فعالیت خود را به عنوان مهم ترین، بزرگ ترین و با سابقه ترین دانشکده دانشگاه سوره آغاز کرد؛ در همین راستا به جهت آشنایی بیشتر با اقدامات دانشکده هنر سوره با دکتر کاظم نظری رئیس دانشکده هنر دانشگاه به گفت­وگو نشستیم.

سوره: لطفا کمی از خود و فعالیت های اجرایی تان بگویید.

نظری: کاظم نظری هستم؛ تحصیلاتم در حوزه سینما و تئاتر است و مسئولیت دانشکده هنر را از مهر ماه سال ۹۹ پذیرفتم. ابتدا مشاور هنری دکتر ساعی رئیس دانشگاه سوره بودم؛ با توجه به شش ماهی که در مسئولیت مشاور هنری بودم ارتباط مستقیمی با دانشکده هنر به خصوص اعضای هیئت علمی و مسئولینی که در دانشکده هنر فعالیت می کردند داشتم و  اطلاعات زیادی را در حوزه آموزشی به دست آوردم.

سوال: نحوه انتخاب استادان در دانشکده هنر دانشگاه سوره به چه شکلی است.

ما با حضور در دانشکده هنر نخستین کاری که کردیم سعی داشتیم یک نظام آموزشی منظمی را ایجاد کنیم؛ تا مدرسین ما از بهترین و نام آورترین استادان  باشند که در کشور حضور دارند. چون نگاه دانشگاه و مسئولین دانشگاه هم به این شکل بود که تمرکزش بر روی کارآفرینی باشد؛ یعنی مهارت محوری. سعی کردیم افرادی را که مدرسین خوب کشور هستند و در این زمینه، بیشترین جایگاه را در سطح کشور دارند دعوت کنیم. قطعاً دپارتمان های دانشگاه سوره به تناسب رشته های متنوع و با حضور حدود سه هزار دانشجو به دنبال این بودند که بِرَند و جایگاه علمی  خودشان را حفظ کنند و زمانی این امر تحقیق پیدا می‌کند که  نسبت به جذب استادانی که موثر و نام آور هستند اقدام کنند که تا الان هم به حمدالله موفق بودیم.

در کنار این مسائل، مسئله نظم آموزشی نیز مطرح هست. تنظیم برنامه ریزی درسی و گفت وگو با اساتید و ارتباط آنها با دانشکده و گروه ها که باعث می شود به هر حال یک رشدی را در این حوزه داشته باشیم.  نه اینکه قبلا نبوده بلکه پیگیری های متعددی که از مدیران گروه داشتیم باعث شده تا ارتباط نزدیک تری با اساتید برقرار کنیم و مطالبه و نیازهای آنها را بشنویم و بر اساس آن نیازها برنامه ریزی کنیم و چشم اندازی را تعریف کنیم که الحمدلله نکات خوبی از این طریق  به ما انتقال داده شد. از همه مهمتر، سعی کردیم رضایت دانشجو ها را در این زمینه بالاتر ببریم. البته بازهم خیلی جای کار داریم و خیلی برنامه داریم که در آینده نه چندان دور و در یک بازه زمانی دو ساله به دنبال آن هستیم تا کیفیت آموزشی را به مراتب نسبت به دانشگاه های دیگر بالاتر ببریم. اولیای دانشگاه هم در این زمینه خیلی تلاش کردند.

نکته بعد اینکه شورای آموزشی- پژوهشی که به صورت تخصصی در دانشکده‌ها است  مقداری کمرنگ بوده؛  که ما آن را پررنگ کردیم و اولین اقدام این بوده که شورای پژوهشی دانشگاه را راه اندازی کردیم که هر دو هفته یک بار جلسات آن برگزار می شود.در این جلسات ترغیب کردیم که استادان و دانشجویان ما به صورت مشارکتی بتوانند تولید مقالات علمی وکتاب داشته باشند؛ که این اتفاق افتاده و چندین کار پژوهشی و طرح پژوهشی را به معاونت پژوهشی دانشگاه انتقال دادیم. ما در صدد این هستیم که هسته‌های پژوهشی را با محوریت استاد راه اندازی کنیم که بتواند از دل این هسته های علمی تولید علم در حوزه هنر داشته باشیم. و این  یکی از کارهایی بود که در دانشگاه به وجود آمد. همکاران ما در این زمینه به ما کمک کردند و این هسته های علمی در حال شکل گرفتن است که ان شاالله مادرسال های آینده بتوانیم خروجی های خوبی از این داشته باشیم.

سوره: لطفا درخصوص برگزاری کارگاه های آموزشی هم توضیح بفرمایید.

 در کنار مسائل گفته شده، برگزاری کارگاه های تخصصی بود که هر گروه آموزشی ما در ترم گذشته  و ترم جاری کارگاه‌های تخصصی بسیار خوبی برگزار کردند. مثلاً در حوزه سینما ما توانستیم در شرایط کرونا کارگاه بین المللی برگزار کنیم و ارتباط  بگیریم با دانشگاه سوربن فرانسه و چندید جلسه کارگاه بیان سینمایی را با آقای دکتر فدوی داشته باشیم که این کارگاه با حدود ۲۷۰ دانشجو برگزار شد. دانشجوهایی از کل کشور در آن بصورت رایگان حضور داشتند. لازم به ذکر است تمام کارگاه هایی که دانشگاه سوره برگزار کرد رایگان بوده و هیچ هزینه ای  برای برگزاری کلاس ها دریافت نشده است، برخلاف خیلی از دانشگاه‌ها که برگزاری کارگاه ها همراه با هزینه مالی بود اما ما هیچ هزینه ای دریافت نکردیم و به صورت یک نگاه ملی با این موضوع برخورد کردیم تا تمام دانشجویان کشور بتوانند از امکانات و مزایای دانشگاه سوره استفاده کنند. در کنار این کارگاه های تخصصی،کارگاه های آموزشی و پژوهشی هم داشتیم که برای تمام دانشجو های داخلی سوره و حتی دانشجوهایی از دانشگاه تهران، هنر، تربیت مدرس و دانشگاه شهید بهشتی و حتی دانشجویانی از دانشگاه کابل افغانستان، در این جلسات حضور داشتند.

 

سوره: آیا برای استادان هم  کارگاه های آموزشی برگزار کردید.

 بله. کارگاه های مهارت افزایی برای اساتید دانشگاه هنر را با همکاری معاونت پژوهش برگزار کردیم. البته تمام این کارگاه ها را سعی کردیم با همکاری بخش‌های مختلف دانشگاه انجام دهیم. از جمله معاونت پژوهش، روابط عمومی، حوزه معاونت فرهنگی و معاونت اداری  و مالی دانشگاه، که به هر حال این هم افزایی و همکاری بین واحدها هم به بهترین شکل صورت گرفت. چون هر کدام از این معاونت ها و واحد ها یک پتانسیل خوبی داشتند که می توانستند به دانشکده هنرکمک کنند که خوشبختانه  اتفاقات  خوبی برای دانشگاه به وجود آمد.

 

سوره: لطفا در خصوص برگزاری جشنواره وقفه نیز توضیحاتی ارائه دهید.

از برنامه های دیگر دانشکده می توان به برگزاری جشنواره ی تئاتر وقفه اشاره کرد. این جشنواره یعنی همایش شخصیت قهرمان با نگاهی به شخصیت سردار عزیزمان حاج قاسم سلیمانی بود که به صورت بین‌المللی برگزار شد. که ارکان دانشگاه و معاونت پژوهشی دانشکده هنر هم در این زمینه کمک بسیاری کردند که به نظر بنده ماحصل آن ابعاد بسیار خوبی بداشت.

 ما در برگزاری دوره‌های مختلفی که در حوزه های تخصصی دانشکده برگزار شد کوتاهی نکردیم و الحق و النصاف تمام مجموعه دانشگاه و دانشکده در این شرایط سخت در راستای خدمت به دانشجویان بوده و فقط میتوانم بگویم که دانشگاه سوره دانشگاهی بود که به اکثر نیازهای دانشجویان در هر لحظه پاسخ  داد و همراه آنها بوده است و حتی در برخی موارد با اعضای خانواده دانشجو نیز تماس می گرفتیم و جویای حال دانشجویی که دچار بیماری کرونا شده بود می شدیم. هم با خود دانشجو هم با خانواده  درتماس بودیم که اگر کمکی نیازی بود دانشگاه در کنار این خانواده باشد.

 

سوره: آیا شما در این دوره با مراکز فرهنگی بیرون از دانشگاه نیز ارتباط داشتید

بله. یکی از کارهای دانشکده هنر برقراری ارتباط دانشگاه با مراکز فرهنگی هنری کشور بوده است. دانشکده هنر یکی از کارهایی که در طول این ۶ ماه انجام داد این بوده است که با بخش‌های کلان فرهنگی این کشور ارتباط برقرار کند. بیشتر هم به واسطه این که بتواند دانشجوها رابه این مراکز معرفی کندتا قادر باشند از امکانات مراکز فرهنگی مورد نظر استفاده بکنند و به حمدالله اتفاقات خوبی در پیش داریم که ان شاالله آنها را در آینده مطرح خواهیم‌کرد .

از جمله این همکاری ها، همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده که باعث شده کتاب تاریخ انیمیشن ایران  توسط گروه انیمیشن سوره پدید بیاید. طبق یک قرارداد انجام شده، برگزاری جشنواره فیلم انیمیشن را در سال آینده با همکاری معاونت ها و مراکز فرهنگی هنری خواهیم داشت و به دنبال این هستیم که در تابستان هم یک مدرسه هنری برگزار کنیم که طرح آن آماده است. همچنین در هفته هنر انقلاب  که در فروردین ماه سال آتی برگزار می شود  تمام دستاورد های هنری دانشگاه و به خصوص دانشکده هنر به نمایش در می آید و ما برنامه های متنوعی در این خصوص خواهیم داشت.

 

سوره: لطفا بفرمایید برنامه های دیگری هم درآینده برای دانشکده هنر دارید یا خیر. 

بله در خصوص اضافه شدن چند رشته به دانشکده ما تعدادی رشته را پیشنهاد دادیم. رشته هایی که می تواند دپارتمان های ما را تقویت وکامل کند و منتظریم هیئت امنای دانشگاه پاسخ مثبت بدهد  و این رشته ها جزو رشته های مصوب وزارت علوم هست و راه اندازی آنها مشکلی ندارد و فقط تاییدیه هیئت امنا را می خواهیم که این اتفاق اجرایی شود. همینطور به دنبال این هستیم که دو رشته دکترا را برای دانشکده هنر راه اندازی کنیم. یکی از آنها در حال انجام شدن است که ان شاالله اخر امسال به نتیجه خواهیم رسید. یکی دیگر هم سال آینده به دنبالش هستیم‌که نتیجه بگیریم.

نکته دیگر هم اینکه ما در صدد هستیم که کارت مهارتی در حوزه های هنری دریافت کنیم و در اختیار دانشجوها  قرار دهیم  و در زمانی که تحصیل می کنند کارت مهارتی هم‌ دریافت کنند.

در خصوص انتشار مجلات علمی نیز باید گفته شود ما سه مجله علمی پژوهشی را با همکاری معاونت پژوهشی پیگیر هستیم که به انجام برسد. فکر کنم در این فرآیند شش ماهه کارنامه بدی نداشتیم. چراکه همه عزیزان در دانشگاه تلاش کرده‌اند دانشکده هنر و دانشگاه به یک جایگاه خوبی برسد. به هر حال حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی یک توجه ویژگی به این مجموعه دارد امیدوارم با همکاری دوستان در آینده ی نه چندان دور جزو دانشگاه های برتر باشیم و حتی در نگاه ما در آینده ایی نه چندان دور جزو دانشگاه های برتر در خاورمیانه باشیم. انشا الله این اتفاق صورت بگیرد.

برنامه دیگر ما برگزاری هفته هنر انقلاب است که به هر حال دانشگاه ما هم نقش چشمگیری در آن خواهد داشت برخی از برنامه ها مانند برگزاری نمایشگاه را در این هفته از 19 فروردین به صورت حضوری برگزار می کنیم.     

 

سوره: با توجه به اینکه جهان مبتلا به ویروس کروناست  ما نیز در امر آموزش دچار مشکلاتی شدیم. یکی از این مشکلات برگزاری کلاس های عملی است. برقراری این کلاس های عملی در دانشگاه  تاکنون به صورت محدود بوده است آیا درترم جدید وضعیت برگزاری این کلاس ها بهتر خواهد شد.

عرض کنم خدمتتان که  ما درترم گذشته بر اساس اطلاعیه های ستاد کرونا و وزارت علوم مبنی بر اینکه هیچ‌گونه کلاس حضوری برگزار نشود، سعی کردیم برخی از این کلاس ها را با حفظ پروتکل های بهداشتی و حضور حداقلی دانشجویان  در چند جلسه برگزار کنیم تا دانشجویان آسیب نبینند. همکاران دانشگاه  و حوزه انفورماتيك نیز هزینه زیادی رو انجام دادند تا بتوانند بسته آموزش مجازی را توسعه بدهند يعني سامانه اسكاي روم كه قبلاً با ۴ یا ۵  ویژگی در دسترس بود الآن بسیاری از امکانات آموزشی را در اختیارمان قرار داده که این یکی از کارهایی است که دانشگاه سوره به آن اهتمام ورزید و خیلی از دانشگاه ها این کار را نکردند یا اگر هم انجام دادند به عوامل بیرون از دانشگاه واگذار کردند. حوزه انفورماتیک دانشگاه در این حوزه و در جهت بومی سازی سامانه زحمت فراوانی کشیده است. و برای آموزش استادان چه به صورت حضور فیزیکی  یا به صورت مجازی آموزش های متعددی به آن ‌ها داده شد تا از امکانات اسکای روم به نحو احسن استفاده کنند. حتی یک شورای مجازی  تشکیل دادیم که تعامل زیادی با استادان داشتیم تا نیازهای آنها را به حوزه  انفورماتیک انتقال دهیم که در  توسعه امکانات سامانه مجازی تأثیر داشته است. در خصوص بعضی از رشته های عملی  نیز با حفظ پروتكل هاي بهداشتي، با ملاحظه سختی کار و بالا بردن ساعت هاي كلاس براي اساتيد و همراهي کردن با آن ها باعث شد كه بعضي از كلاس هاي عملي ما- بر خلاف بسياري از دانشگاه هايي كه  این کار را انجام ندادند- برگزار شود و تا كنون هم در حال برگزاري است. به خصوص رشته صنایع دستي كه نياز به ابزار دارد و دانشجو بدون ابزار نمي تواند كاري انجام دهد. ما با تعداد كم حضور دانشجو شرایطی را فراهم کردیم  تا این کلاس های عملی به نحوی برگزارشود و  تا الآن  نیز هيچ اتفاقي در سنوات دانشجویان رخ نداده  که نتوانند درسي را پاس کنند و با رضايت نسبي هم از طرف خانواده و هم از طرف دانشجو نیز مواجه شديم و این ترم نیز سعی مان این است تا كلاس هایمان را  به بهترين شكل برگزار كنيم.

 

سوره: با توجه به اينكه حضور در كلاس هاي عملي به خاطر شرايط كرونا اجباري نيست؛ دانشجوياني كه شرايط و تمايل به حضور  در کلاس های عملی را  ندارند درسشان چگونه می گذرانند.

عرض كنم كه براي اين كار هم دانشگاه يك هزينه اي را فراهم كرده است. ما دوربين هايي تهيه كرديم كه اين دوربين ها، در كلاس قرار مي گيرند و با همكاري دانشجوها و از طريق اسكاي روم، دانشجویاني كه در شهرستان هستند و امكان حضور نداشتند؛ اين برنامه ها و کلاس ها رو دنبال كنند؛ از طرفی  كلاس ها  ضبط مي شده و به صورت آنلاين مي توانستند آن را دريافت کنند. خيلي از برنامه هاي آموزشي و کارگاه هایی كه ما برگزار كرديم موجود است و دانشجویان مي توانند به آنها مراجعه کنند.

به هرحال دانشگاه واقعاً شرايط سختي را درترم هاي اخير گذرانده است؛ هزينه هاي بسيار زيادي هم به دوش گرفت تا بتواند پاسخگو باشد. من خودم شخصاً در یک دانشگاه دولتی كه ترم قبل تدريس داشتم كسي پيگير اين نبود كه در چه سامانه اي من تدريس كنم، من خودم حالا به واسطه ي وجدان و اخلاق معلمي ام خودم مثلاً در google meet  طراحي كرده بودم و به بچه ها مي گفتم بيايد اينجا؛ اما در سوره  اگر استاد يك جلسه غيبت می‌کرد گروه آموزش تماس مي گرفت كه چرا شما غيبت داشتيد؟جلسه آينده و جبراني رو چه زماني برگزار می‌کنید؟ تاريخ برگزاري رو اطلاع بديد.

يعني دقیقاً ١٤جلسه اي كه اجبار كرده بوديم را، يك استاد بايد برگزار کند درترم گذشته اين اتفاق افتاد تا به درستي به اتمام رسید؛ حتي برخی از اساتيد گفتند شما تنها دانشگاهي بوديد كه پيگير مسائل آموزشي بوديد؛ اگر ما يك جلسه غيبت داشتيم مريض هم بوديم به ما زنگ مي زدند كه آقا شما كي مي توانيد كلاس جبراني رو برگزار كنيد؟ خب اين ها نشون می ‌ده كه ما سعي كرديم نظم آموزشي را در مورد استاد و دانشجو اهميت بدهيم  تا در فضاي آموزشي اتفاق خوبي رخ بدهد.

سوره: برخلاف تصور بسیاری از دانشجویان  که می گفتند دانشگاه هزینه‌ای در بر ندارد ولی به نظر می رسد تمام ارکان دانشگاه به خصوص کارشناسان و مدیران به شکل حداکثری در خدمت کلاس‌های آموزشی قرار گرفتند مخصوصاً حالا که مجبورند تمام کلاس ها را رصد کنند. از حضوروغیاب گرفته تا پشتیبانی آموزشی آیا شما هم معتقدید که کار مشقت باری بوده است؟

  ببینید واقعیت این است که شرایط مجازی کار دانشگاه و دانشکده رو چندین برابر کرده. درگذشته کلاس ها آماده بود، استاد می آمد  کلاس را برگزار می کرد و می رفت و اساساً خیلی دانشگاه و دانشکده درگیر این نبود که در این کلاس ها چه می گذرد و استاد مثلاً چگونه کلاس را اداره می کند. اما الآن رئیس دانشکده، معاون دانشکده، مدیر گروه، کارشناس و حتی متولیان دیگری در دانشگاه به دنبال این هستند که کلاس ها در چه زمان و چه ساعتی با چه ظرفیت و حتی چه کیفیتی ارائه و اداره می‌شوند و چنانچه اگر در زمان کلاس چندین دقیقه جابجایی اتفاق بیافتد با استاد تماس گرفته می‌شود که شما حضور ندارید، شما دیر وارد کلاس شده اید، یا اینکه کیفیت آموزشی شما پایین است، چرا در تدریس خود از پاورپوینت استفاده نمی کنید، چرا منابع دیگری را ارائه نمی دهید و مواردی ازاین‌دست. واقعیت امر این است که هم آموزش برای مدرسین خیلی دشوار شده هم برای کارکنان آموزشی. چراکه ما در آن سوی  ماجرا حضور نداریم که آیا دانشجو در کلاس حضور دارد یا نه. شاید سیستم او روشن است و به دنبال کاری رفته است یا نه واقعاً در کلاس حضور دارد. اما واقعیت این است که ما با این اعتقاد جلو می رویم که دانشجو در حال گذراندن کلاس است  و ما در همان شرایط کیفی آموزشی باجان و دل برای برگزاری یک کلاس خوب تلاش می کنیم. حتی برخی از همکاران ما که ساعت های کاری آنها تا ۴ بعدازظهر تعیین شده تا ساعت۸ شب  هم که برخی از كلاس های ما همچنان دایره است به عنوان پشتیبان سیستم حضور پیدا می کنند و این بی انصافی است که دانشجو تفکر دیگری از سیستم مجازی آموزش داشته باشد. چون خود دانشجو در سامانه نام فردی را که کارشناس است با مشاهده می کند. و متوجه می شود که کارشناس در آن کلاس حضور دارد. حتی تلفن شخصی تمامی همکاران در سایت و سامانه های ارتباطی موجود است تا پاسخگوی دانشجویان باشند. از این طریق دانشجویان مشکل شان را به کارشناسان اطلاع می دهند و همکاران ما می توانند آن را به مدیر گروه  مربوطه ارجاع دهند. به نظر من بانصاف نیست کسی بگوید نتوانستم نظرم را به دانشکده یا دانشگاه انتقال بدهم یا از آنها انتقاد کنم.  رئیس دانشکده و صفحات مجازی دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار دارد.  حتی بسیاری از مطالبی که دانشجوها به مدیر گروه اطلاع نمی‌دهد، به رئیس دانشکده نمی‌گویند و معاونان را از این نظرات مطلع نمی سازند مستقیماً به رئیس دانشگاه اطلاع می دهند. رئیس دانشگاه هم مستقیماً همان حرف‌ها را به ما برمی گرداند و باجان و دل می پذیریم. برای اینکه تصور می کنیم این مشکل ملی است و همه باید دست به دست هم دهیم تادر آینده ای نه چندان دور از این ویروس منحوس نجات پیدا کنیم. این یک فرصت بود برای نظام آموزشی کشور. به نظر من دانشگاه سوره در این زمینه توانست بدرخشد و به موقع و درست عمل کند.

یعنی اگر کارشناسان خبره در هر جای دیگری بیایند  و مسائل آموزشی ما را بررسی کنند قطعاً نمره قبولی و خوبی به ما خواهند داد.

 

سوره: آیا درترم جاری هم از اساتید خارج از ایران  برای برگزاری کارگاه‌هاه دعوت می کنید.

در خصوص دعوت از اساتید خارج از ایران ما درترم گذشته هم این کار را کردیم نه تنها صرفاً برای رشته سینما بلکه در رشته تئاتر چند استاد از اتریش و آلمان دعوت شدند و حضور خیلی خوبی هم داشتند. امسال هم ان شاءالله در رشته های صنایع دستی و تجسمی این کار انجام می شود. درواقع باید این تهدید به وجود آمده  از بیماری کرونا را به فرصت تبدیل کرد و در آموزش مجازی اساتیدی که خارج از ایران هستند را به صفحه مجازی متصل کنیم. ما می توانیم ارتباطات خوبی از این طریق با آنها بگیریم.

همچنین درصدد این هستیم دانشگاه سوره را با مراکز علمی که در خارج از کشور هستند، مخصوصاً در رشته های هنری، مرتبط کنیم. امیدواریم بخش بین الملل ما هم راه اندازی شود و از امکاناتی که می تواند از این طریق در اختیار دانشجو و دانشگاه قرار بگیرد استفاده مطلوب کنیم.

سوره: درروند برگزاری جشنواره های دانشجویی مانند جشنواره های تئاتر، فیلم سایه،گرافیک، صنایع دستی و ... آیا در ترم جاری و آتی برنامه ای دارید که دانشجویان بتواند فعالیت های بیشتری در این حوزه ها داشته باشند.

  دانشگاه سوره در حوزه رشته های هنری فارغ التحصیلانی داشته است که توانسته اند موفقیت‌های چشمگیری کسب کنند و همین ها باعث شدکه نام و نشان دانشگاه سوره به عنوان یک برند آموزشی مطرح باشد. این موفقیت ها حاصل برگزاری همین جشنواره ها بوده است.

بنابراین اگر وضعیت کشور رو به بهبود برود درصدد هستیم که جشنواره های نامبرده شده را تا آنجایی که امکان دارد به صورت حضوری برگزار کنیم. چون جشنواره ها درسال آینده پیش روست، در صورت اجازه دولت و ستاد کرونا می توانیم این کار انجام دهیم؛ در غیر این صورت مثل همه جای دنیا مانند گلدن گلوب  که یکی از فستیوال های بزرگ دنیاست و مجازی برگزار شد و همچنین اسکار هم در صدد این هستند که مجازی برگزار بشود، ما نیز  این برنامه ها را  در صورت بهبود وضعیت حضوری و در غیر این صورت مجازی برگزار می کنیم. دوستان برای  جشنواره های فیلم سایه دارند  برنامه ریزی می کنند و جشنواره صنایع دستی نیز برگزار خواهد شد.

سوره: به نظر می رسد برخی از دانشجویان در این ایام  فعال بودند و از جشنواره ها ی مختلف جوایزی هم گرفتند؟

بله امسال در جشنواره فیلم و مستند، تعداد زیادی از فارغ التحصیل های ما جایزه های خوبی گرفتند، درحوزه انیمیشن در جشنواره های بین المللی چند جایزه خیلی خوب گرفتند. حتی دانشجویان گروه ارتباط تصویری و گرافیک چند جایزه دریافت کردند، واقعاً بچه های دانشگاه سوره بی نظیرند. یعنی افتخار ما این است که سَرِمان بخاطر این بچه های خوب بلند است و گروه های آموزشی ما باید قدردان این دانش جویان و دانش آموختگان باشند و برنامه های خوبی را ترتیب بدهند که رشد و اعتلای این بچه ها که سرمایه این مملکت هستند را فراهم کنند امیدوارم  دانشگاه نام و نشانش همینطور که درخشان هست، درخشانتر شود.

سوره: جناب نظری همانطور که مطلع هستید  دانشگاه با همکاری استاد خلیلی فرد  و به همت همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی تابلویی را به مترو شادمان تهران اهدا کرد که این اقدام مورد تقدیر مترو و شهردار تهران قرارگرفت. آیا در این راستا شما برنامه های کارآفرینی خاصی دارید تا در مناطق مختلف تهران دانشجویان را در کار عملی قرار دهیم و بتوانند فعالیت های برون دانشگاهی انجام دهند که علاوه بر کارآفرینی برای خود دانشجو هم تجربه ای محسوب شود.

البته آثار هنرمندان ما در دانشگاه سوره در سطح تهران زبان زد هست مانند آثار آقای دکتر خسرویِ  وخلیلی فرد در نقاشی های دیواری که هنوز در منظر دید عموم قرارداد. این موضوع یکی از برگ های زرین این دانشگاه است.  در این خصوص باید اشاره کرد به یکی از آثار فاخر اساتید ما با عنوان  تابلوی ظهر عاشورا اثر استاد احمدخلیلی فرد که در ایستگاه شادمان نصب شده است که تابلوی بزرگی هست و نام و نشان دانشگاه سوره نیز در آنجا ثبت شده است که افتخار دیگری برای دانشگاه سوره است. در آینده به واسطه همین اتفاقی که افتاده است امیدواریم بتوانیم در بعضی از ایستگاه ها آثار هنری دانشجویان  و حتی اساتید را به نمایش درآوریم. در حال حاضر داریم با شرکت مترو و حتی زیباسازی شهر تهران صحبت می کنیم که بخشی از آثار تجسمی بچه ها را بتوانیم طبق یک قرارداد و تفاهم نامه ای در معرض دید عموم مردم شهر قرار بدیم و این اتفاقات دارد شکل می گیرد و طی آن اساتید به نام و همکاران ما مجدانه دارند این موضوع را دنبال می کنند تا بتوانیم با مراکز فرهنگی کشور ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم محصولات تولیدی بچه ها را  به آنها عرضه کنیم.

یک کار دیگری هم که در حال انجام آن هستیم، در خصوص باغ موزه دفاع مقدس است و قرار شد برخی از آثار برجسته دانشجویان را که با اندیشه انقلاب و حوزه دفاع مقدس انجام شده را با نام و نشان  خود دانشجو در آنجا قرار دهیم.  حتی برای حضور در خارج از کشور؛ به دنبال این هستیم که یک نمایشگاهی از آثار دانشجویان را برای عرضه در خارج از ایران برگزار کنیم. یکی از اساتید را مامور این کارکردیم که ان شاءالله در سال آینده نتیجه بخش باشد. و البته اگر اجرایی شود برای دانشگاه خیلی دست آورد خوبی خواهد داشت. همچنین به دنبال راه اندازی تولیدات دانشجویی هستیم که در سال آینده با هفته هنر انقلاب کلید خواهد خورد.

سوره: یک توضیحی هم در خصوص کارت مهارتی بفرمایید که به چه شکل است و آیا از وزارت کار مدرکی دریافت می کنید  و یا از سمت دانشگاه به دانشجو کارت می دهید و اینکه این کارت چقدر اعتبار دارد.

این کارت از طریق وزارت کار است یعنی درواقع اعتبارش به خاطر وزارت کار بودنش هست که باعث می شود این فردی که مهارت کسب می کند این کارت را دریافت کند تا  بتواند کسب ‌وکاری برای خودش در همه رشته های هنری مخصوصاً صنایع دستی ایجاد کند. البته آزمونی بین ما و آنها به صورت مشترک برای سنجش فرد برگزار می شود .

این کار الآن در مرحله صحبت است که دارد به سمت تفاهم نامه و اجرا می رسد. برای این کار دوماه با مسئولین در وزارت کار صحبت شد و مسائل دانشگاه و رشته های مهارتی را مطرح کردیم که این اتفاق رقم بخورد و اگر هم اجرایی شود اولین دانشگاهی خواهیم بود که هم زمان هم رشته دانشگاهی ارائه میدهد و هم کارت مهارتی.

سوره: ممنون از صحبت هایی که فرمودید، پیشاپیش سال جدید را هم تبریک میگم و آرزوی موفقیت دارم برای شما و همکاران پرتلاش دانشکده هنر و امیدوارم در سال آتی نیز بتوانید فعالیت های خیلی مثبت و سازنده ای در جهت ارتقای دانشگاه و دانشجویان داشته باشید.

من هم پیشاپیش این سال جدید را به شما و همه دانشجوها، اساتید، همکاران و کارکنان دانشگاه سوره تبریک عرض می کنم و ان شاءالله که سال آتی سال  پر خیروبرکتی باشد و از همه بلاها دورباشیم و بتوانیم در نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت کنیم.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه اختصاصی، روابط عمومی دانشگاه، رییس دانشکده هنر، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید