منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ دوازدهمین جلسه نقد و بررسی کتاب « هنرهای صناعی » تالیف عبدلکریم عطارزاده و مهران هوشیار به میزبانی مهدی محمدی  با حضور مهدی خانکه منتقد کتاب و جمعی از استادان و دانشجویان علاقه مند به صورت آنلاین برگزار شد.

کتاب « هنرهای صناعی» اثر مهران هوشیارو عبدالکریم عطار زاده توسط انتشارات سمت منتشر شده است.

در گام‌های نخست تاریخ زندگی بشر و هزاره‌های پیشین که انسان برای رفع نیازهای مادی و معنوی خود می‌کوشید تا مواد متنوع طبیعت را به دست آورد و به آن صورت و معنا ‌دهد، هنرهای صناعی ساخته و پرداخته شد. امروزه نیز که در دهۀ دوم هزاره سوم میلادی روزگار می‌گذرانیم و جهان به کلی نسبت به گذشته متحول و متفاوت شده است، هنرهای صناعی کمابیش جایگاه خود را حفظ کرده است و بسیاری از کشورها به دنبال اهداف اقتصادی و فرهنگی در جهت اعتلای بیش از پیش آن می‌کوشند.

هنر در تمدن اسلامی عنوان مجموعه ای است که پدیدآورندگان آن کوشیده اند مباحث آن را با نگاهی تاریخی به اوضاع و شرایط هریک از هنرها در جهان اسلام شکل دهند، به گونه ای که نقاط عطف تاریخی هر هنر و نسبت آن با فراز و فرودهای تمدن اسلامی برای پژوهشگران و علاقه مندان تاریخ تمدن ملت های مسلمان آشکار و امکان پژوهش های تاریخی و فرهنگی برای آیندگان فراهم شود.

در ابتدای جلسه، عبدالکریم عطار زاده در رابطه با عنوان  کتاب گفت: همه آثاری که از یک سلسله باقی می ماند را تمدن می گویند و هنر جزئی از تمدن یک دوره محسوب می شود؛ در 50 سال اخیر حمایت از صنایع دستی زیاده  و به دانشگاه ها راه پیدا کرده است و رشته هایی که در وزارت علوم تعیین شده است هنرهای صناعی را نیز در بر می گیرد.

وی افزود: هنر های صناعی جزء جدیدترین عناوین دانشگاهی است که به اعتبار گروه صنایع دستی نیز افزوده است.

عطارزاده در رابطه با نحوه نگارش کتاب «هنرهای صناعی »گفت: مسئولیت این اثر از سال 90 الی 95 به ما سپرده شد و 5 سال نگارش کتاب هنرهای صناعی به طول انجامید و مبنا را بر رشته هایی مانند تذهیب، نگار گری و خوش نویسی گذاشتیم که در دانشگاه ها مورد توجه هستند و بر روی آنها نیز سرمایه گذاری می شود؛ مهم ترین هدف برای نگارش این اثر همکاری با استادانی بود که هم در زمینه عملی و هم در زمینه پژوهشی حوزه خود متخصص و ماهر باشند و سعی کردیم به سراغ استادانی رویم که هر دو جنبه را دارا بودند.

مهران هوشیار از دیگر گردآورندگان کتاب «هنرهای صناعی» بابیان اینکه کارگروهی سبب ارزشمندی این اثر شده است، افزود: نکته ارزشمند این کتاب بحث کارگروهی بود که در گروه صنایع دستی و سنتی کمتر به آن توجه می شود؛ ویژگی مثبت این اثر تجمیع اندیشه مهم ترین افرادی بود که در این حوزه صاحب نظر بودند و ساختار این کتاب مانند دایره المعارف است.

وی با اشاره به اینکه کتاب هنر های صناعی رویکرد تطبیقی دارد گفت: تجمیع قلم استادان خبره در این اثر نقاط عطف تاریخی در جهان اسلام را معرفی کردع است و سعی شده در انعکاس مطالب از تصاویر مناسب استفاده شود چرا که در فهم کتاب موثر است.

در ادامه جلسه، مهدی خانکه در نقد کتاب «هنرهای صناعی »گفت: این اثر حجم زیادی از مطالب را شامل می شود که نویسندگان تلاش کرده اند مطالب را به درستی خلاصه کنند، کتاب نیز می تواند چشم اندازش را تغییر دهد و اقیلم مندتر نگاه کند.   

وی با بیان اینکه کتاب عنوان فوق العاده ای دارد، افزود: ما همیشه با عنوان صنایع دستی مشکل داشتیم چرا که انقلاب صنعتی این عنوان را قالب کرده است و عنوان این اثر از همه نظر مناسب است.

خانکه طراحی جلد این اثر را نیز مورد نقد قرارداد و در رابطه با نقاط قوت این اثر گفت: یکی از مهم ترین نقاط قوت این کتاب ار جاعات آن است چرا که در آن از منابع تراز اول و مهم بهره گرفته شده است و از کتاب «هنرهای صناعی» می توان به عنوان یک منبع قابل اعتماد استفاده کرد.

*در پایان جلسه نیز به تمامی سوالات علاقه مندان در این زمینه پاسخ داده شد.

جهت مشاهده دوازدهمین جلسه نقد و بررسی کتاب « هنرهای صناعی » وارد لینک زیر شوید:

https://aparat.com/v/yvX9D

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دوازدهمین نشست، نقد کتاب، کتاب هنرهای صناعی، معاونت پژوهشی، دانشکده هنر، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید