منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به‌گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از دفتر امور فرهنگی دانشگاه_چهارمین وبینار از سلسله نشست‌های "روایت رمان نویسان" به تدریس شهریار زرشناس در روز ٢٣ دی‌ماه برگزار شد.

وی در ابتدا به توضیح دو بخش مجزای رمان و رمان نویسان پرداخت و اشاره کرد در این نشست‌ها درواقع آثار و زندگی رمان نویسان بیشتر مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. 

زرشناس در ادامه آثار چرم ساغری، آرزوهای بر باد رفته، بابا گوریو، اوژنی گرانده، زن ٣٠ ساله از بالزاک را به مخاطبان پیشنهاد کرد. 

او رمان بابا گوریو را کتابی منسجم و خوش خوان توصیف کرد که در آن مسئله سیطره پول و سرمایه داری قابل تامل است و در زمره رمان های پرخوان به لحاظ شخصیت پردازی قرار میگیرد. همینطور در مورد دیالکتیک میان زندگی بالزاک و داستان اوژنی گرانده اشاره کرد که شخصیت برخی زنان در داستان برگرفته از زندگی واقعی بالزاک است. 

کتاب زن ٣٠ ساله کتابی معروف اما پراکنده با ساختاری ضعیف و پریشان است اما موضوع رمان در آن زمان و بعدها نیز موضوع جذابی بوده است. بعدها گوستاو فلوبر کتاب مادام بواری را به تاثیر از کتاب زن ٣٠ ساله با ساختاری بهتر می‌نویسد اما دستمایه چیزی را مطرح می‌کند که پیش از آن بالزاک آنرا طرح کرده. 

شهریار زرشناس یکی از موضوعات جلسات آتی را پیرامون داستایوفسکی عنوان کرد و در همین راستا کتاب ابله، جن زدگان، جنایات و مکافات و برادران کارامازوف را پیشنهاد داد. 

 

زمانه بالزاک قرن ١٨ فرانسه است، که مهترین اتفاق آن در سال ١٧١۵ مصادف با آغاز سلطنت لویی پانزدهم است که تا ١٧٧۴ ادامه یافت. این دوران انحطاط حیات فرانسه است که اقتدار لویی چهاردهم را از دست می‌دهد و از دوران اعتلا و اوج خود وارد دوران افول خود می‌شود. پس از آن نیز در سال ١٧٨٩ لویی شانزدهم را گردن می‌زنند. 

بالزاک در واقع در سال کودتای ناپلئون به دنیا آمده و جهان بالزاک جهان انقلاب فرانسه بود و سپس بازگشت بوربون‌ها.

زرشناس در ادامه به توضیح و تشریح بیشتر و پاسخگویی به سوالات دانشجویان پیرامون بالزاک و آثار و زمانه او پرداخت، اما باتوجه به معضل قطعی برق، وبینار پیش از زمان معین به اتمام رسید. 

باتوجه به اینکه ورود به این سلسله نشست‌ها برای عموم آزاد و رایگان است علاقمندان می‌توانند ضمن هماهنگی با شماره ٠٩١٩٢۵٧٨۶٧٠ روز سه شنبه هفته آینده به سامانه سیباد دانشگاه سوره مراجعه نمایند.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: وبینار، سلسله نشست ها، روایت رمان نویسان، مدیریت امور فرهنگی، معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید