منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

روابط عمومی دانشگاه سوره گزارش می‌دهد:

**بازشناسی و اهمیت آن در شخصیت پردازی قهرمان سینمای دفاع مقدس

سید علی روحانی دانشیار دانشگاه هنر تهران، با بیان اینکه مفهوم دراماتیک  بر اثر سینمایی موثراست گفت: پرداختن به این موضوع هم اثر آسیب شناسانه و هم اثر ایجابی دارد و با توجه به اینکه ما در جامعه خود قهرمان کم نداریم ولی نمیتوانیم از آن ها در سینما استفاده کنیم در حالیکه در کشورهای اروپایی از شخصیت های عادی مثل کشاورز و ... قهرمان سینمایی می سازند.

وی افزود: قهرمان در تمام درام یک فرد عادی است، در جایی بالاتر می رود که در مرحله اوج قرار بگیرد که این حرکت مستلزم تامل در نفس است.

**سلیمانی تصویر قهرمان ماندگار

مهدی فخر الدین بازیگر و مستند ساز لبنانی، با بیان اینکه فرماندهی شهید سلیمانی هنری بوده و ایشان هنرمندانه زندگی می کردند، گفت: شهید سلیمانی به یکباره ظاهر شدند و به شهادت رسیدند بعد از شهادت ایشان دنیا  نیز به یکباره دچار دگرگونی و بلا شد.

وی افزود: شهید سلیمانی در زمینه هنر به ویژه سینما که ستون اصلی هر فرهنگی است نیز بسیار تاثیر گذار بوده است و شهادت سردار سلیمانی انقلابی در زمینه هنر ایجاد کرد.

فخرالدین در رابطه با ویژگی بازیگری که می خواهد نقش سردار سلیمانی را ایفا کند، گفت: بازیگری که می خواهد نقش شهید سلیمانی را ایفا کند باید مسلمان مسلمان باشد و شخصیت شهید سلیمانی را نیز درکند چرا که سردار سلیمانی انباری از احساسات بودند و بازیگر نیز باید اینگونه باشد.

وی در رابطه با نویسندگی کارهای هنری با محوریت شهید سلمانی خاطر نشان کرد: نویسندگان باید از نور خدایی شهید سلیمانی بنویسند چرا که مردم به قهرمانان اثر وابسته می شود؛ شهید سلیمانی مکتب هنری که ایجاد کرد از مکتب کربلا و حضرت عباس(ع) سرچشمه می گیرد و نویسنده باید هدف را نشان دهد تا قهرمان ماندگار تر شود.    

 

** انطباق توانش دراماتیک شخصیت سردار سلیمانی با الگوهای کهن قهرمان در فرهنگ ایرانی     

رضا آزاد کارشناس هنر های نمایشی، با اشاره به اینکه سردار سلیمانی قهرمانی جهانی است، گفت: جهان دراماتیک به ما کمک کرد تا به یک شناخت دراماتیک دست پیدا کنیم و دراماتیک به ما می گوید قهرمان جزء شخصیت های ماندگار است و برای اینکه سینمای خوبی داشته باشیم باید به قهرمانان ارزشمندی از جمله شهید سلیمانی بپردازیم.

وی با بیان اینکه قهرمان در ایران به معنای پهلوان است افزود: قهرمان کسی است که پهلوان باشد و بیشترین کنش هارا با تواضع انجام دهد؛ قهرمان باید ناجی، قربانی، بلاگردان، نامیرا، رویین تن، مرشد،راهنما و مربی باشد.

ناجی خاطرنشان کرد : مکتب باید دارای ایدئولوژی باشد و مکتب شهید سلیمانی نیز دارای این ویژگی است و ونظام ارزش ها را در ساخت قهرمان شامل می شود.

وی در ادامه ساختارهای اجتماعی قهرمان را توضیح داد وگفت: قهرمانان از میان مردم بر می خیزند و سردار سلیمانی قهرمانی مردمی، دارای جدیت و عاطفه، قدرت و تسلیم، ابهت و خضوع، ویژگی های نظامی و فرهنگی نیز بودند که کاریزماتیکی شخصیت شهید سلیمانی در بهبود وضعیت سینما نیز حائز اهمیت است.

**قهرمان سازی در هنر های دراماتیک محور مقاومت : با بررسی نمونه لبنانی

رضا اسکندر استاد دانشگاه هنر های زیبای لبنان، با اشاره به این موضوع که تمامی افراد متواضع،مردمی هستند و شخصیت قهرمان در سینمای ایران دارای ایثار و صداقت می باشد گفت:حاج قاسم سلیمانی همه ابعاد قهرمانی را دارا هستند و قهرمانی ایشان ساخته نشده بلکه خودشان دارای الگوهای قهرمانی بودند.

همچنین افزود در محور مقاومت کسی که می خواهد تصویر برداری کند باید جنبه های انسانی را در نظر بگیرد.

دکتر اسکندر ادامه داد: در حال حاضر جبهه مقابل بر حسب جنگ نرم برای تزریق اطلاعات غلط و مشکلات اخلاقی جلو می رود و مجبور به ساختن قهرمان هست اما شخصیت هایی مانند سردار سلیمانی و مقام معظم رهبری را که صادق و خالصانه کار میکنند را نمی توانند حذف و یا تحریف کنند .

وی افزود : باید اعتراف کرد که سینمای ایران یکی از سینماهای موفق است چرا که کارگردان های ایرانی با کمترین بودجه به ساختن فیلم می پردازند و نیز ادامه داد : ما برای الگوسازی به پرداختن این شخصیت و اسطوره ها نیازمند هستیم تا بر اساس آنها فرهنگمان  مطرح و شناخته شود و باید از خودباختگی در برابر سینمای بیگانه جلوگیری کنیم تا متضرر نشویم.

در ادامه به برخی از مشکلاتی که در تولیدات لبنان مطرح است اشاره شد: از قبیل عدم نوشتن خاطرات رزمندگان و در نظر گرفته نشدن جنبه های بصری است.

**اهمیت وجود قهرمان در ادبیات مقاومت

علاء حسن مدیر آموزش در مرکز آموزش رسانه اتحادیه رادیو و تلوزیون اسلامی لبنان، از کشور لبنان با بیان اینکه انسان موجودی دو بعدی است گفت: انسان موجودی دو بعدی است که هم مادی و هم معنوی دارد.

وی افزود: در جهان سکولار احساس شد انسان به یک الگو و قهرمان نیاز دارد به همین خاطر به ساخته شدن قهرمان های فیک مانند سوپر من و... که در تاریخ نوین در درجه نوین قرار دارد پرداخته شد و در جنبه معنوی، سلفیون و غیر سلفیون هستندکه بعد مادی به اشتباه توسط این گروه  نادیده گرفته می شود در حالیکه انسان به این مسئله نیازمند است.

علاء حسن خاطرنشان کرد:  تجسم ارزش ها را نمی شود همیشه به صورت فکر بیان کرد و نیازمند نشان دادن به مخاطب است که این از علل نیاز به قهرمان است.

وی افزود: برای ارائه دادن قهرمان ابتدا باید نظام ارزشی را ارائه داده شود  و در ادبیات، این ارزش سازی ایجاد  و پیاده سازی شود و هیچ گاه نمیتوان غیر از معصومین یک شخصیت را برای الگو معرفی کرد که تمام ابعاد را در خود داشته باشد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: همایش بین المللی، قهرمان در آینه هنر و ارتباطات، یادواره شهید قاسم سلیمانی،دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید