منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

 

به‌گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از دفتر امور فرهنگی دانشگاه_سومین وبینار از سلسله نشست‌های "روایت رمان نویسان" به تدریس شهریار زرشناس امروز، به تاریخ ٩ دی‌ماه برگزار شد.

وی این جلسه را به بررسی رمان‌های انگلیسی اختصاص داد.

زرشناس پیرامون رمان‌های  تمثیلی توضیح داد و به کتاب‌هایی نظیر قلعهٔ حیوانات، ١٩٨۴،دنیای قشنگ نو و... اشاره کرد.

او سپس به معرفی چند رمان‌نویس تاثیرگذار در انگلستان پرداخت و گفت یکی از افراد کمک کننده به فرایند رمان نویسی انگلستان ساموئل ریچاردسون است که از معروف ترین آثار او می‌توان به رمان "پاملا" یا "پاداش پاکدامنی" اشاره کرد که در سال ١٧۴٠ چاپ شد. 

وی اشاره کرد که سبک نئوکلاسیک تعهدی نسبت به در نظر گرفتن پاداش یا کیفر به تناسب اعمال شخصیت‌ها در اتمام رمان ندارد و تعهدی ندارد که آدم‌های بدکار و نابکار و شرور در پایان نابود شوند و یا نیکوکاران به نتیجه اعمال خوب خود برسند. 

در خصوص آثار بالزاک گفته شد که او رمان‌نویس توانمندی است اما کتاب زن ٣٠ ساله رمان آشفته‌ای است و در آن به تقسیم بندی در نگاه به عشق از دیدگاه رمانتیک، رئالیسم و... می‌پردازد.

در ادامه رمان‌های رئالیستی، نئوکلاسیک و رمانتیک را مقایسه و بیان کرد: رمان‌های رئالیستی در قرن نوزدهم درباره مسائل عشقی واقع بین هستند و به شیوه رمانتیک‌ها از عشق و معشوق قدیس و اسطوره سازی نمی‌کنند اما در سبک رئالیستی اینگونه نیست و گویی قربانی‌ترین چهره داستان متحمل مشکل می‌شود. نئوکلاسیک از عشق صحبت می‌کند اما تپش‌های عاطفی در آن دیده نمی‌شود و دقایق عاطفی ظهور و بروز ندارند و برایندها دیده می‌شود. در رمانتیک‌ها معشوق تبدیل به قدیس می‌شود و فرایند عشق پر از رنج و با سرانجام تراژیک به پایان می‌رسد به طوریکه عاشق یا معشوق می‌میرند یا جدا می‌شوند. عشق رئالیستی هیجان و تب و تاب دارد.

وی درباره کتاب رابینسون کروزوئه از دانیل دفو، داستان نویس انگلیسی گفت این رمان از چند جهت مهم است، ازجمله عناصر و ساختار داستان که عناصر بسیار تکوین یافته است و کاملا یک رمان محسوب می‌شود. البته قابل توجه است که این کتاب برمبنای یک واقعیت برگرفته از یک خبر در روزنامه است.

او در همین راستا به اهمیت ژورنالیسم تاکید کرد که پیدایش آن به قرن ١٧ ام بازمی‌گردد اما در واقع قرن ١٨ دوره اوج گیری ژورنالیسم محسوب می‌شود که علاوه بر روزنامه‌ها، نشریات و ژورنال‌های ادبی بسیار تاثیر گذار هستند. در انقلاب فرانسه نیز نشریات در جایگاه ارگان احزاب ظاهر شدند.

شهریار زرشناس درادامه به توضیح و تشریح بیشتر مباحث درباره زمانه، زندگی و آراء و آثار رمان نویسان بزرگ جهان پرداخت و به سوالات دانشجویان پاسخ داد. 

باتوجه به اینکه ورود به این سلسله نشست‌ها برای عموم آزاد و رایگان است، علاقمندان می‌توانند ضمن هماهنگی با شماره ٠٩١٩٢۵٧٨۶٧٠ روز سه شنبه هفته آینده به سامانه سیباد دانشگاه سوره مراجعه نمایند.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: رمان نویسان، دانشگاه سوره، سوره، شهریار زرشناس، معاونت فرهنگی دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید