منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

cf0d9c60-b7af-4788-82b3-1db172b092dc.jpg

 

به گزارش معاونت پژوهشی دانشگاه سوره_ به همت موسسه مطالعاتی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دومین نشست از نشست های گروه مطالعات ارتباطات و فضای مجازی  با عنوان «دامنه و مسائل ارتباطات و فضای مجازی » با حضور دکتر مسعود کوثری دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران، یکشنبه 16 آذرماه 99 ساعت 10 الی 12 به صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای این نشست مسعود کوثری در مورد پژوهش هایی که بر روی انواع شبکه های اجنماعی صورت گرفته است گفت و افزود:  در میان شبکه های اجتماعی برخی از آنها مانند: فیسبوک و بعد از آن اینستاگرام بیشتر و برخی دیگر مانند توئیتر به دلیل اینکه نمیتوان از آن برای محتوای مفصل استفاده کرد کمتر مورد پژوهش قرار گرفته اند.

وی اشاره کرد: دسته بندی مراحل مطالعاتی در سطح کلی با مطالعات اینترنتی شروع شد و به مطالعات وبلاگ نیز کشیده شد؛ خوشه بندی وبلاگ ها در ایران تحقیقی از این قبیل است که در زمان ریاست آقای احمدی نژاد صورت گرفت و تحقیقی قابل تامل است.

کوثری در ادامه افزود: در مرحله بعد از وبلاگ ،مطالعات در حوزه فضای مجازی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛در مورد شبکه های اجتماعی، غیر از خود شبکه ها موضوعات مختلفی مطرح شد که آخرین مرحله آن بحث اینفلوئنسر ها یا نفوذگران است که دنبال کننده های زیادی دارند. موضوع دیگری که مطرح شد و در حال حاضر نیز موضوع روز است ، موضوع سلبریتی ها و نحوه عملکردشان در شبکه های اجتماعی است.

وی اذعان کرد: البته سلبریتی ها صرفا مرتبط با شبکه های مجازی نیستند و بخشی که مرتبط است در حال مطالعه قرار گرفته و در حال بررسی است که بحث مداخله سلبریتی ها در مسائل کشور از این قبیل است که مهم تلقی می شود.

مسعود کوثری در ادامه گفت: یکی دیگر از گرایش ها در حوزه شبکه های اجتماعی که شاید خیلی مورد تمایل واقع نشد ، بحث کار با این شبکه ها است .وی افزود این یکی از حوزه هایی است که روی آن بسیار کم کاری شده  و بین دانشجویان و استادان و گروه های ارتباطی ضعیف است ولی می تواند دستاورد های زیادی داشته باشد.همچنین  بحث کسب و کار اینترنتی و کار آفرینی و خلاقیت را مطرح کردند و ادامه دادند که در این مورد هم کار زیادی صورت نگرفته است.

وی راجع به گردشگری ها و زیارت و  موزه رفتن های مجازی گفت و خاطرنشان کرد: به دلیل دشوار بودن نحوه سنجش آنها  در این حوزه ها نیز کار زیادی انجام نشده است.

 در ادامه این نشست مسعود کوثری به مسائلی که تحت تاثیر شیوع کرونا به وجود آمده اشاره کرد و افزود:  با وجود شیوع این بیماری  باید یکبار دیگر بحث های فضای مجازی بازبینی شود تا دید در چه حوزه هایی کمتر و یا حتی اصلا کار نشده است؛  شاید این بحث در گذشته اهمیت زیادی نداشت ولی بعد از شیوع این بیماری خیلی تغییر پیدا کرد که این نشان دهنده تاثیر این پاندمی در فضای مجازی است.

وی ادامه ادامه داد: با توجه به اینکه فضاهای خالی ای که هنوز به آنها پرداخته نشده زیاد است ، نیازمند کارهای بیشتر و بهتری هستیم.

کوثری افزود: عرصه های جدیدی با توجه به مسائل کشور مهم تلقی شده اند که از جمله آنها  با توجه به مصرف داروهای پزشکی و بیماری هایی همچون ایدز و کووید19 ، ارتباطات سلامت است و یکی دیگر از بحث های مهم ، ارتباطات زیست محیطی است که برای ایران تهدیدکننده است؛ از کمبود آب و از بین رفتن جنگل ها تا نابودی حیات وحش و گونه های کمیاب و همچنین ترک زندگی در بخشی از مناطق ایران موضوعاتی هستند که به ارتباطات زیست محیطی مربوط می شوند.

 مسعود کوثری با بیان اینکه ارزیابی برنامه های ارتباطات در ایران لازم است، گفت: ارزیابی برنامه های ارتباطات در ایران لازم است  تا مشخص شود به چه چیز زیاد پرداخته شده که اهمیت خاصی ندارد و به چه عنوان هایی علی رغم اینکه مهم هستند پرداخته نشده است.

در پایان این نشست نیز حاضران سوالات خود را مطرح کردند.

 

انتهای پیام/


اشتراک در:

کلمات کلیدی: دومین نشست گروه مطالعات ارتباطات و فضای مجازی ،معاونت های فرهنگی و اجتماعی،پژوهش و فناوری و آموزشی

نظر خود را بنویسید