منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

 undefined

به گزارش معاونت پژوهشی دانشگاه سوره_ نخستین وبینار هفته پژوهش ویژه دانشکده معماری و شهرسازی سوره 15 آذر ماه 1399 با مشارکت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره و حضور دکتر کیومرث حبیبی  دانشیار دانشگاه کردستان، مدیر عالی پروژه "برنامه ریزی استراتژیک گردشگری و فضاهای گذران اوقات فراغت در قلب تاریخی تهران" و دکتر عادلی دبیر اجرایی برنامه  با بیش از 65 مخاطب به صورت مجازی برگزار شد.

هدف از برگزاری این وبینار  نیز، آشنایی مخاطبین با مفهوم گردشگری شهری به عنوان مفهومی نوین در توسعه و چگونگی کاربست این مفهوم در بازآفرینی شهرها بوده است.

 در ابتدای جلسه، دکتر حبیبی سخنان خود را با ارائه تعریفی دقیق از گردشگری آغاز کرد و گفت: گردشگری به دلیل ماهیت چند وجهی و میان رشته ای، از دیدگاه های مختلفی اعم از اقتصادی، جامعه شناختی، جغرافیایی و مدیریتی قابل بررسی ست و از این روی تعاریف متفاوتی برای آن ارائه شده است؛ این مفهوم با واژه گذران اوقات فراغت ارتباط می یابد و از این روی می بایست اشکال مختلف فراغت برای تعریف گردشگری بررسی شود.

وی افزود: انواع فعالیت های مرتبط با گذران اوقات فراغت، منجر به ایجاد گونه های مختلف گردشگری می شود، بر این اساس می توان از گردشگری ورزشی، گردشگری تجاری، گردشگری تفریحی، گردشگری درمانی، گردشگری زیارتی، گردشگری فرهنگی، گردشگری آموزشی و ... نام برد. گذران اوقات فراغت همانند هر فعالیت فردی و اجتماعی به محیط کالبدی مناسب نیاز دارد.

کیومرث حبیبی در ادامه اثرات توسعه گردشگری در توسعه شهرها را بیان کرد و گفت: افزایش درآمد زایی، ایجاد فرصت های شغلی، ایجاد سرمایه های مالی، توسعه صادرات غیر نفتی، جلب سرمایه های خارجی، بهسازی و توسعه زیرساخت ها، گسترش تبادلات فرهنگی، بهبود کیفیت زندگی از اثرات مثبت توسعه گردشگری است، هر چند هر گونه کوتاهی می تواند منجر به بروز تاثیرات منفی این پدیده ( نظیر آسیب رسانی به اکوسیستمف افزایش فحشا، بروز جدال های سیاسی، تورم، بروز بیکاری فصلی و توسعه نامتعادل منطقه ای و ... ) شود.  

وی تجارب توسعه گردشگری در پاریس، استانبول و کوالالامپور را عنوان کرد و در بررسی این تجارب، اقدامات صورت گرفته در فضاهای شهری این شهرها چه از منظر کالبدی و چه از منظر تعریف رویداد و تزریق فعالیت مورد بررسی قرار داد.

در انتهای جلسه، دکتر کیومرث حبیبی پروژه خود را در منطقه 12 شهر تهران با عنوان برنامه ریزی استراتژیک گردشگری و فضاهای گذران اوقات فراغت در قلب تاریخی تهران را معرفی کرد و حاضران در جلسه سوالات خود را در این زمینه مطرح کردند.

 

انتهای پیام/

 


اشتراک در:

کلمات کلیدی: وبینار مشارکت اجتماعی در گردشگری شهری و نقش آن در بازآفرینی شهری، هفته پژوهش ویژه دانشکده معماری و شهرسازی سوره،معاونت پژوهشی دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید