منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

undefined

 

به گزارش معاونت پژوهشی دانشگاه سوره_کارگاه آموزشی "جستجو و بازیابی پیشرفته در پایگاه های اطلاعات علمی بین المللی" ویژه استادان دانشگاه سوره، صبح روز پنج شنبه (6آذر) طی سه نشست پیاپی؛ ساعت های: 9 الی 11 ، 11 الی 13 و 13 الی 15 با تدریس دکتر فرشید دانش استادیار مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری به صورت مجازی برگزار شد.

هدف اصلی برگزاری این دوره آشنایی با انواع پایگاه های اطلاعاتی تحت وب خارجی و داخلی و همچنین تسلط بر مهارت ها و استراتژی های جستجوهای پیشرفته و حرفه ای در پایگاه های اطلاعاتی تخصص ها و رشته های مختلف علمی است .

در نوبت اول این نشست، فرشید دانش در ابتدا هفته پژوهش را پیشاپیش به حاضران در جلسه تبریک گفت و افزود: هفته پژوهش هفته ای است که در آن پژوهشگران باید عملکرد یکساله خود را بسنجند و برای سال های آینده خود برنامه ریزی و برای ارتقا وضع علمی کشور تلاش کنند.

وی همچنین از مسئولان دانشگاه سوره به جهت اینکه برای ارتقاء سطح علمی استادان خود تلاش می کنند تشکر کرد.

فرشید دانش در بخش اول کارگاه به نکاتی که به صورت مستقیم اثر بخشی کار پژوهشی را افزایش می دهند پرداخت و باتوجه به این نکته که کار گروهی پژوهش اثر بخشی بیشتری دارد گفت: در اکثر مواقع استادان تمایل دارند به صورت فردی پژوهش کنند در صورتی که پژوهش به صورت گروهی اثر بخشی بیشتری دارد و سبب می شود تا وضعیت پژوهشی ارتقاء یابد.

در این سلسه نشست آموزشی فرشید دانش بابیان اینکه استفاده از ابزار و پایگاه ها به پژوهش کمک می کند عنوان کرد: در این نشست  قصد داریم شمارا با ابزار و پایگاه هایی که به آسانی و کمترین زمان به ما کمک می کند تا کار پژوهشی خود آغاز کنیم آشنا می شویم.

وی در ادامه، استفاده صحیح از " گوگل" را در تحقیقات پژوهشی لازم دانست و افزود: گوگل مزایا و کاربرد هایی دارد که در طول زندگی روز مره از آن استفاده می کنیم و همینطور در حل مشکلات پژوهشی به ما کمک بسزایی می کند، چرا که در گوگل پایگاه های اطلاعاتی ارزشمندی وجود دارد.

دانش پایگاه های اطلاعاتی را معرفی کرد و گفت: در مجموع پایگاه های اطلاعاتی را به بخش پایگاه های استنادی، مرجع و محتوا تقسیم بندی می کنیم و مهم ترین پایگاه های اطلاعاتی پژوهش در قرن بیستم پایگاه های استنادی است و 4 پایگاه استنادی در دنیا داریم که به ما کمک می کند و اصل منابع اطلاعاتی پژوهش در این پایگاه ها قرار دارد.

وی در ادامه بخش اول نشست قسمت های مختلف  پایگاه های اطلاعاتی را توضیح داد و معروف ترین و بروز ترین پایگاه گوگل را " گوگل اسکالر" معرفی کرد و راه های استفاده از آن را توضیح داد و به مقایسه جست و جو گرهای گوگل با گوگل اسکالر پرداخت.

دانش در پایان بخش اول این نشست تاکید کرد: خرد جمعی به موفق بودن مقاله ها کمک می کند و برای اینکه نتیجه قابل توجهی بگیریم باید کار پژوهشی را گروهی انجام دهیم.

در بخش دوم و سوم ، این نشست استادان سوالات خود را مطرح کردند و فرشید دانش نیز به آنها پاسخ داد؛ همچنین اهداف گوگل اسکالر را در ادامه توضیح داد.

در ادمه این بخش ها نیز دانش به معرفی و چگونگی کار با دیگر پایگاه های اطلاعاتی از جمله پایگاه های فارسی پرداخت.

در انتهای این نشست 6 ساعته معاونت پژوهشی دانشگاه سوره از دکتر فرشید دانش تقدیر و تشکر به عمل آوردند.

*جهت مشاهده این سه نشست پیاپی وارد لینک های زیر شوید:

https://aparat.com/v/DV3y5

https://aparat.com/v/xpRDd

https://www.aparat.com/v/wJv1O

 

 

انتهای پیام/


اشتراک در:

کلمات کلیدی: کارگاه آموزشی "جستجو و بازیابی پیشرفته در پایگاه های اطلاعات علمی بین المللی" ،ویژه استادان دانشگاه سوره،معاونت پژوهشی دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید