منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

بسمه تعالی


خرد هر کجا گنجی آرد پدید زنام خدا سازد آن را کلید


 نقش کتابخانه دانشگاهی به عنوان بخشي از نظام آموزش عالي مركز گردآوري و انتقال اطلاعات علمي و كانون تأمين امكانات تحقيق براي پژوهشگران و توسعه علوم است.  بنابراین كتابخانه دانشگاه سوره نیز از این امر مستثنی نبوده و با ایجاد تحول بنیادی در تلاش است که بعنوان گنجينه دانش به مجموعه ای نظام يافته و همبسته  ترتيب یافته  و به یکی از بهترین کتابخانه های دانشگاهی کشور در حوزه  هنر تبدیل شود .     
 کتابخانه مرکزی دانشگاه سوره با ارائه خدمات اطلاعاتی به استفاده کنندگان و یادگیرندگان خود، در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاه نقش مهمی را ایفا می کند. چنانچه واحد کتابخانه و اطلاع رسانی واحدی فرهنگی با هویت اسلامی- ایرانی، نافذ و اثرگذار بر مراجعین، دارای کارکردهای آگاهی بخش، اطلاع رسانی آموزشی و ارشادی، زمینه ساز ارتقاء مطالعه مفید، دارای نیروی انسانی متعهد به ارائه خدمات اقدام می کند.
 

از آنجایی که کتابخانه دانشگاهی به عنوان قلب تپنده دانشگاه بوده است شامل فعالیت ها و خدمات بسیار متنوعی است که در ذیل به برخی از خدمات به اختصار شرح داده شده است. 

بخش فنی

فهرست نویسی و رده بندی
فهرست نویسی و رده بندی منابع هر سه کتابخانه دانشده ها بصورت متمرکز در کتابخانه مرکزی انجام می گیرد.
آماده سازی منابع
پس از تهیه بارکد و لیبل توسط کتابخانه مرکزی توسط هر یک از کتابداران دانشکده ها  بصورت مجزا بر روی عطف و پشت جلد کتاب نصب می شود.

بخش امانت

امانت منابع (کتاب، پایان نامه، مجلات)
کتابخانه مرکزی دانشگاه سوره در قالب همکاری با سایر کتابخانه ها تعامل گسترده ای با کتابخانه  ملی، دانشگاه هنر، دانشگاه الزهرا، مراکز فرهنگی شهرداری، موزه ها و نیز مرکز ثبت اسناد علمی ایران داک برقرار و نسبت به معرفی دانشجویان جهت استفاده از کتب و منابع و همچنین مبادله کتاب با آن ها اقدام می نماید.
کتابخانه های دانشگاه سوره علاوه بر استادان، دانشجویان و کارمندان مجموعه خود به با رعایت آیین نامه کتابخانه  در بخش کتابخانه سایت اصلی دانشگاه به کاربران مهمان نیز به ارائه خدمات امانت مطالعه در محل می پردازد. 
 بخش پایان نامه های کتابخانه های دانشگاه سوره یکی از غنی ترین بخش های علمی  و پژوهشی است  که اصل پایان نامه ها جهت مطالعه استفاده کنندگان در محل ارائه می شود.
 

عضویت
شیوه عضویت در سایت اصلی دانشگاه اطلاع رسانی شده است.

تحویل منابع بازگشتی
در شرایط دورکاری نیز کتابخانه انعطاف لازم را به عمل آورده و امکان ارسال منابع به دانشگاه از طریق پست و ... برای کاربران ساکن شهرستان و تهران بویژه در صورت فارغ التحصیلی فراهم نموده است.
تمدید منابع
تمدید منابع بصورت حضوری و غیر حضوری انجام می گیرد.

تسویه حساب
 کار فارغ التحصیلی نیز برای تمامی دانشجویان عضو و غیر عضو کتابخانه هر سه دانشکده توسط کتابخانه مرکزی بصورت حضوری و غیر حضوری انجام می شود. به این ترتیب که در صورت باز بودن کتابخانه، دانشجو بصورت حضوری یا غیر حضوری از طریق شماره تماس کتابخانه یا همراه و ارائه مشخصات خود اعم از شماره عضویت که همان شماره دانشجویی است انجام می گیرد. به این ترتیب که با چک کردن سوابق امانت کاربران دانشکده هنر از طریق نرم افزار کتابخانه و نداشتن بدهی اعم از کتاب یا جریمه و یا ارائه نامه عدم بدهی دانشجویان سایر دانشکده ها از طریق کتابخانه های دانشکده محل تحصیل خود فارغ التحصیلی ایشان در سیستم کتابخانه تأیید می شود.
در روزهای دورکاری کتابخانه و با در نظر گرفتن محدودیت رفت و آمد کاربران و جهت تسریع در کار با ارائه اسکن کارت عضویت ایشان از طریق شبکه های مجازی فارغ التحصیلی ایشان در سیستم کتابخانه تأیید می شود.


مجموعه سازی
 به طور کلی کتابخانه دانشگاه سوره با بیش از 14512 عنوان کتاب فارسی و بیش از  2424 عنوان کتاب لاتین و 31690 نسخه کتاب،  یکی از غنی ترین کتابخانه های موجود در بخش هنر اسلامی است.
کتابخانه های دانشکده های دانشگاه سوره به دلیل انتخاب منابع از طریق کاربران کتابخانه اعم از اعضاء هیئت علمی، استادان محترم و نیز جمع آوری منابع درخواستی از دیگرکاربران کتابخانه از منابع ارزشمندی برخوردار است.

قفسه چینی
 منابع جدید یا صحافی شده، پس از فهرست نویسی و آماده سازی و نیز منابع بازگشتی از امانت به مخزن باید طبق قوانین استاندارد رده بندی وارد قفسه ها شده و در جای خود قرار بگیرند. 
در نظر گرفتن قفسه های مجزا برای تمامی منابع بازگشتی جهت رعایت پروتکل بهداشتی از دیگر اقدامات کتابخانه در شرایط کنونی است.

خدمات سالن مطالعه
در صورت فعالیت کتابخانه بصورت حضوری، سالن مطالعه نیز توسط کتابخانه مرکزی باز و تا پایان ساعت کاری فعال بوده و سیستم های مربوط به جستجو منابع ضدعفونی می شود.

وجین منابع
بر اساس میزان استفاده کاربران و تعداد منبع تکراری و نیز برحسب موجود نبودن فضای کافی انجام می گیرد.

صحافی
 ارسال منابع آسیب دیده و گرانبهایی چون نسخ خطی به صحافی است. که در حال حاضر منابع صحافی بازگشتی به مدت زمان دو هفته در قرنطینه است.

آموزش اعضاء هیئت علمی و نیروهای کتابخانه
 تشکیل جلسه آموزش جستجوی پیشرفته پایگاه های اطلاعاتی برای اعضاء هیئت علمی از دیگر اقدامات کتابخانه است. 
 تشکیل جلسات آموزش نیروهای کتابدار کتابخانه های دانشکده های فرهنگ و ارتباطات ، معماری و شهرسازی جهت امانت.
 آموزش کاربران جهت جستجو در نرم افزارسیمرغ، همانندجویی و ثبت و گالینگور پایان نامه و …

تماس و ارتباط با کتابخانه اطلاع رسانی
ایجاد و درج پست الکترونیکی عادی جهت دریافت فایل های دانشجویان (soorelibrary@gmail.com)
 ایجاد و درج پست الکترونیکی سازمانی جهت ارتباط با شرکت های مرتبط(soorelibrary@soore.ac.ir) 
و درج شماره تماس و دورنما در سایت اصلی دانشگاه از دیگر اقدامات است.
تبادل اطلاعات و فایل های دانشجویان به غیر پست الکترونیکی از طریق شبکه های مجازی نیز امکان پذیر است.

اشتراک و تمدید پایگاه های اطلاعاتی فارسی و غیر فارسی
دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی فارسی و غیر فارسی به اشتراک گرفته و دسترسی آزاد از طریق مراجعه به صفحه اصلی سایت دانشگاه و انتخاب بخش کتابخانه میسر است.
لازم به ذکر است که اعضاء کتابخانه برای استفاده از منایع غیر فارسی، از طریق تماس با کتابخانه، نام کاربری و کلمه عبور دریافت می کنند که از راه دور نیز می توان از این پایگاه اطلاعاتی استفاده نمود.
کلیپ آموزشی پایگاه های اطلاعاتی توسط کتابخانه مرکزی تهیه و در دسترس کابران قرار گرفته شده است.

بروز رسانی بخش کتابخانه و پایگاه های اطلاعاتی در سایت 
تمامی اطلاعات مربوط به شرایط عضویت، ساعات کاری، شماره تماس کتابخانه مرکزی و اقماری، پایگاه ها و نرم افزار کتابخانه ای سیمرغ برای جستجو منابع در سایت توسط کتابخانه بروز می شود.

پذیرش پایان نامه های ثبت شده
انجام کار پذیرش دانشگاه برای تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هر سه دانشکده از طریق کتابخانه مرکزی انجام می گیرد.
بارگذاری فایل پایان نامه در سایت ایرانداک توسط دانشجو؛ 
 دریافت کد رهگیری از ایرانداک؛
مراجعه به کتابخانه مرکزی،  پس از 36 الی 48 ساعت کاری؛
دریافت گزارش ثبت پایان نامه اعم از پذیرش یا رد ایرانداک؛
تأیید یا رد دانشگاه از طریق کتابخانه، پس از رویت سی دی و فایل بارگزاری شده  درایرانداک؛
تأیید کاربرگ اصلاحات توسط کتابخانه.
در شرایط دورکاری؛
 تمامی مراحل مربوط به ثبت پایان نامه، از راه دور انجام می شود. دانشجو با ارسال فایل های خود از طریق پست الکترونیکی کتابخانه و نیز ارسال اسکن کاربرگ اصلاحات از طریق شبکه های مجازی اقدام به دریافت پذیرش پایان نامه خود از طریق دانشگاه نموده و پایان نامه صحافی شده خود را که دارای تعهد نامه و صورتجلسه دفاع است به همراه سی دی شامل آخرین اصلاحات پایان نامه به دو فرمت word و pdf از طریق پست به دانشگاه ارسال می کند و در نهایت کاربرگ اصلاحات ایشان بصورت الکترونیکی تأیید می شود.
نتیجه پذیرش یا گزارش رد ایرانداک نیز از طریق شبکه های مجازی به دانشجو اعلام می شود.

همانندجویی
کلیپ آموزش همانندجوئی نیز توسط کتابخانه تهیه شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است.
 در برخی از موارد خاص، کتابخانه مرکزی اقدام به همانندجویی می نماید.

دفتر مجازی
در روزهای دورکاری جهت تسهیل در ارتباط با دانشجویان دفتر مجازی کتابخانه از ساعت 12-10 فعال است. 
لازم به ذکر است که زمان فعالیت دفتر مجازی نسبت به درخواست های بیشتر مراجعین در آن ساعات انتخاب شده است.

بروزرسانی دانش کتابداران
 شرکت در انجمن ها و سمینارهای مرتبط با رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بصورت آنلاین یا حضوری.

ساخت کلیپ های آموزشی
بر حسب ضرورت پیگیری چگونگی انجام مراحل یک فرآیند از قبیل همانند جویی و ... اقدام به ساخت  کلیپ مربوطه و انتشار آن در آپارات با حساب کاربری کتابخانه صورت می گیرد.

عکاسی
ثبت و ضبط از تحولات بنیادی در کتابخانه و ساخت پاورپوینت و ... از دیگر خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه سوره است.

ارائه گزارشات هفتگی، سالانه و تحولات اخیر در مناسبت های مختلف
تهیه گزارشات بر اساس مستندات بصورت فایل pdf و پاورپوینت

ایجاد کانال ارتباطی در شبکه مجازی تلگرام 
ایجاد کانال ارتباطی در شبکه مجازی تلگرام نیز به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی تشکیل شده است که در این کانال، اطلاعات مورد نیاز و نکات آموزشی از قبیل  نگارش پایان نامه، مقاله و ... اطلاع رسانی خواهد شد.


اشتراک در:

کلمات کلیدی: گزارش عملکرد، کتابخانه، هفته کتاب و کتاب خوانی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید