منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

7337ad22-7616-4ccf-98e4-6ef1ec793b75.jpg

 

به گزارش معاونت پژوهشی دانشگاه سوره_ به همت معاونت پژوهشی دانشگاه و با همکاری دانشکده هنر، چهارمین جلسه نقد کتاب، با نقد و بررسی کتاب « عکاسی مکتب دوسلدورف »، نوشته صالحه خوانساری  به میزبانی رامتین شهبازی و کیارش زندی منتقد کتاب و جمعی از استادان و دانشجویان علاقه مند برگزار شد.

کتاب مکتب عکاسی دوسلدورف راهنمایی است برای شناخت بیشتر این مکتب و چرایی دغدغه حاکم برآن. مکتب دوسلدورف ازجمله مکاتب هنری معاصر در زمینه عکاسی است که تحت تأثیر از جریان عینیت نوین آلمان در دهه ۱۹۵۰ شکل گرفت. بنیانگذاران آن زوج هیلا و برند بکر عکاسان معروف سازه های صنعتی هستند. بکرها با عکس برداری از سازه های صنعتی در کادربندی های ثابت و نگاه زیبایی شناسانه به آن ها سبک خاصی در عکاسی را به وجود آوردند. آن ها با بازگشت به عینیت نوین در سال های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ و بسط ترکیب آن با هنر معاصر، یک نسل از عکاسان را تحت تأثیر قراردادند.

این کتاب162صفحه ای، مطالب مفیدی را در مورد چگونگی شکل گیری مکتب دوسلدورف، بنیان گذاران آن، مشخصات، دیدگاه این مکتب هنری و ادامه دهندگان راه آن را، در اختیار خواننده قرار می دهد.

در ابتدای جلسه صالحه خوانساری نویسنده اثر، ایده نگارش کتاب« عکاسی مکتب دوسلدورف » را با بیان خاطره ای از دوران دانشجویی خود آغاز کرد و گفت: دلیل اینکه به این کتاب پرداختم یک شک بزرگ بود که در سال 2002  با آن رو به رو شدم و آن رو یا رویی با اثری بود که جایزه بزرگ ونیز را گرفته بود و از نظر من یک اثر ساده به نظر می رسید چرا که در آن زمان دانشم در زمینه هنر نیز محدود بود و من تصمیم گرفتم مطالعات و تحقیقاتم را در زمینه هنر گسترش دهم تا شکی که به وجود آمده را برطرف کنم؛ در حقیقت این کتاب حاصل تحقیق و بررسی های پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد من در سال 1388 است.

 وی افزود: برای دسترسی به مطالب بیشتر تحقیقات را در سال 1396 گسترش دادم و در این زمینه به مقالات فارسی دسترسی نداشتم و از ترجمه منابع و مقالات علمی استفاده کردم و یکی از انگیزه هایم برای تالیف این کتاب این بود که اکثر دانشجویان عکاسی را یک فن می دانند و به جنبه تئوریک عکاسی توجه نمی کنند در این کتاب سعی کردم به جنبه های تئوریک عکاسی و مکتب ها پراخته شود.

در ادامه این جلسه فرشاد عسگری کیا منتقد کتاب با اینکه تالیف کتاب  «عکاسی مکتب دوسلدورف» از منابع دست اول صورت گرفته گفت: کتاب دارای یک متن بلیغ و فصیح است و چشم انداز های قابل فهمی از بکر ها ارائه می دهد.

عسگری کیا در رابطه با تجربه ترجمه متون و راه روش نگارش آنها در کتاب سوال کرد و نویسنده این اثر در پاسخ گفت: به واسطه زندگی در کشور آلمان به این زبان تسلط کامل داشتم و با متون علمی نیز آشنا شدم. باتوجه به اطلاعاتی که در باره مکتب ها به دست می آوردم موضوعات را در متون انگلیسی نیز دنبال می کردم و در آخر با یک پراکندگی در جمع آوری مطالب روبه روبه شدم و سعی کردم این مطالب را  به درستی برای نگارش کتاب گردآوری و به رشته تحریر در بیاورم.

فرشاد عسگری کیا با بیان اینکه حفظ قالب ها و مکتب های هنری از اهمیت چندانی برخوردارند رویکرد نظام آموزشی را خطاب قرار داد و اذعان کرد: رویکرد نظام آموزشی به حفظ قالب ها و بازنگری آنها در این زمینه امروزه ضعیف عمل کرده است.

خوانساری در پاسخ به سوال مطرح شده در رابطه با فصل بندی کتاب گفت: کتاب « عکاسی مکتب دوسلدورف » دارای سه فصل است و فصل بندی به شکلی صورت گرفته است که در ابتدا به پیشینه ، شکل گیری مکتب ها، عنیت گرایی، بکر ها ، شکل گیری عینیت نوین و ادامه یافتن آن پرداخته است.

وی افزود: سه عامل تعهد، شعف و روشگری سه عاملی است که در سه فصل کتاب به آنها پرداخته شده.

عسگری کیا در رابطه با ویژگی های بصری کتاب « عکاسی مکتب دوسلدورف » گفت: طراحی جلد، صفحه آرایی و جنس کاغذ کتاب با سلیقه و فکر شده انتخاب شده است و همین امر سبب شده تا خواننده از لمس کتاب احساس خوبی داشته باشد.

 

عسگری کیا در انتها  نیز، نبود نمایه در کتاب و درج توضیحات لاتین در انتهای کتاب را مورد نقد قرار داد و سپس علاقه مندان حاضر در جلسه سوالات خود را از صالحه خوانساری نویسنده اثر پرسیدند.

 

* علاقه مندان نیز می توانند جهت مشاهده چهارمین جلسه نقد کتاب، وارد لینک زیر شوند :

https://aparat.com/v/mlLDn

 

انتهای پیام/


اشتراک در:

کلمات کلیدی: چهارمین جلسه نقد کتاب،کتاب « عکاسی مکتب دوسلدورف »،کتاب « عکاسی مکتب دوسلدورف »،معاونت پژوهشی دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید