منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

 عناصر

به گزارش روابط عمومی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره _کتاب «عناصر روزنامه نگاری» اثر بیل کوواچ و تام روزنستیل، بر اساس دیدگاه و رویکرد لیبرالیستی حاکم بر جوامع غربی که به ظاهر با آزادی عمل و بیان روزنامه نگاران و دست اندرکاران رسانه های خبری همراه است نوشته شده است. گرچه اوضاع و شرایط حاکم بر کشور ما با شرایط موجود در جوامع غربی و ویژگیهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ... آنان تفاوت دارد و فرهنگ و رویکرد روزنامه نگاری متداول در این جوامع بالطبع نمی تواند برای روزنامه نگاران ایرانی الگوی مناسبی باشد اما به هر حال این کتاب در برگیرنده نکات و رهنمودهایی است که می تواند به تحقق رسالت و مأموریت روزنامه نگاران در معنی عام این حرفه یعنی همة کسانی که در رسانه های مختلف خبری به کار اشتغال دارند و با تهیه، نگارش و ویرایش خبر و گزارش های خبری سروکار دارند، کمک کند.

حرفه ای نبودن یعنی نداشتن آگاهی از زیر و بم روزنامه نگاری وکشانده شدن بسیاری از دست اندرکاران وکارکنان رسانه های خبری به این حرفه بدون شناخت، علاقه و کشش درونی لازم و نگاه به حرفه روزنامه نگاری به عنوان شغلی همچون مشاغل دیگر برای تأمین معاش، عمده ترین ضعف روزنامه نگاری در ایران است.

در این اثر اصول، اخلاق و اهداف روزنامه نگاری در قالب این توصیه ها مطرح می شود: هدف اصلی روزنامه نگاری گزاش اطلاعات به شهروندان است، نخستین تعهد روزنامه نگاری بازگویی حقیقت است، روزنامه نگاری بیش از هرچیز به شهروندان وفادار است، جوهر اصلی روزنامه نگاری اصل تایید صحت خبر است، روزنامه نگاران باید استقلال خود را از کسانی که خبر مربوط به آن را پوشش می دهد حفظ کند، روزنامه نگاران ناظران مستقل قدرت اند، روزنامه نگاران باید امکان انتقادات مردمی و مصاحبه را فراهم آورند، روزنامه نگاران باید رویدادهای مهم را جذاب و متناسب جلوه دهند، روزنامه نگاران باید خبر را متناسب با اهمیت آن و جامع تهیه کنند، و روزنامه نگاران در برابر وجدان خود مسئول اند.

این کتاب یکی از مهم ترین کتاب های کلاسیک روزنامه نگاری است که در ایران هم دو بار ترجمه شده: ترجمه داوود حیدری تحت عنوان «عناصر روزنامه نگاری» در مرکز مطالعات رسانه ها و ترجمه حمیدرضا زاهدی در انتشارات اطلاعات با عنوان «اصول روزنامه نگاری». ویرایش سوم کتاب اصلی در ۲۰۱۴ منتشر شده است.

کتاب بر پایه برگزاری ۲۱ همایش با شرکت سه هزار روزنامه نگار و سخنرانی ۳۰۰ نفر و ۱۰۰ ساعت مصاحبه نوشته شده. در ۹ فصل، ۹ عنصر مهم روزنامه نگاری را برمی شمارد که شاید در این روزها باید بار دیگر آن ها را بخوانیم تا دریابیم روزنامه نگاران درباره کارشان چطور فکر می کنند.

 

انتهای پیام/

اشتراک در:

کلمات کلیدی: عناصر روزنامه نگاری - کتاب خوب - بیل کواچ - رسانه - لیبرالیسم - روزنامه نگاری الکترونیکی - رشته روزنامه نگاری - دانشکده فرهنگ و ارتباطات

نظر خود را بنویسید