منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی و با همکاری گروه سینمای دانشگاه، دومین نشست پژوهشی با عنوان «زیست جدید سینمای ایران در دوران کرونا» به صورت مجازی و آنلاین برگزار شد. 
دکتر مجید شیخ انصاری، استادیار دانشگاه هنر و تهیه کننده سینما و دکتر سیدعلی روحانی، دانشیار دانشگاه هنر، میهمانان این نشست بودند که در حضور آنلاین جمعی از علاقه مندان حوزه سینما، با یکدیگر به گفت و گو و تبادل نظر پرداختند. 
در آغاز برنامه، دکتر رامتین شهبازی مدیر گروه سینمای دانشگاه سوره، در مقدمه ای به بخشی از صحبت ها و بحث های نشست قبل اشاره کرده و ضمن معرفی میهمانان این نشست، به هدایت و اجرای این برنامه پرداخت. 
 سیدعلی روحانی در صحبت های آغازین خود، با اشاره به تعقیب بحث های نشست قبل، گفت: بحث ها و صحبت های این گونه نشست ها باید هم جنس و متناسب با یکدیگر باشند.
وی در ادامه گفت: معتقدم بحث ها را می توان در دو سطح مختلف در حوزه جامعه شناسی مخاطب پیش برد. یکی از حوزه ها در سطح جهانی که این اتفاقاتی که در دنیا رخ می دهد، امتیازها و با آسیب، هایی را به دنبال دارد. درخصوص امتیازها می توان به شرکت نتفلیکس اشاره کرد که منحصرأ پخش فیلم را از طریق تلویزیون، تبلت و یا گوشی موبایل انجام می دهد. بنابراین کرونا باعث شد که سهام نتفلیکس در آمریکا به رشد قابل توجهی برسد. از طرف دیگر شرکت هایی که در حوزه سینمای حرفه ای فعال بودند و اکران از پرده بزرگ را داشتند، با معذل و مشکل مواجه شدند. 
وی در ادامه با پرداختن به مسائل سینمای داخل کشور، اظهار داشت: در سینمای ایران وضعیتی وجود دارد که شرایط فعلی در دنیا را متفاوت می کند. 
روحانی گفت: معتقدم کرونا همانند یک رخداد، و به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن وضعیت فعلی سینما را یا نابود و یا شکوفا می کند.
وی با بیان این که سینمای ایران مدت زمان بسیاری ست که دچار بحران است گفت: سینمای ایران از ابتدا سینمای شکست خورده بود.
وی با اشاره به این، که باید بین فیلم خوب و صنعت تفاوت قائل شد گفت: اگرچه فیلم های خوبی به لحاظ دریافت جوایز بزرگ و مهم جهانی داشتیم، اما خود سینما به شکل صنعت دارای بحران است که این مسأله از همان ابتدا با برشکستگی و بحران مخاطب همراه بود. 
روحانی در ادامه اظهار داشت: با وجود وضعیت فعلی در کشور، می توان بستری فراهم کرد که با وجود خدمات اینترنتی ایده آل و شرایطی که اگر فیلم ساز یا تهیه کننده ای تصمیم دارد فیلمش را به صورت آنلاین اکران کند، مطمئن باشد بلافاصله بعد از اکران، دانلود غیرقانونی و یا کپی نشود. اگر چنین شرایطی فراهم شود، خواهیم توانست از کرونا فرصت ساخته و مخاطبان بسیاری را جذب کنیم. 
دکتر مجید شیخ انصاری دیگر میهمان این برنامه در ادامه صحبت های دکتر روحانی اظهار داشت: کرونا برای سینمای ایران هم یک فرصت است و هم یک تهدید که هر دو وجه را مورد بررسی قرار می دهیم. 
وی بیان کرد: سینمای ایران دارای اقتصاد شکننده ای است و حتی می توان چنین گفت که فاقد اقتصاد طبیعی است؛ طوری که مناسبات خود را با اکران مستقیم برقرار نموده است؛ درواقع مکان درآمد این سرمایه گذاری، اکران مستقیم است و این موضوع اولین نقطه تفاوتی است که با سینمای جهان داریم. پس تاثیر کرونا در سینمای جهان و سینمای ایران متفاوت خواهد بود. 
شیخ انصاری با فرصت برشمردن کرونا برای بهبود وضعیت سینمای ایران گفت: کرونا باعث می شود که رفتار انسان ها تغییر کند. مردم به سمت بازارهای جدیدی که می تواند برای سینما آورده داشته باشد، پیش بروند مانند اکران های مجازی و آنلاین.
وی با اشاره به وجود مشکلات در سینمای خارج از کشور خاطرنشان کرد: گاهی اوقات در آمارهای شرکت نتفلیکس، دانلودهای غیرقانونی، برابر و یا بیشتر از دانلودهای قانونی است؛ با این تفاوت که در آن جا مناسبات اقتصادی درست برقرار است و اگر دانلود غیرقانونی اتفاق بیفتد، از شرکت نتفلیکس سهم مناسبی به فیلم ساز می رسد. اما در سینمای ایران کسانی که متولی شبکه، های مجازی هستند، چه آگاهانه و چه غیرآگاهانه می خواهند با هزینه اندک، محتوا را در اختیار بگیرند و همین موضوع سبب می شود که هیچ رغبتی برای اکران فیلم آنلاین برای فیلم ساز وجود نداشته باشد. در این میان عمومأ کسانی که امید به فروش فیلم خود ندارند، استقبال می کنند.
این نشست حدود ۲ ساعت بحث و گفت و گو پیرامون مسائل سینمایی کشور برگزار شد و رامتین شهبازی با سپاسگزاری از میهمانان برنامه و حاضران در نشست، ادامه برنامه و گفت وگوها را به روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۸ موکول نمود.






اشتراک در:

کلمات کلیدی: دومین نشست پژوهشی، آنلاین، زیست جدید سینمای ایران، دوران کرونا، گروه سینما، دانشکده هنر، معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید