منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

جناب دکتر ضمن معرفی خود، در خصوص شکل گیری کلاس های مجازی و چالش های پیش رو توضیحاتی بفرمایید؟
به نام خدا. حسن اصانلو هستم. سرپرست دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره، فوق لیسانس و دکترای خود را از پلی تکنیک میلان دریافت کردم و از سال ۱۳۸۰ در خدمت دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره هستم. 
اول از همه، دانشکده معماری تشکر ویژه ای از همکاران کادر اداری و هیأت علمی دارد که همکاری های لازم را در این خصوص به انجام رساندند و در هفته اول آموزش های لازم را دیدند و با تسلط کامل به کلاس ها ورود پیدا کردند. اما در خصوص سوال شما، من روند آموزش مجازی را در سوره خیلی مثبت ارزیابی می کنم. ما قبل از اجرایی شدن این کلاس ها، چندین جلسه در سالن اجتماعات سوره برگزار کردیم و این موضوع بسیار جدی پیگیری شد. از همین روی دانشگاه سوره با زیرساخت مناسبی این کار را شروع کرد و پیش از تدریس مجازی با استادها نیز جلسه مجازی و آموزش داشتیم  و چون حجم کار زیاد بود نمی خواستیم در شروع با مشکل مواجه بشویم.
  
لطفأ بفرمایید از ابتدای آموزش مجازی تا کنون چند کلاس برگزار کردید؟
ما از آغاز آموزش مجازی یعنی بیست و سوم فروردین تا کنون یعنی نهم اردیبهشت ۶۹۶ کلاس مجازی برگزار کردیم که جز در ۱۵ مورد آن هم به طور جزیی هیچ مشکلی نداشتیم و هم در زمینه های نرم افزاری و هم سخت افزاری به طور موفقیت آمیزی کلاس ها برگزار شدند، به طوری که از هفت و نیم صبح تا  بعداز ظهر کلاس ها برگزار شدند و از ۵ بعد از ظهر تا ۱۱ شب جلساتی را برای آماده سازی و پشتیبانی با مدیر گروه ها، اساتید و کارشناسان داشتیم. از جمله کنترل تصویر و صدا و بارگذاری مطالب...



جناب دکتر اکبریان ضمن معرفی خودتان لطفأ توضیح دهید آماده سازی کلاس های  مجازی برای دانشجویان به چه شکلی انجام گرفت؟
به نام خدا. محمدرضا اکبریان هستم معاون دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره  و مدیر گروه معماری داخلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.
ما قبل از تعطیلات نوروز جلساتی را در محیط دانشگاه  با حضور مدیران گروه و رییس دانشکده برای شناسایی مشکلات و چالش ها برگزار کردیم و در ایام تعطیلات نوروز مدیران گروه با اساتید در فضای مجازی تعاملات لازم را به انجام رساندند تا تولید محتوای لازم صورت گرفت و اساتید محترم از تعطیلات نوروز فرصتی ایجاد کردند تا بتوانند نسبت به تولید محتوای قابل ارائه برای کلاس های مجازی اقدام کنند.
 
آیا دانشجویان دانشکده معماری اعتراضی هم با برگزاری کلاس های مجازی داشتند؟
جسته و گریخته اعتراضاتی مطرح بود که به نظر می رسید بیشتر ناشی از نگرانی های مالی و شهریه باشد که با شروع کلاس ها و حضور دانشجویان از حجم این نگرانی ها کاسته شد.



آقای دکتر اصانلو به نظر شما چند درصد از دروس می تواند به صورت مجازی برگزار شود؟
بنظر من بالای ۶۵ درصد از دروس مجازی برگزار می شود و ما طبق مصوبه معاون آموزشی وزیر و معاون آموزشی دانشگاه عمل کردیم و درس هایی که به صورت عملی مطلق بود، اصلا برگزار نکردیم و دروسی که با عنوان نظری و عملی بود، قسمت نظری آن را برگزار کردیم.

آیا حضور دانشجوها  در کلاس های مجازی حداکثری هست و رضایت دارند؟ 
بله حضورها حداکثری بوده و بیشتر از ۳ غیبت در هر کلاس نداشتیم  و به نظرم این آموزش مجازی آینده جهانی است و به خاطر عادت های سنتی ماست که دیر نوآوری را می پذریم  ولی ما باید یاد بگیریم رو به جلو حرکت کنیم.
 
جناب دکتر اکبریان آیا فکر می کنید روش آموزش مجازی جوابگو خواهد بود؟ 
قطعأ جوابگو خواهد بود فقط نکته ای که هست، فوق العاده انرژی میبره و ما چندین برابر کلاس های حضوری در این مدت زمان گذاشتیم. شاید بخشی از این زمان به خاطر برخورد اول ما با این سیستم بود ولی حجم کاری ما با قبل قابل قیاس نیست که چندین دلیل می تواند داشته باشد یکی از آنها، کمک ستادی ما در بخش آموزش به دیگر همکارها است و بخش دیگر انفورماتیک دانشگاه هست که فشار زیادی را متحمل می شود. با این حال این فشارها برای همه ما پذیرفته شده است و اکثر همکاران شب و روز ندارند و دارند کار می کنند. در کنار این ها بخش تولید محتوا را نیز اضافه کنید، و ما در بخش مجازی زمان از دست رفته نداریم و ما باید آنقدر محتوا داشته باشیم که بتوانیم دانشجو را پای مانیتور نگه داریم با این حال راضی هستیم و مشکلی نداریم. 

آقای دکتر اصانلو آیا شما هم قصد دارید مانند دانشکده هنر جلسات دفاع پایان نامه ها را به شکل مجازی برگزار کنید؟
ما از تجربیات دانشکده هنر در این زمینه استفاده می کنیم و در اولین فرصت با آماده سازی بسترها و درخواست دانشجویان حتمأ جلسات دفاع به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

باتوجه به این که شما در حوزه خارج از کشور به خصوص کشور ایتالیا تجربه تحصیل و تدریس دارید، با شرایط ایجاد شده فعلی، کشورهای دیگر در حوزه آموزش مجازی چه اقداماتی انجام می دهند؟
 در کشور ایتالیا از گذشته کلاس های مجازی برگزار می شد اما باتوجه به این شرایط بحرانی از ماه مارس به طور جدی شروع به برگزاری کلاس های مجازی کردند و در حال حاضر می توان گفت تمام دانشگاه های جهان با این شرایط کلاس ها و آموزش های مجازی دارند با این تفاوت که نحوه پشتیبانی برنامه ها و کلاس ها در این فضای مجازی متفاوت است و ما در دانشگاه سوره با توجه به کیفیت برگزاری کلاس ها یک گام جلوتر از خیلی از دانشگاه های دیگر حرکت می کنیم چرا که تیم های پشتیبانی بسیار قوی داریم. با توجه به تجربیاتی که در آموزش مجازی خارج از کشور دارم، با اطمینان می توانم بگویم که یکی از موفق ترین آموزش مجازی را داریم. 

با تشکر از شما استادان بزرگوار که در این مصاحبه شرکت کردید.


اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه، مسئولین دانشکده معماری و شهرسازی، کلاس مجازی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید