منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، امام خمینی (ره) در سی ام شهریور ماه سال 1367 و پس از پذیرش قطعنامه 598 در پیامی خطاب به هنرمندان و خانواده شهدا به تجلیل از هنر و هنرمندان متعهد پرداختند. ایشان با برشمردن ابعاد هنر اصیل به تقدیر از هنرمندانی پرداختند که هنرشان را در راه مبارزه با استکبار و دشمنان اسلام به کار بستند و خود در جبهه نبرد حق علیه باطل به فیض شهادت نائل آمدند. متن کامل این پیام را می توانید اینجا بخوانید.
   

   

مهران هوشیار معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه سوره در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه سوره در ارتباط با پیام حضرت امام خمینی(ره) در تجلیل از هنر و هنرمند متعد گفت: بدون تردید پیام حضرت امام (ره) از زوایای مختلف قابل بحث و تحلیل است و پرداختن به تک تک مفاهیم این پیام نیاز به واکاوی و تحلیل محتوایی و همچنین تطابق زمانی با مقطعی دارد که پیام در آن صادر شده اما می توان به رویکردهای اصلی این پیام بطور اجمالی و پس از گذشت30 سال اشاره کرد.
   
تاکید امام خمینی(ره) بر نقش والای فرهنگ و هنر
   
وی خاطرنشان کرد: توجه امام خمینی (ره) به ارزش های ساختاری فرهنگ به خصوص تاثیر هنر در دستیابی به آرمان های بشری، نکته کلیدی انقلاب 57 بود که در این پیام نیز به صراحت طرح شده و به نقش هنرمندان در بالاترین سطح آن اشاره می شود. اهمیت این نهاد تا حدی است که بلافاصله بعد از پایان جنگ تحمیلی ایشان تاکید می کنند که جامعه باید حرکت رو به جلو خود را ادامه داده و در این مسیر رکن موثر و بنیادی، استفاده از قدرت مفاهیم فرهنگی و نفوذ هنری است.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه سوره با بیان اینکه این پیام تجلی و تبلور ارزش فرهنگ و هنر را نه تنها برای هنرمندان که برای مسئولین و مدیران و در ادامه آحاد مردم مشخص کرده و راهکاری روشن ارائه می دهد گفت: تبیین معنای راهبردی هنر و تجلی زیبایی آن در مبارزه با ظلم و ستم، نفی سرمایه داری و ایستادن برابر استکبار جهانی از جمله موضوعاتی است که در این پیام تاریخی اشاره شده و تداوم و تقویت این رویکرد به بهترین شکل با فرهنگ و هنر قابل اجراست.
   
   
فرهنگ و هنر اسلامی بهترین پادزهر برای مواجهه با دیدگاه های ضد ارزشی است 
   
عضو هیات علمی دانشگاه سوره افزود: فرهنگ و هنر اسلامی بهترین پادزهر برای مواجهه با دیدگاه های ضد ارزشی است و امام خمینی (ره) هنری را در قاموس اسلامِ واقعی، شایسته می دانند که متجلی عدالت و شرافت بوده و لذت معنای انسانیت را در ذهن و روان مخاطب ترسیم کند و نویدبخش حیات جاویدان او باشد.
وی ادامه داد: نکته دیگر این پیام تاکید بر ویژگی و زیست هنرمندانه شهدا و جانبازان دفاع مقدس است. حضرت امام (ره) با این پیام به مردم ایران متذکر می شوند، تمام کسانی که در این جنگ حق علیه باطل حاضر شده، شهید، جانباز یا اسیر شده اند هنرمندان واقعی این نظام هستند. چراکه ذات و هدف هنر برای این است که انسان را بسازد و تمام این شهدا و رزمندگان دفاع مقدس به این خاطر جان خود را کف دست گذاشته و به میدان نبرد رفتند که شرافت انسان و مکتب انسان سازی دین اسلام را حفظ کنند.
   
رزمندگان دفاع مقدس لشکر فرهنگ و هنر ایران اسلامی را تشکیل دادند
   
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه سوره تصریح کرد: باید گفت شهیدان، ایثارگران، آزادگان و تمامی رزمندگان دفاع مقدس لشکر فرهنگ و هنر را تشکیل داده و شاگردان واقعی این مدرسه عشق هستند.
وی افزود: از آنجایی که این پیام در تداوم دفاع مقدس و در ایام بعد از پذیرش قطعنامه 598 صادر شده این تذکر را به ما می دهد که جنگ و دفاع، مبارزه با ظلم و استکبار و مقابله با تحمیل های بیرونی تمام نشده بلکه شکل آن تغییر کرده است. اگر در آن هشت سال، دفاع از مرز و بوم و مقاومت برابر حملات نظامی، فیزیکی و سخت بود حالا باید با فرهنگ و هنر در میدان اندیشه برابر تهاجم فرهنگی و برای مقابله با جنگ نرم سلاح قلم و نظر به دست بگیریم و برای عزت و سعادت مردم بجنگیم.
   
هنرمند الزاما قرار نیست هنرپیشه و بازیگر، نقاش یا خواننده باشد
   
عضو هیات علمی دانشگاه سوره خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که حضرت امام (ره) در این پیام تاکید می کنند بازتعریف هنر انقلابی و هنرمند متعهد است. تعریفی که قبل از این از هنر و هنرمند بود بیشتر تعاریف مهارتی، تکنیکی و سبک شناسی بود اما با این پیام متوجه می شویم که هنرمند الزاما قرار نیست هنرپیشه و بازیگر، نقاش یا خواننده باشد، بلکه هنرمند کسی است که بتواند قدمی رو به جلو بردارد و باعث رشد اجتماعی و فرهنگی جامعه شده و جریان ساز بوده و به تعبیر امام خمینی(ره) رسواکننده مدعیان بی درد باشد.
وی در همین زمینه افزود: در واقع این یک نگاه متعالی به معنا و مفهوم هنر است که حضرت امام (ره) به آن اشاره داشتند؛ معنایی که بالاتر از معنا و ساختارهای کلیشه ای هنری است یعنی همان الگویی که شاید امروز در ساختارهای آموزشی و بیشتر دانشگاه های هنری با آن مواجه هستیم.
   
در دانشگاه سوره باید با قلب، روح و فکر جوانان ارتباط برقرار کنیم
   
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه سوره گفت: شاید بتوانیم فرازهایی از این پیام را با آرمان های سازمانی دانشگاه سوره که همانا تربیت هنرمند متعهد دینی است و هدف اصلی سازمان تبلیغات اسلامی برای تاسیس این دانشگاه بوده هماهنگ بدانیم. همگی ما به عنوان مسئولین ستادی، مدیران و اعضای هیات علمی این را می دانیم که قرار نیست در دانشگاه سوره صرفا تکنیسن هنری و هنرمند فاخر تربیت کنیم، قرار است با قلب، روح و فکر جوانان ارتباط برقرار کنیم و این نگاه انسان ساز و متناسب با عظمت و زیبایی انقلاب اسلامی را در آن ها شکوفا کنیم.
وی افزود: لازم به ذکر نیست که این نگاه حضرت امام (ره) بسیار ارزشمند و آرمانی و در عین حال برای پیاده سازی آن در دوران معاصر و شرایط اجتماعی حال حاضر و تنها بعد از گذشت کمتر از نیم قرن از انقلاب اسلامی که به نظر زمان زیادی برای چنین تحول عظیم فرهنگی و تحقق چنین آرمانی عرفانی نیست، هنوز سخت مینماید.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه سوره در پایان گفت: با استعانت از حضرت حق، در سایه رهنمودهای پر بار حضرت امام (ره) و البته با تلاش، کوشش و روحیه فرزندان باغیرت و ساعی این مرز و بوم و با الگوبرداری از منش و روحیه ایثار و از جان گذشتگی رزمندگان اسلام، می توان به این مهم دست یافت.
انتهای پیام//

اشتراک در:

کلمات کلیدی: فرهنگ و هنر اسلامی بهترین پادزهر در مواجهه با دیدگاه های ضد ارزشی است مهران هوشیار

نظر خود را بنویسید