منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه سوره

 فصل اول - تعاریف
ماده ۱)
در این آیین نامه دانشگاه سوره اختصاراً دانشگاه نامیده می شود.
ماده ۲)
سال مالی دانشگاه عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین ماه هرسال شروع و در پایان اسفندماه همان سال ختم میشود.
ماده ۳)
بودجه دانشگاه برنامه مالی دانشگاه است که برای یک سال تهیه  و حاوی پیش بینی درآمدهای دانشگاه و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه ها برای انجام برنامه ها و عملیاتی که منجر به وصول هدف های دانشگاه می شود.
ماده ۴)
اعتبار عبارت است از مبلغی که برای اجرای برنامه ها طرح ها و فعالیت های دانشگاه در بودجه پیش بینی شده است.
ماده ۵)
برنامه دانشگاه بالاترین سطح طبقه بندی کارهای اجرایی برای انجام مسئولیت هایی است که به دانشگاه محول شده است.
ماده ۶)
درآمدهای دانشگاه عبارت است از شهریه های ثابت و متغیر دوره های کوتاه مدت، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و تحقیقات و سود حاصل از سرمایه گذاری های ثابت و موقت و سپرده گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که در بودجه دانشگاه پیش بینی و در جهت اهداف دانشگاه به مصرف می رسد.



ماده ۷)
تشخیص  عبارت است از تعیین و انتخاب کالا و خدمات و انعقاد قراردادهای علمی و آموزشی و پژوهشی و سایر پرداخت هایی که تحصیل و یا انجام آنها برای نیل به اهداف دانشگاه ضروری است.
ماده ۸)
تأمین اعتبار عبارت است از اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبارات مصوب برای انجام هزینه معین.
ماده ۹)
تعهد ازنظر این آیین نامه عبارت است از ایجاد الزاماتی بر ذمه دانشگاه ناشی از:
الف: تحویل کالا یا انجام دادن خدمت.
ب: اجرای قراردادهایی که با رعایت مقررات منعقدشده باشد.
ج: احکام صادره از مراجعه قانونی و ذیصلاح.
د: پیوستن به قراردادهای بین المللی و عضویت در سازمانها بین المللی با اجازه قانون.
ه: کمک و اعانه به اشخاص حقیقی یا حقوقی که در جهت اهداف دانشگاه صورت می گیرد.
ماده ۱۰ )
تسجیل عبارت است از تعیین میزان بدهی قابل پرداخت به موجب اسناد و مدارک اثبات کننده بدهی.
ماده 11) 
هزینه عبارت است از بدهی های قابل پرداخت در قبال تعهد یا تحت عنوان کمک یا  عناوین مشابه.
ماده ۱۲)
تنخواه گردان پرداخت عبارت است از وجهی که توسط مدیر مالی با تشخیص و دستور رئیس دانشگاه و یا مقام مجاز از طرف وی برای انجام هزینه ها و سایر پرداخت ها در اختیار واحدها قرار می گیرد.


ماده ۱۳)
پیش پرداخت عبارت است از پرداختی که از محل اعتبارات مربوط قبل از انجام تعهد صورت می گیرد.
ماده ۱۴)
علی الحساب عبارت است از پرداختی که به منظور ادای قسمتی از تعهد از محل اعتبار مربوط صورت می گیرد.
ماده ۱۵)
سپرده عبارت است از وجوهی که بر طبق قراردادها و یا دستورالعمل ها به منظور تأمین و یا جلوگیری از تضییع  حقوق دانشگاه دریافت می گردد و استرداد و یا ضبط آن تابع شرایط مقرر  در قراردادها و یا دستورالعملهای مربوط می باشد.
ماده ۱۶)
مدیر مالی با حکم رئیس دانشگاه و یا مقام مجاز به این سمت منصوب و وظایف خود را طبق مفاد این آیین نامه و دستورالعمل های آن تحت نظر معاون اداری و مالی دانشگاه انجام میدهد.
ماده ۱۷)
امین اموال  از بین مستخدمین واجد صلاحیت وامانت دار دانشگاه به موجب پیشنهاد مدیر مالی و حکم معاون اداری و مالی دانشگاه به این سمت منصوب و مسئولیت تحویل و تحول و تنظیم حساب های اموال و اوراقی که در حکم وجه نقد است و کالاهای در اختیار ابواب جمعی به عهده او واگذار میشود.
ماده ۱۸)
کارپرداز  از بین مستخدمین واجد صلاحیت دانشگاه به این سمت منصوب می شود.
ماده ۱۹)
 رئیس حسابداری   یا امور مالی دانشکده ها و واحدهای تابعه دانشگاه با پیشنهاد مدیر امور مالی و به موجب حکم معاون اداری و مالی دانشگاه از بین افراد واجد صلاحیت به این سمت منصوب می شود تا انجام قسمتی از وظایف و مسئولیت های مدیر مالی به او محول گردد.



فصل دوم- بودجه
ماده ۲۰)
برنامه وبودجه پیشنهادی دانشگاه بر اساس سیاستهای مصوب هیأت امنا توسط معاونت اداری مالی و با توجه به اهداف آموزشی و پژوهشی و رشد و توسعه دانشگاه در مهلت مقرر تنظیم و پس از تصویب در هیأت رئیسه به تصویب هیأت امنا میرسد.
تبصره: اصلاحیه برنامه وبودجه بنا به ضرورت در طول سال مالی در یک مرحله ترجیحاً در بهمن ماه پس از تصویب درهیأت رئیسه با تصویب هیأت امناء انجام می پذیرد.
ماده ۲۱)
نحوه اقدام در مراحل تنظیم ، تصویب ، اجرا ، نظارت و ارزیابی برنامه وبودجه و همچنین روش و زمان بندی آن در دستورالعمل نظام بودجه ریزی که به تصویب هیأت رئیسه می رسد مشخص می شود.
فصل سوم-درآمدها و دریافت ها
ماده ۲۲)
انواع درآمدها و دریافت های دانشگاه به شرح زیر است:
الف-  درآمدهای دانشگاه عبارتند از:  شهریه دوره های مختلف آموزشی ، وجوه حاصل از اجرای تحقیقات ، سود سرمایه گذاری ها ، فروش کتب و نشریات ، حق عضویت در مراکز آموزشی و پرورشی دانشگاه در برگزاری نمایشگاه ها و اجرای برنامههای هنری و فرهنگی و سایر خدمات آموزشی و پژوهشی که به تشخیص رئیس دانشگاه در جهت اهداف  دانشگاه می باشد.
ب- دریافت های دانشگاه وجوهی است که تحت عنوان کمک و همکاری  یا عناوین دیگر از محل اعتبارات دولت و یا سازمان ها و نهادها یا اشخاص حقیقی و حقوقی در اختیار دانشگاه قرار می گیرد.
ج-  هدایا و کمک های مردمی.
ماده ۲۳)
سپرده یا وجه الضمان یا وثیقه یا ودیعه و یا نظایر آن که بر طبق مقررات و یا برحسب ضرورت به تشخیص رئیس یا مقام مجاز مالی  دانشگاه وصول می گردد باید به حساب بانکی خاصی که دانشگاه به همین منظور افتتاح می نماید واریز شود.


تبصره ۱)
رد وجوه سپرده و یا جبران خسارت ناشی از عدم اجرای تعهدات از محل موجودی حساب فوق بر اساس تشخیص رئیس دانشگاه یا مقام مجاز از طرف وی به عمل خواهد آمد.
تبصره ۲)
دانشگاه مجاز است برای رفع احتیاجات خود از موجودی حساب های سپرده به صورت موقت استفاده نماید.
تبصره 3)
دانشگاه مجاز است،  نقدینگی های خودرا از طریق سپرده گذاری در بانکها و موسسات اعتباری و بورس با تشخیص رئیس و تصویب در هیأت رئیسه به عنوان یکی از منابع درآمدی استفاده نماید.
ماده ۲۴)
تقسیط بدهی اشخاص به دانشگاه و یا دادن مهلت به بدهکاران تا مدت یک سال به عهده معاون اداری و مالی دانشگاه و برای مدت بیش از یک سال موکول به موافقت رئیس دانشگاه می باشد.
تبصره
چنانچه بدهی های موضوع این ماده از ارتکاب جرایم و یا تخلفاتی ناشی شده باشد استیفای طلب دانشگاه از طریق تقسیط بدهی و یا دادن مهلت ، مانع از تعقیب قانونی متخلفین و یا مجرمین ذیربط توسط دانشگاه یا مراجع ذیصلاح نخواهد بود. 
فصل چهارم- هزینه ها و پرداخت ها
ماده ۲۵)
در مورد آن قسمت از هزینه های جاری مستمر که نوعاً انجام آن از یک سال مالی تجاوز میکند دانشگاه میتواند برای مدت متناسب قراردادهایی که اجرای آن از سال مالی تجاوز میکند منعقد نماید.
دانشگاه مکلف است در بودجه سالانه خود اعتبارات لازم برای پرداخت تعهدات مربوط را پس از پرداخت حقوق کارکنان و اعضای هیأت علمی، مقدم بر سایر اعتبارات منظور نماید.


ماده ۲۶)
پرداخت هزینه ها پس از طی مراحل تشخیص و تأمین اعتبار و تعهد و تسجیل به عمل خواهد آمد.
تبصره
امضای سند حسابداری و چک از طرف رئیس دانشگاه یا مقامات مجاز از طرف وی به منزله تعهد و تسجیل است.
ماده ۲۷)
اختیار و مسئولیت تشخیص و انجام تعهد و تسجیل به عهده رئیس دانشگاه یا مقام مجاز از طرف وی می باشد. تخصیص و تأمین اعتبار به ترتیب به عهده مسئولان بودجه و مالی و یا فرد مجاز از طرف وی خواهد بود.
ماده ۲۸)
در مواردی که لازم است قبل از انجام تعهد وجهی پرداخت شود، می توان به تشخیص رئیس دانشگاه یا مقام مجاز از طرف وی مبالغی به عنوان پیش پرداخت تأدیه نمود.
ماده ۲۹)
در مواردی که بنا به عللی تسجیل و یا تهیه اسناد و مدارک لازم برای تأدیه تمام دین مقدور نبوده و یا پرداخت تمام وجه مورد تعهد میسر نباشد می توان قسمتی از وجه تعهد شده را تحت عنوان علی الحساب به تشخیص رئیس دانشگاه یا مقام مجاز از طرف وی پرداخت نمود.
تبصره)
نحوه واریز تنخواه گردان، پیش پرداخت و علی الحساب و نوع تضمین موردنیاز و با تصویب رئیس دانشگاه یا مقام مجاز از طرف وی خواهد بود.
ماده ۳۰)
مانده اعتبارات مصرف نشده هرسال به سال بعد منتقل و در بودجه تفصیلی دانشگاه به تصویب میرسد.
ماده ۳۱)
پرداخت های دانشگاه از طریق حساب های بانکی انجام می گیرد و گواهی بانک دایر بر انتقال وجه به حساب ذینفع ، پرداخت وجه به ذینفع یا قائم مقام قانونی او و حواله در وجه ذینفع یا قائم مقام قانونی او به عنوان رسید گیرنده وجه تلقی به و پرداخت محسوب میگردد.


تبصره)
در موارد استثنایی با تشخیص رئیس دانشگاه یا مقام مجاز از طرف وی که اخذ امضاء از گیرنده وجه مقدور و یا به مصلحت نباشد ، تأیید حسابدار دایر بر پرداخت وجه به ذینفع (به صورت چک یا نقد)رسید دریافت کننده وجه تلقی و سند قابل احتساب به هزینه قطعی است.
ماده ۳۲)
پرداخت هرگونه وجهی تحت عنوان کمک ، مددکاری و کمک هزینه های آموزشی دانشجویی و تحقیقاتی و یا نظایر آن مشروط بر آن است که به تشخیص رئیس دانشگاه یا مقام مجاز از طرف وی  فعالیت فرد یا موسسه دریافت کننده وجه در جهت اهداف دانشگاه باشد. وجوه پرداختی از این بابت با اخذ رسید از دریافت کننده وجه به حساب هزینه منظور خواهد شد.
تبصره 1)
کمک و هدایای غیر نقدی به اشخاص حقیقی یا حقوقی که به تشخیص رئیس دانشگاه یا مقام مجاز از طرف وی در جهت پیشبرد اهداف دانشگاه باشد بدون اخذ رسید با گواهی مدیر مالی و یا رئیس مرکز و تأیید رئیس دانشگاه به حساب هزینه منظور خواهد شد.
تبصره ۲)
پرداخت هرگونه وجهی تحت عنوان قرض الحسنه به مراکز آموزشی، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی صرفاً با موافقت رئیس دانشگاه پس از تصویب در هیأت رئیسه تا حداکثر یک سال مالی بلامانع خواهد بود.
ماده ۳۳)
حساب های بانکی دانشگاه و واحدهای تابعه به تعداد موردنیاز جهت دریافت ها و پرداخت های مربوط با درخواست مدیر مالی افتتاح می گردد. استفاده از حساب های مذبور با امضای مشترک مدیر مالی و رئیس دانشگاه و یا مقامات مجاز از طرف وی ممکن خواهد بود.
فصل پنجم- معاملات
ماده ۳۴)
معاملات دانشگاه اعم از خرید یا فروش یا استیجاری، پیمانکاری، اجرت کار و غیره به استثنای مواردی که مشمول آییننامه استخدامی دانشگاه می باشد از طریق مناقصه  یا مزایده انجام می شود مگر در موارد زیر:
- در مورد معاملاتی که انجام آن ها به تشخیص رئیس دانشگاه  با توجیه فنی اقتصادی نیازی به مناقصه و یا مزایده نداشته باشند.
- در مورد خرید کالاهای انحصاری دولتی و سایر کالاهایی که دارای فروشنده انحصاری باشند.

- در مورد کرایه حمل ونقل هوایی ، دریایی ، هزینه مسافرت و نظایر آن با تشخیص رئیس دانشگاه یا مقام مجاز مالی.
- در مورد خرید قطعات یدکی برای تعویض یا تکمیل لوازم و تجهیزات و ماشین آلات ثابت و متحرک ، ادوات و ابزار و وسایل اندازه گیری دقیق و لوازم آزمایشگاهی علمی و فنی و سمعی و بصری و نظایر آن درصورتی که به لحاظ کیفیت و کارایی مشابه داخلی نداشته باشد به تشخیص رئیس دانشگاه یا مقام مجاز از طرف وی.
- در مورد تعمیر ماشین آلات ثابت و متحرک به تشخیص رئیس دانشگاه یا مقام مجاز از طرف ایشان.
- در مورد خریدهای ارزی با اعلامیه بانک و مدارک ترخیص کالا از گمرک.
- در مورد خرید کالاهای مورد مصرف روزانه که در محل نرخ ثابتی از طرف دولت یا مراجع ذیصلاح برای آن ها تعیین شده باشد.
تبصره: برای انجام هزینه های ماده 34، بنا به تشخیص رئیس یا مقام مجاز مالی از طرف وی نسبت به تهیه ارز از سیستم بانک های مجاز و یا از طریق صرافی های مجاز با رعایت مقررات و صرفه و صلاح دانشگاه اقدام گردد. 
ماده ۳۵)
معاملات ازنظر مبلغ به سه دسته جزئی ، متوسط و عمده به شرح زیر طبقه بندی می شوند:
- معاملات جزئی معاملاتی است که مبلغ آن از 300/000/000  ریال تجاوز نکند.
- معاملات متوسط معاملاتی است که مبلغ آن از 2/500/000/000 ریال تجاوز نکند.
- معاملات عمده معاملاتی است که مبلغ آن از  2/500/000/000  ریال بیشتر باشد.
تبصره ۱)
مبنای نصاب در خرید برای معاملات جزئی و متوسط مبلغ معامله و در مورد معاملات عمده مبلغ برآورد است.
تبصره ۲)
مبنای نصاب درفروش مبلغ تعیین شده از طرف کارشناس منتخب دانشگاه است.
تبصره 3)
دانشگاه مجاز است هر ساله سقف معاملات جزیی، متوسط و عمده را  براساس آخرین مصوبات هیأت وزیران عمل نماید.


ماده ۳۶)
مناقصه در معاملات به طریق زیر انجام می پذیرد:
- در معاملات جزئی با کمترین بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت رئیس کارپردازی و با تأیید مسئول مافوق و معاون اداری مالی.
- در مورد معاملات متوسط با کمترین بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت رئیس کارپردازی و مسئول مافوق و تأیید معاون اداری مالی.
- در مورد معاملات عمده با انتشار آگهی مناقصه عمومی و یا ارسال دعوت نامه (مناقصه محدود) و یا بنا به ضرورت با استعلام بهاء به تشخیص رئیس دانشگاه یا مقام مجاز از طرف وی.
ماده ۳۷)
مزایده در معاملات به طریق زیر انجام می پذیرد:
- در مورد معاملات جزئی با بیشترین بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت مأمور فروش.
- در مورد معاملات متوسط به بالاترین بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت مأمور فروش و مسئول مافوق و تأیید معاون اداری و مالی.
- در مورد معاملات عمده با انتشار آگهی مزایده عمومی و یا طرق دیگر به تشخیص رئیس دانشگاه یا مقام مجاز از طرف ایشان.
ماده ۳۸)
در کلیه معاملات تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است، مگر در موارد اضطراری و استثنایی که مبادرت به تنظیم صورت جلسه خرید گردیده و به تأیید رئیس دانشگاه یا مقام مجاز از طرف ایشان میرسد.
فصل ششم-نظارت مالی
ماده ۳۹)
اعمال نظارت مالی به عهده مدیر مالی دانشگاه است.
فصل هفتم-امور حسابداری و حسابرسی



ماده ۴۰)
به منظور ثبت و نگهداری اسناد و مدارک هزینه حساب های دانشگاه به تفکیک سرفصل های هزینه و درآمد و منابع تأمین مالی توسط امور مالی دانشگاه تنظیم می گردد.
ماده ۴۱)
حساب های دانشگاه بر اساس اصول و موازین و استانداردهای متداول حسابداری دانشگاه های آموزشی و پژوهشی غیرانتفاعی نگهداری می شود.
ماده ۴۲)
صورت های مالی دانشگاه که هرسال بر اساس دفاتر و مدارک حسابداری حداکثر تا پایان خردادماه توسط دانشگاه تنظیم و به تأیید هیئت امنای دانشگاه می رسد عبارت اند از:
- خلاصه حساب درآمد و هزینه ها
- ترازنامه
ماده ۴۳)
حساب های دانشگاه توسط حسابرس رسمی که به صورت سالانه به وسیله هیات امناء تعیین میشود حسابرسی شده و گزارش حسابرسی به تائید هیأت امناء میرسد.
فصل هشتم- اموال
ماده ۴۴)
مسئولیت نگهداری اسناد و حساب اموال دانشگاه با امور مالی و حفظ و نگهداری آن ها با مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی(امین اموال) می باشد.
ماده ۴۵)
فروش اموال منقول دانشگاه با تشخیص هیأتی مرکب از معاون اداری و مالی مدیر امور مالی و مدیر منابع انسانی و یک نفر کارشناس خبره و متعهد با انتخاب رئیس دانشگاه یا مقام مجاز، اسقاط شده یا مازاد بر نیاز باشد، مجاز خواهد بود.
وجوه حاصل از فروش این گونه اموال صرف مصارف و هزینه های موردنیاز دانشگاه خواهد شد.


ماده ۴۶)
خریدوفروش اموال غیرمنقول دانشگاه و یا تبدیل به احسن آن ها با تصویب هیأت امنا  مجاز می باشد.
ماده ۴۷)
نحوه نگهداری اموال و رسیدگی و چگونگی نظارت و تمرکز حساب اموال منقول و غیرمنقول دانشگاه به موجب دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیأت رئیسه یا رئیس دانشگاه رسیده باشد.
فصل نهم- متفرقه.
ماده ۴۸)
در مورد هزینه دعوتها ، پذیراییها و برگزاری مراسم و همچنین هزینه مسافرت های علمی و ورزشی دانشجویان و اعضاء هیئت علمی در داخل یا خارج از کشور در مواردی که تهیه اسناد و مدارک مربوط مقدور نباشد بر اساس صورتحساب های تهیه شده توسط مسئولین مربوط که به تأیید رئیس یا مقام مجاز از طرف وی  می رسد قابل احتساب به هزینه می باشد.
این آیین نامه در 9 فصل ۴۸ ماده و14 تبصره در جلسه هیأت رئیسه مورخ 1397/09/14 و در جلسه هیأت امنا در تاریخ بیست و چهارم آذرماه نودوهفت به پیشنهاد رئیس دانشگاه به تصویب رسید.

- حجت الاسلام والمسلمین محمد  قمی(رئیس هیأت امناء)
- دکتر هادی ندیمی
- دکتر اکبر حاجی ابراهیم زرگر
- دکتر علی منتظری
- دکتر عبدالحسین طاهری(نماینده وزیر علوم،تحقیقات و فناوری)
-  حجت الاسلام والمسلمین دکتر جواد اژه ای
- دکتر سید غلامرضا  اسلامی
- دکتر ابراهیم ابراهیمی( نماینده استاندار تهران)
- دکتر محمد روشن(دبیر هیأت امناء)

اشتراک در:

کلمات کلیدی: آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید