منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

در دومین روز از جشنواره فیلم کوتاه سایه کارگاه آموزشی فیلمبرداری و اصلاح رنگ با حضور فرشاد محمدی و هوتن حق شناس برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه آموزشی فرشاد محمدی گفت: "موضوعات فیلمبرداری در تئوری و عمل فرق میکند و بستگی به شرایط کار دارد.
مثلا در رخ دیوانه چهار دوربین و چهار لنز مختلف استفاده شد که فقط مدیران فیلمبرداری و افراد متخصص متوجه چنین اختلافی در لنزها میشوند و برای تماشاگر عادی خیلی محسوس نیست." 
وی ادامه داد: "درست است که شما در محدودیت هستید اما با استفاده از خلاقیت خود میتوانید این محدودیت ها را از بین ببرید."
حق شناس در رابطه با انواع لنزها گفت: "در مورد لنزهای آنالوک درست است که این لنزها دید خاص خودشان را دارند اما میتوان حال و هوای آن ها را با شرایط دیجیتال ایجاد کرد.
به طور کل با لنزهای جدید میتوان شرایط استانداردتری را ایجاد کرد ولی اگر بخواهیم قانونی وضع کنیم که آیا لنزهای قدیمی بهتر هستند یا جدید هیچ قانونی وجود ندارد."
محمدی در ادامه کارگاه گفت: "۳۰ درصد از کار فیلمبردار در مرحله پس تولید انجام میشود در واقع میتوان گفت در مرحله پس تولید هم فیلمبرداری انجام می شود. در این مرحله حتی قوانین فیزیک لنز را هم میتوان بهم زد.
همه اینها جزو عناصر بصری است که در اختیار شماست."
وی همچنین با یاد استاد حقیقی بیان کرد: "من از استادم آقای حقیقی نوع نگاه فیلمبرداری را آموختم. یک مدیر فیلمبرداری باید رمان بخواند چرا که به شما کمک می کند نگاه زیبایی شناسی و روان کاوی خوبی داشته باشید و همه چیز را تصویر سازی کنیدّ عملا در حال فیلمبرداری ذهنی هستید. حتما ادبیات داستانی را جدی بگیرید چرا که جایی از تمام این تصویر سازیهای ذهنی استفاده خواهید کرد. دیدن نقاشی، شنیدن موسیقی کلاسیک هم در نگاه زیبایی شناسی کمک میکند.
حق شناس اضافه کرد: "مسئله دیگری که برای مدیر فیلمبرداری مهم است اتفاق درست و تشخیص موقعیت مناسب است. باید درست ببینید. این درست دیدن فقط شامل قاب بندی و نور پردازی و... نیست بلکه انتخاب درست شامل انتخاب دوربین و ابزار مناسب ، موقعیت های نوری و حتی انتخاب لوکیشن است که در کار شما بسیار تاثیر میگذارد. به طور مثال در پروژه دوربین روی دست انتخاب دوربینهای سنگین جایز نیست. با انتخاب درست حتی در برنامه ریزی و تولید هم میتوانید تاثیر مثبت بگذارید. قدرت پیشبینی هم برای مدیر تولید و هم برای مدیر فیلمبرداری مهم است چون مثلا ممکن است تغییرات نوری باعث بر هم خوردن راکورد های نوری شود."
در ادامه این کارگاه محمدی در رابطه با اهمیت دانش صحبت کرد: "همان قدر که تجربه کمک میکند دانش هم به همان میزان مهم است و خلاقیت زمانی اتفاق می افتد که هر دو را داشته باشید تا بتوانید مرز ها بشکنید. استفاده از دوربین های بی کیفیت برای ارزان تمام شدن کار نباید روی کیفیت کار شما تاثیر بگذارد و شما باید خودتان را با شرایط وفق دهید. در دانشگاه ها معمولا دانشجوها را بیش از حد ایده آل گرا بار می آورند اما ایده آل گرایی به شرطی خوب است که شما بتوانید با حداقل استاندارد ها کار کنید. در نهایت با استفاده از خلاقیت و دانش خود میتوانید کار را به بهترین شکل پیش ببرید." 
وی درباره اتفاقات پس تولید اشاره کرد: "اتفاقی که در پس تولید می افتد این است که بعضی فیلمبردار ها در این مرحله به بازسازی می پردازند در صورتی که در این مرحله باید به سازی صورت گیرد. کار پالت رنگ در فیلمبرداری انتقال حس است و حتما نیازی نیست که رنگ ها خیلی رئال باشند و میتوان با توجه به شخصیت ها و فضای فیلم رنگ ها تغییر داد و دانش اینکه چه رنگهایی را میتوانید استفاده کنید در انتقال حس خیلی مهم است. در مورد استفاده از نرم افزارها باید بگویم اینکه از چه نرم افزاری استفاده میکنید اهمیتی ندارد و اصلاح رنگ را باید به صورت پایه ای یا بگیرید و آموختن دانش این موضوع مهم تر است. آقای حقیقی می فرمودند این دوربین نیست که فیلمبرداری میکند بلکه فیلمبردار است که این کار را انجام میدهد. این تعریف در مورد اصلاح رنگ هم صدق میکند.
انتخاب والا باید در پیش تولید اتفاق بیفتد و چنانچه سر صحنه تغییری ایجاد شود باید با آن برخورد کرد. در هنر قانونی وجود دارد و آن این است که در هنر هیچ قانونی وجود ندارد."
حق شناس اضافه کرد: "من حال و هوا و حس را به منطق نوری ترجیح میدهم اما این بدین معنا نیست که منطق نوری را رعایت نکنیم. ما فیلمبرداران در مرحله تولید جزیی نگر و در پس تولید کلی نگر هستیم و سلیقه شخصی کارگردان را تا حدی که به کار لطمه نزند میتوان در مرحله پس تولید استفاده کرد.
حضور کارگردان در بخش تصحیح رنگ گاهی درست نیست چ ا که این موضوع تخصصی است و کارگردان تنها میتواند فضایی را که میخواهد درخواست کند ولی نباید وارد جزییات شود."
دوازدهمین جشنواره فیلم کوتاه سایه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری سروش حضرتی نیکو در حال برگزاری است.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: کارگاه آموزشی فیلمبرداری و اصلاح رنگ

نظر خود را بنویسید