منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

ورکشاپ انیمیشن زیر دوربین با حضور استاد سعادت رحیم زاده، به همراه خانم سارا رحیم زاده، شریک و دیگر کارگردان استودیو "کیژان فیلم"، روز دوشنبه 24 اردیبهشت در سالن همایش های دانشگاه سوره برگزار شد. 
کارهای ایشان با موضوع زندگی اقوام مختلف ایران، و با تکنیک های ابداعی خودشان ساخته شده است. ایشان کارگردان مجموعه "زمزمه های سرزمینم"، شامل فیلم های: کودکان دریا، کودکان دشت، کودکان بلوط و کودکان دریا (کارگردانی مشترک) هستند و کار دیگری تحت عنوان "کودکان باران" را در دست ساخت دارند و تکنیک انیمیشن ها به تناسب ویژگی های فرم و فضا و جغرافیای اقوام ایران در هر یک از آثار متفاوت است. در ابتدای جلسه حین نمایش گوشه هایی از پشت صحنه چگونگی تولید و ساخت این انیمیشن ها، خانم رحیم زاده در مورد مراحل تولید و اجرای این تکنیک و مشکلات پیش آمده و راه حل های ابداعی شان توضیح دادند. 
نخستین انیمیشنی که نمایش داده شد، "کودکان دشت" بود که این کار پس از یک سال تحقیق میدانی و کتابخانه ای از زندگی عشایر، در اوایل دهه نود شمسی وارد مرحله تولید شد و موضوع آن در مورد زندگی و بازی های کودکان عشایر لرستان است. تکنیک این اثر نقاشی با خمیر روی شیشه است و توسط گروه ده-دوازده نفره ای از هنرمندان طراح و نقاش تولید شده است. در این انیمیشن بخش ترکیب بندی و لی آوت، شخصیت های اصلی و بگراند همگی بر روی یک لایه و زیر دوربین اجرا می شد. 
دومین انیمیشنی که نمایش داده شد، بخش هایی از "کودکان بلوط" بود که با تکنیک رنگ روغن روی شیشه و در مورد کودکان اقوام کرد زاگرس نشین ساخته شده است. از ابداعات استودیو کیژان فیلم در تولید این آثار، این بود که لایه های متحرک پرسوناژها جداگانه طراحی شده اند و همانند یک انیمیشن پیپر و یا دو بعدی کلاسیک (سل)، انیمیت ها شامل کلیدها و بیتوین ها، روی کاغذ و بصورت کامل اجرا شده اند و بعد از مرحله لاین تست و تایید کارگردان، توسط نقاشان روی لایه بک گراند با رنگ روغن روی شیشه و فریم به فریم اجرا شده است. به این علت که نقاشان به  جزییات انیمیت و متحرک سازی اشراف کامل ندارند و تنها وظیفه دشوار اجرای درست و هماهنگ رنگ ها را بعهده داشتند، وظیفه طراحی و انیمیت کاراکترها توسط هنرمندان بخش انیمیت و طراحی شخصیت ها جداگانه و فریم به فریم اجرا شده است. هماهنگی میان این دو گروه بسیار دشوار بوده و هماهنگی میان خود هنرمندان نقاش هم به منظور حفظ بالانس نورها, هماهنگی پالت های رنگ و حفظ سایه ها و حرکت ها، مستلزم دخالت مستقیم کارگردان و دستیار کارگردان بود. 
سپس در بخش پایانی جلسه، انیمیشن "کودکان دریا" که در مورد کودکان مناطق جنوبی  و اقوام ساحل نشین خلیج فارس ایران است نمایش داده شد که در این کار بخش پیش تولید شامل استوری بورد, طراحی کاراکتر ها و طراحی بک گراند و بخش تولید اجرای انیمیت ها و اجرای نقاشی ها بر روی یک لایه و در برخی پلان های طولانی بر لایه های مجزا نقاشی شده است و در مرحله بعد کامپوزیت شده است. 
از توصیه های خانم رحیم زاده به دانشجویان، ابداع و نو آوری مداوم در طول کار برای ساخت تجهیزات جدید و به کارگیری مواد و روش های تازه پیش از اینکه فیلم سازان غربی به سراغ آن ها بروند بود؛ به عقیده ایشان نباید منتظر تایید و تولید غربیان ماند و با اعتماد به نفس و شجاعانه تجربه کرد و همچنین مشکلات پیش بینی نشده زیادی در طول پروسه چند ساله ساخت هر انیمیشن بوجود می آید و کارگردانان انیمیشن، بویژه انیمیشن های تجربی و نو آورانه، باید انعطاف داشته و برای آنها راه حل مناسب پیدا کنند.
در انتهای جلسه با حضور استاد کیارش زندی و استاد مخبر، لوح تقدیر و کارت هدیه ای از طرف کانون انیمیشن و معاونت فرهنگی دانشگاه تقدیم استاد رحیم زاده گردید.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: گزارش روز اول ورکشاپ آموزشی انیمیشن زیر دوربین

نظر خود را بنویسید