منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

دکتر علی روحانی مدیر گروه سینما دانشگاه سوره در ابتدای مراسم گفت: هدف از برپایی این جلسه بیشتر بررسی ابعاد علمی، آموزشی و فرهنگی استاد شهید فهیمی است. آقای فهیمی یکی از پایه های مهم گروه سینما دانشگاه بودند که گروه سینما را وسعت داده و ماهیت آموزشی آن را تقویت کردند، حضور ایشان در گروه سینما و دانشگاه چنان ارزشمند بود که هر لحظه فقدان ایشان احساس می شود.


وی افزود: یکی از صفات بارز استاد شهید تعامل با دانشجو بود که از هر منظر هنری می توانستند با دانشجو وارد بحث شده و کارهای دانشجویان را با دل و جان بررسی و نقد کنند و در سرکلاس های درس هم به خاطر این ویژگی های اخلاقی همیشه موفق بودند. آثار و تولیدات ایشان جوایز بسیار ارزنده ای را در کشور به ارمغان آورده و البته استاد شهید فهیمی در حوزه پژوهش هم فعالیت داشتند و حوزه دفاع مقدس یکی از حوزه های خاص پژوهشی ایشان به شمار می رفت.

در ادامه آقای دکتر صادقی قایم مقام دانشگاه بیان داشتند: امروز ما برای چندمین بار به یاد استاد شهید فهیمی دورهم جمع شده ایم و خوشبختانه امروز این مراسم مصادف شده با جشنواره فیلم و فیلم نامه نویسی سایه که به اسم این استاد بزرگ متبرک شده است.

ایشان ابراز داشتند که بیشتر خاطرات من از آقای فهیمی بر می گردد به گپ های معنوی و عرفانی که باهم داشتیم و در این رابطه ایشان تجربیات معنوی داشتند که برای من بسیار ارزشمند بود.

وی افزود: من از زاویه اجتماعی ایشان را یک چارچوب ارزشی، فکری و یک عقیده و مسئله اجتماعی می بینم و بخاطر این چارچوب ارزشی خصوصیات ارزشمندی داشتند. ما در دنیایی زندگی می کنیم که فردگرایی و منفعت طلبی فراگیر شده است و هرکس در سراسر دنیا با این مشکل درگیر است و همه در تلاش هستیم که بتوانیم فردگرایی را کنار گذاشته و خود را به جمع پیوند بزنیم و این امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه تعلق اجتماعی داشته باشیم در چنین دنیایی، افرادی نادر پیدا می شوند که سودطلبی و منفعت فردی خود را کنار بگذارند و همه را قربانی منافع جمعی کنند. استاد شهید فهیمی یک نمونه بارز این خصوصیات بود. ایشان به کل منافع فردی و فردگرایی را نادیده گرفته بودند و همیشه به فکر جمع بودند، با این ویژگی چارچوب ارزشی را معنا بخشیدند و این اندیشه از تربیت خانوادگی و تربیت مذهبی ایشان نشأت گرفته و البته منبع دین هست که می تواند چنین شخصیت پاک و نیک اندیش بسازد.

آقای دکتر دهقان پوراستاد دانشگاه نیز در ابتدای سخنرانی خود به درد جسمی جانبازان عزیز پرداختند و از اینکه استاد شهید فهیمی  از طرف بسیاری از سازمان ها چون صداوسیما مورد کم لطفی بودند ابراز ناراحتی کردند و در ادامه نظم، متانت، معقول بودن، همت فراوان، سخت کوشی، مهربانی، بخشندگی، استعداد، توانایی، مدیری لایق، خدمتگزاری دلسوز و امیدواری را از ویژگی های انسانی  آقای فهیمی خواندند که این صفات چنین انسان فرهیخته ای را به جامعه بخشیده بود.

آقای دکتر حبیب احمدزاده استاد دانشگاه، پژوهشگر و از دوستان شهید فهیمی در سخنانی بر ویژگی های دیگر دکتر فهیمی اشاره کردند: نکته مهمی که آقای فهیمی را از دیگران متمایز می کرد تعریفی بود که ایشان از جانباز داشتند وهمچنین شکستن تعریف دروغین واژه های شهید و جانباز و دفاع مقدس. فهیمی با توانایی و همت خود توانستند به همه نشان دهند که جانبازی چه تعریف والایی دارد ایشان فلسفه تنبلی را شکستند ، حسین پا نداشت امّا سال ها برای مردم جامعه اش دوید.

در ادامه برنامه آقای فرشاد عسگری کیا عضو هیأت علمی دانشگاه سوره و همکار شهید فهیمی در گروه سینما در سخنانیبیان داشتند:

آقای فهیمی با وجود محدودیت هایی که داشتند بسیار بیشتر از این محدودیت ها در عرصه های علمی، هنری و فرهنگی نمود یافتند. امّا همیشه این سوال پیش می آید که ما در مقابل ایشان چه کردیم؟

در پروژه کار با آلمان بیشتر دانشگاه ها بخاطر مسائل سیاسی آن دوره  از این پروژه امتناع کردند امّا دکتر فهیمی خطر کردند  و این پروژه را قبول کردند و اسباب همکاری بین آلمان و ایران برقرار شد، این برای دانشگاه سوره و کشور کار بسیار ارزشمندی بود.

 

خانم سیمین مقانلو استاد دانشگاه و همکلاسی شهید فهیمی نیز به نکاتی در خصوص ایشان پرداخته و افزودند:

من بعنوان کسی که همکلاسی استاد شهید فهیمی بودم شاهد بودم که همواره بین همه همکلاسی ها یک احترام قلبی و باطنی نسبت به آقای فهیمی وجود داشت هیچوقت لبخند ایشان قطع نمی شد  و سعه صدری که ایشان نسبت به همه و مخصوصا جامعه هنری داشتند ایشان را بارز کرده بود و همیشه دانشجویان و هنر دوستان را در همه زمینه های کاری حمایت می کردند حتی اگر طرز فکرشان یکی نبود. اطمینان ایشان به بنده موجب شد که در سوره بتوانم تدریس کنم.

دراین مراسم کلیپ هایی از پشت صحنه برخی از فیلم های شهید فهیمی و پروژه آلمان و صحبت همکاران و استادان در خصوص این شهید عزیز پخش شد و در انتهای مراسم نمایشگاه عکسی از آثار ایشان در نگار خانه آیه دانشگاه سوره مورد بازدید مهمانان قرار گرفت.

لازم به ذکر است  به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه، ویژه نامه شهید فهیمی (شامل نقد و برسی برخی از آثار او و بازگویی خاطرات همکاران و دلنوشته های دانشجویی) چاپ و در اختیار مهمانان قرار گرفت.

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: ققنوس، انشگاه سوره، شهید حسین فهیمی ،

نظر خود را بنویسید