منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

«همایش مردم شناسی راه پیمایی اربعین» در راستای برنامه های هفته پژوهش و به همت دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره برگزار شد. در این همایش که باهدف واکاوی تأثیر و تأثر فرهنگی و تعاملات زائران اربعین حسینی با مردم عراق، همچنین بررسی پیامدها و زمینه های ایجادشده در این حرکت عظیم مردمی برای تبادلات و ارتباطات میان فرهنگی برگزارشد، دوتن از اساتید مطرح کشور در رشته های ارتباطات، مدیریت فرهنگی و رسانه؛ دکتر محمد ابن الدین (عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین) و دکتر محمد حسین ساعی (عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما)، علاوه بر بررسی جوانب مختلف فرهنگی و ارتباطی حرکت عظیم راهپیمایی اربعین، به سوالات دانشجویان و اساتید حاضر پاسخ گفتند.
 
در این نشست محمد حسین ساعی استاد دانشگاه صدا و سیما با اشاره به امپراتوری ارتباطات هارولداینیس گفت: این نوع ارتباطات بر دوش یک سیستم ارتباطی قوی است. در کشور عراق چنین رابطه ای بین مردم وجود دارد و زمینه این پیاده روی را که در تاریخ بی نظیر است فراهم می کند.
 
به گزارش خبرنگار دانشکده فرهنگ و ارتباطات، ساعی استادیار دانشگاه صدا و سیما در نشست مردم شناسی اربعین بیان کرد: من برای اولین بار که در فضای پیاده روی اربعین قرار گرفتم، بهت زده شدم چراکه با پدیده ای مواجه بودم که به هیچ عنوان ابعادش برایم روشن نبود.
  
وی افزود: از جمله عواملی که مرا بهت زده کرد، جمعیت انبوه زائران بود. عامل دوم در این خصوص روابط بین انسان ها در این زیارت است. این روابط شاید در فضای عادی زندگی قابل درک نباشد. اینجا بحث اقتصاد صلواتی شهید آوینی به ذهن متبادر می شود. همچنین عامل سوم تعامل فرهنگ هاست.
     
ساعی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: زندگی مدرن دائماً برای افراد دین دار احساس گناه ایجاد می کند. از آنجایی  که احساس گناه در چنین افرادی زیاد است،  حتی اگر سالم زندگی کنند باز هم احساس گناه خواهند کرد، این احساس موتور محرکی برای رفتن به فضای دینی می شود.
    
ابن الدین استاد دانشگاه امام حسین(ع) نیز در این نشست اظهار داشت: ساختار زندگی قبیله ای عامل پیوند مردم عراق است و این پیوند علت برقراری این ارتباط موفق با زائران است.
      
این استاد دانشگاه ادامه داد: در دنیای پست مدرن امروز بزرگ بودن این مناسک دینی همۀ جامعه شناسان را انگشت به دهان کرده است.
   
وی با اشاره به اهداف کنش از نظر وبر بیان کرد: کنش زائران اربعین کنش عقلانی معطوف به ارزش است، ارزش های مشترک که زائران را دورهم جمع می کند و به واسطۀ این ارزش ها همۀ ما زیر این پرچم جمع شدیم که این رفتار در نهایت منجر به ظهور خواهد شد.
  
ابن الدین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ارتباطات بین زائران در اربعین بسیار فراتر از اخلاق است، همۀ افراد در این سفر به دنبال ایثار و از خودگذشتگی و کمک  به هم نوع هستند.
    
وی در پایان خاطر نشان کرد: رسانۀ ملی باید توجه خاصی به مناسک دینی داشته باشد و هم چنین در نگاه خود به این مناسک تجدید نظر کرده و سعی در کشیدن واقعیت ها داشته باشد. 


اشتراک در:

کلمات کلیدی: جزئیات برگزاری نشست مردم شناسی اربعین، روابط عمومی دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید