منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

در نشست آسیب شناسی نمایشگاه مطبوعات مطرح شد:

توجه به بازار کار و دانشگاه؛ حلقه مفقوده نمایشگاه مطبوعات

*نکیسا خرّم

نشست آسیب شناسی نمایشگاه مطبوعات پنج شنبه 27 آبان با حضور استادان ارتباطات دانشگاه سوره، علامه طباطبایی، اهالی رسانه و دانشجویان در دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره برگزار شد.

به گزارش انجمن علمی ارتباطات و رسانه دانشگاه سوره، در این نشست دکتر عباس اسدی دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از نام نمایشگاه مطبوعات گفت که این نام در برگیرنده همه رسانه­های حاضر در نمایشگاه چون خبرگزاری، سایت­های خبری، و رسانه های دیجیتال نیست، ادامه داد:« با بررسی 22 دوره نمایشگاه مطبوعات، با جرأت می توان گفت که  این نمایشگاه ها نتوانسته اند در برقراری ارتباط مطبوعات با مردم، افزایش تیراژ روزنامه ها و کمک به درآمدزایی مطبوعات تأثیرگذار باشند. برای اعتبار این ادعا می توان به میزان تیراژ مطبوعات رجوع کرد. چرا با گذشت سال ها هنوز تیراژ مطبوعات کشور ما کمتر ار 5000 نسخه است که نصف آن نیز برگشتی است. به عبارتی چرا در کشور 80 میلیونی ما باید تیراژ کل مطبوعات کمتر از سه میلیون نسخه باشد.»

اسدی در ادامه انتقادهایش از نمایشگاه های مطبوعات گفت:« نمایشگاه مطبوعات تنها به مکانی برای گرفتن عکس های یادگاری مسئولان و صاحبان رسانه ها تبدیل شده است و هیچ خاصیت دیگری ندارد.»

دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی همچنین به حضور بدون هدف رسانه­ها در نمایشگاه، پیگیری اهداف سیاسی و ارتباط با مسوولان سیاسی توسط رسانه­ها، تکراری و کهنه بودن مباحث کارگاه آموزشی و استفاده از افراد سیاسی در این نشست­های تخصصی و وزیع نادرست غرفه­ها انتقاد کرد.

در ادامه این نشست دکتر یوسف خجیر مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره نیز در صحبت های خود با تمرکز بر سه واژه آسیب شناسی، نمایشگاه و نمایشگاه مطبوعات به بررسی وضع موجود، نقاط قوت و ضعف نمایشگاه پرداخت و گفت «نمایشگاه فصل مشترک روابط عمومی و بازاریابی است که دارای چهار کارکرد اصلی است. نمایشگاه محل نمایش و ارائه توانمندی­ها صنعت مطبوعات کشور، بازاریابی حضوری و ارتباط با مخاطبان، استفاده از تجربیات و ظرفیت­های همکاران و هم­افزایی در جهت بهبود صنعت و ارتباط با همکاران خارجی و کسب تجربه آنان است باید دید در این نمایشگاه این چهار عامل صورت گرفته است».

عضو هیات علمی دانشگاه سوره در ادامه با اشاره به تاریخچه ای نمایشگاه مطبوعات از سال 1372 تا کنون به بررسی نقاط مثبت این دوره پرداخت و بیان داشت: نمایشگاه امسال در مقایسه با ادوار گذشته دارای محاسنی چون حضور حداکثری مطبوعات از جناح­های مختلف و رسانه­های حامی، منتقد و مخالف دولت، حضور و توجه خوب مسوولان قوای مجریه و مقننه و تا حدودی قضاییه در نمایشگاه و برگزاری نشست­های خبری، حضور نمایندگان رسانه­ها و خبرگزاری­های خارجی و نشست­های خبری گوناگون آنها، توجه و کاهش هزینه حضور مطبوعات خصوصی و کاهش تصدی گری دولت بوده است. اما در کنار این محاسن نقاط ضعفی هم وجود داشت که مهمترین انها فقدان سیاست، راهبرد و اهداف مشخص در برگزاری نمایشگاه، تصدی­گری دولت و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباط ضعیف کارگاه­های اموزشی و نشست­ها علمی با مسائل صنفی، قانونی، حقوقی و محتوایی روز مطبوعات کشور فقدان حضور دانشگاه­ها و مراکز آموزشی و پژوهشی مرتبط با صنعت مطبوعات و ناتوانی در جذب مردم به نملیشگاه است.

در پایان نشست نیز دکتر اسدی خاطرنشان کرد:« نمایشگاه مطبوعات خوب است اما در برگزاری آن بی هدفی حاکم است، دولت نباید در برگزاری آن کمک کند و باید کاری کنیم که مطبوعاتی که شناخته شده نیستند بتوانند با حضور خود عرض اندام کنند. مشکل دیگری که ما داریم این است که مدیران ما متخصص نیستند و اصلاً خودشان روزنامه خودشان را نمی خوانند. در اکثر رسانه ها از مدیر تا خبرنگار انتصابی است.» در ادامه دکتر خجیر به راهکارهای ارتقاء نمایشگاه مطبوعات در کشور پرداخت و گفت:« باید نقاط مثبت نمایشگاه امسال را تقویت کنیم و در کنار آنها تصدی گری نمایشگاه به خود مطبوعاتی­ها و اصناف مرتبط واگذار شود، روزنامه­ها و نشریات خصوصی و غیردولتی جهت حضور در نمایشگاه کمک کرد، رسانه­های خارجی دارای غرفه باشند، نشست­های حرفه­ای و صنفی بین فعالان خبرگزاری­ها و روزنامه­ها بیشتر شود و از ظرفیت دانشگاه ها، مراکز اموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی مرتبط با صنعت مطبوعات  استفاده شود، نمایشگاه حلقه مفقوده بازار کار و دانشگاه است. به واقع این خلأ می توانست از طریق این نمایشگاه پرشود که متأسفانه این اتفاق در این دوره هم نیفتاد.»


اشتراک در:

کلمات کلیدی: سوره

نظر خود را بنویسید