منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزراش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل ازمعاونت پژوهشی دانشگاه_ وبینار تخصصی تحت عنوان «جامعه شناسی تاریخی ایران»، به همت دانشکده فرهنگ و ارتباطات و با همکاری معاونت پژوهشی سوره، روز چهارشنبه مورخ 1 دی‌ماه 1400 از ساعت 14 تا 16 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در این نشست دکتر حمید عبداللهیان استاد دانشگاه به عنوان سخنران اصلی و خانم مبینا میرزابیگی به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.

در ابتدای جلسه میرزا بیگی ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران از دکتر حمید عبداللهیان، استاد دانشگاه  دعوت کرد تا با سخنان خود مراسم را آغاز کنند.

 

دکتر عبدالهیان صحبت خود را با توضیحی در ارتباط با کتابی به نام «جامعه شناسی تاریخی ایران، شکل گیری نظام اربابان غایب» که حاصل بیست سال تلاش و تجربه ایشان در این حیطه است و حدود یک ماه از چاپ آن می‌گذرد آغاز کرد.

ایشان ضمن ارائه توضیحی جامع از تاریخ ایران و حکومت‌های مختلف؛ از سیر تاریخ زمان مادها و پارت‌ها تا انقلاب کنونی در ایران صحبت کردند.

در ادامه جلسه دکتر عبداللهیان، ضمن بیان نکاتی در خصوص جامعه شناسی تاریخی ایران و شکل گیری نظام ارباب غایب خاطر نشان کردند که بخش عظیمی از اسناد مربوط به تاریخ ایران از جمله سنگ نوشته ها و کتیبه ها در دوران‌های مختلف از ایران خصوصاً پس از نابودی صفویه که کشور دچار آشوب بود از ایران خارج شد و بسیاری از این آثار توسط بیگانگان؛ ترجمه و با نام خودشان ثبت و منتشر شد. برای مثال: هگمتانه‌ که به عنوان پایتخت مادها انتخاب شد؛ معنای تحت‌الفظی آن یعنی انجمن در نتیجه، شورایی و انجمنی زندگی کردن از قبل در تاریخ ایران بوده‌است و ایرانی‌ها بنیان‌گذار مفهوم انجمن بودند. حتی بیانگذار فلسفه نیز ایرانیان بودند و این را فیثاغورث، افلاطون نیز گفته‍اند.

وی ادامه داد که ما وقتی تاریخ سیاسی یا تفکر سیاسی را مطالعه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که درواقع مفهوم شورا و دموکراسی برای اولین بار در یونان مطرح شده است؛ درحالی که این برداشت با توجه به توضیحات قبل کاملاً غلط است زیرا از لحاظ برهه زمانی نیز این مفهوم متعلق به مادها یعنی حدود 3 هزار سال پیش  وجود داشته‌است. درحالی که تاریخ آمریکا مربوط به 245 سال و تاریخ کانادا حدود 150 سال است که با معیارهای تمدنی اصلاً سابقه محسوب نمی شود و هنوز ملت سازی به آن معنایی که در ایران وجود داشته؛ درآن مناطق صورت نگرفته است.

عبداللهیان سوال خود را اینگونه مطرح کرد که مفهوم دیگری که اینجا باید کار کنیم این است که ایران پیشگام دموکراسی و شورا بوده یا غرب است؟  برای ارزیابی این موضوع باید به همان 3 هزار سال قبل برگردیم و ببینیم درایران چه گذشته است؟

 

در انتها باتوجه به سوال یکی از حاضرین مبنی بر معنای بحث اربابان غایب، دکتر عبداللهیان مباحثی را در خصوص مالکیت خصوصی در ایران توضیح دادند و گفتند:

در طول تاریخ ایران مالکیت خصوصی وجود داشته‌است و جایی مالکیت خصوصی شکل می‌گیرد که حکومت مرکزی ضعیف باشد. یعنی اگر حکومت مرکزی قدرتمند باشد نباید زمین داری به شکلی از مالکیت خصوصی تبدیل شود. در دوران معاصر هم تاجران و صاحب منسبان اداری و سیاسی به جرگه خریداران زمین در روستاها پیوستند و نهایتاً درآغاز اصلاحات ارزی 66 درصد از زمین‌های کشور دست اربابان غایب بود. بیشتر این اربابان غایب در شهر ساکن بودند ولی مناطق روستایی را استخراج می‌کردند.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: وبینار تخصصی «جامعه شناسی تاریخی ایران»، هفته پژوهش، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید