منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ وبینار تخصصی و آموزشی تحت عنوان «پروپزال‌نویسی» به همت دانشکده فرهنگ و ارتباطات و همکاری معاونت پژوهشی روز شنبه ۲۷ آذر ماه از ساعت ۱۲ الی ۱۴ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در این نشست دکتر سیاوش صلواتیان، هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما، به عنوان سخنران و مبینا میرزابیگی به عنوان دبیر نشست حضو داشتند.

درابتدا،  میرزا بیگی ضمن عرض سلام وخوش آمدگویی،  هدف از برگزاری نشست‌ها را گسترش فعالیت‌های علمی و پیشرفت روزافزون علم در حوزه‌های مختلف دانست .

درادامه، دکتر صلواتیان در باب ساختار پروپزال‌نویسی چنین گفت:
این جمع به معنای  کارگاه پروپزال نویسی نیست بلکه فقط نکته‌هایی در باب تکامل پایان نامه شما  به عنوان دانشجوی ارشد ارائه می‌شود. پروپزال یعنی یک پژوهش در قالب پایان نامه و به معنای یک طرح پیشنهادی که برای پایان نامه اعلام می‌کنید. پروپزال از یک طرح وپیشنهاد اولیه برمی‌آید. در ابتدا شما اعلام اولیه به عمل می‌آورید و درصورت توافق‌های اولیه، یک تفاهم وتعهد ضبط می شود؛ این تعهدنامه همان تعهدی است که میان شما و دانشگاه منعقد می‌شود و بعد از تصویب، تبدیل به قرارداد مُبین بین می‌شود. قدم بعدی این است که  باید آغاز به انجام پژوهش و ارائه نتایج پژوهش خود کنید. وی افزود: سؤالی که ما به دنبال جواب آن هستیم طرح پروپزال ما خواهد شد و در آن  مسئله را  جوابگو خواهیم بود. محقق تلاش می‌کند تا از طریق پرسش‌نامه به پاسخ‌های پژوهش خود دست یابد.

صلواتیان در خصوص تعهئ محقق افزود: تعهد شما موجب تسریع روند کار شما خواهد شد. الزاماً این اعمال صرفاً مرتبط با دانشگاه نیست، بلکه در تمام سازمان‌ها قابل اجرا است که براساس آن طرحی پژوهشی را به حوزه عملیاتی می‌رسانید.

اولین قدم انتخاب حوزه تمرکزی پژوهش است

صلواتیان درادامه، به فرآیند ترتیبی پروپزال اشاره و خاطر نشان کرد:
دانشجویان درگیر دو نکته اساسی در پروپوزال نویسی هستند. اول نمی‌دانند چگونه بنویسند و دوم مواجهه با ابهام در صورت مسئله و حل آن است. صلواتیان برای رفع این ابهام اذعان کرد: اولین قدم محقق به عنوان یک پروپوزال نویس این است که بداند که چه می‌خواهد و ازکجا باید آغاز کند، پرسش‌نامه خود را چگونه گردآوری و آن را به یک پایان نامه و سپس مقاله تبدیل کند و در روز دفاع از محصول خود چگونه دفاع به عمل آورد.

وی ادامه داد که زمان بندی نکته‌ای است که در پژوهش و پروپوزال نویسی باید به آن توجه شود. در این راستا ابتدا باید نخستین حوزه‌ای که قصد تمرکز برآن را دارید، انتخاب کنید. هرکدام از دروس یک دایره دانشی را ضبط می‌کند که متشکل از زیر‌مجموعه‌هایی است وشما به عنوان یک محقق باید یک زیر مجموعه از دایره مربوطه خودرا گزینش و انتخاب کنید. گام دوم باید شروع به شناخت عمیق کرده و گام به گام با مرور ادبیات حوزه برای یک حساسیت نظری آماده به خدمت شوید. حساسیت نظری به معنای توانایی شناسایی و توانایی نگاه به دنیا با یک عینک خاص است. وی ادامه داد که این نگاه به مسئله‌یابی مهمترین عمل شما برای نگارش است.

روش بر مبنای سؤال پژوهش روشن خواهد شد

صلواتیان در ادامه راجع به مسئله‌یابی نکاتی را اذعان کرد که مسئله، ریشه در دغدغه‌های ما دارد و زمان مسئله‌یابی در زمان حساسیت نظری اتفاق می‌افتد. پیدا کردن مشکل‌ها و خلاءهایی که فرد برآن متمرکز می‌شود همان مسئله است.
وی در خصوص توضیح مسأله به عنوان یکی از مهمترین بخش نحقیق خاطرنشان کرد: مسئله دارای بعد کابردی وتئوریک است و سوال تحقیق از دل مسئله بیرون می‌آید. انتخاب پرسش بعد از مسئله‌یابی مهمتربن مرحله خواهد بود. روش تحقیق نیز بر مبنای سؤال روشن خواهدشد. فرآیند نگارش پایان نامه، فرآیند تبدیل دانشجو به یک پژوهشگر حرفه‌ای است.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: وبینار تخصصی «پروپزال‌نویسی»، هفته پژوهش، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید