منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، همایش ملی آینده پژوهی، آموزش­ عالی و توسعۀ پایدار که از سال پیش فعالیت خود را در زمینه­ های هنر، معماری، شهرسازی، فرهنگ وارتباطات، با انتشار فراخوان آغاز کرد، با برگزاری ۱۱ نشست تخصصی به عنوانِ  پیش­ همایش­ در زمینه­ ها و موضوعات گوناگون از مهرماه 1400 با آغاز سال تحصیلی، فعالیت رسمی خود را شروع کرد و سرانجام در روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه همزمان با هفته پژوهش، اختتامیه خود را در محل تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار خواهد کرد.

به همین منظور دکتر مهران هوشیار طراح و دبیر علمی همایش در گفت‌وگو با دبیرخانۀ همایش آینده پژوهی به انگیزۀ شکل­ گیری این همایش، اهداف و نحوه برگزاری آن اشاره داشت.

دکتر مهران هوشیار در ابتدای صحبت­ های خود به نحوۀ برگزاری همایش، ایدۀ اولیه، روند تصویب و چگونگی تصویب آن تا مرحله انتشار فراخوان اشاره نموده و چنین بیان کرد:

طرح برگزاری همایش ملی آینده پژوهی، آموزش­ عالی و توسعۀ پایدار در راستای تحقق اهداف سازمانی دانشگاه سوره و در جهت رشد و ارتقای آموزشِ پایدار متناسب با اهدافی که از سال ۱۳۹۹ پیش بینی شده بود، تقدیم معاونت پژوهشی دانشگاه سوره شد. پس از ارائه طرح و طی جلساتی که در شوراهای پژوهشی دانشکده هنر و دانشگاه سوره شد، در نهایت به تصویب و تأیید هیأت رییسه محترم دانشگاه نیز رسیده و در دستور کار قرار گرفت.

دکتر هوشیار در ادامه به ارکان اجرایی همایش اشاره داشت و اضافه کرد:

ارکان اجرایی همایش آینده پژوهی، با مدیریت معاونت پژوهشی دانشگاه و با همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه تشکیل شد و رایزنی‌های متعددی با نهادهای مرتبط در حوزۀ آینده پژوهی، آموزش ­عالی و توسعه پایدار صورت گرفت و به‌دلیل اهمیت و به روز بودن موضوع، مورد حمایت و استقبال نهادهایی مانند: دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه تهران، دانشگاه هنر و برخی دانشگاه­ های سراسر کشور قرار گرفت، که حمایت معنوی و علمی خود را با این همایش اعلام کردند. به همین منظور امکان انتخاب اعضای هیأت علمی با تنوع جغرافیایی دانشگاه­ ها موجب شد تا از حضور و همراهی استادان دانشگاه­ های دامغان، سیستان و بلوچستان، شیراز، تبریز، کاشان و اصفهان در همایش آینده پژوهی بهره­ مند شویم. همین گستردگی جغرافیایی و اعتبار علمی این جمع فرهیخته، منجر شد همایش ملی آینده پژوهی، موفق به اخذ مجوز رسمی و علمی از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام شود و با دریافت مجوز ISC، همایش آینده پژوهی به عنوان اولین همایش معتبر ملّی در دانشگاه سوره به ثبت رسید. از سوی دیگر، بسیار ارزشمند است که این فعالیت در سه حوزه مرتبط با رشته­ های هر سه دانشکده دانشگاه سوره، یعنی هنر، معماری و شهرسازی و فرهنگ و ارتباطات برنامه‌ریزی شده است تا از تمام توان، استعداد و ظرفیت علمی، هنری و فرهنگی سوره به بهترین نحو استفاده شود.

هوشیار در باب اعلام فراخوان برگزاری همایش یاد آور شد:

فراخوان برگزاری همایش آینده پژوهی از طریق سایت رسمی دانشگاه سوره و همچنین سایت تخصصی همایش، به طور رسمی اطلاع‌رسانی شد. پس از آن در ­­­­میانۀ تابستان 1400 دبیرخانه همایش آینده پژوهی فعالیت خود را آغاز کرد و همزمان با شکل‌گیری فعالیتِ همایش بود که بخشنامه­ ای نیز از سوی وزارت علوم برای تمامی دانشگاه­ ها به لحاظ اهمیت پرداختن به موضوع آینده پژوهی ابلاغ شد و تمامی دانشگاه‌ها موظف شدند دفتری را برای فعالیت علمی در زمینۀ آینده­ پژوهی، اختصاص دهند. خوشبختانه دانشگاه سوره با توجه به رسالت سازمانی و اهداف ارزشی خود در انجام فعالیت ­های فرهنگی، هنری و علمی، پیش از ابلاغ بخشنامه اقدام به تشکیل همایش کرده بود و این زمینه­ ای شد تا همکاران من با جدیت و همت بیشتری در تحقق اهداف این رویداد اقدام و حرکت کنند.

دستاوردهای علمی نشست­ ها به چاپ خواهد رسید

در پیشبرد اهداف همایش آینده پژوهی تا پیش از برگزاری آن، نشست­ های تخصصی در زمینه­ ها و موضوعات علمی مرتبط با همایش به صورت مجازی برگزار شد. دبیر علمی همایش به این موضوع پرداخت و خاطرنشان کرد:

ما توانستیم از مهرماه تا ابتدای آذر ماه ۱۴۰۰ با همکاری اعضای هیأت علمی و استادان صاحب نام از دانشگاه‌های مختلف و حمایت همکاران و مسئولین دانشگاه سوره، تعداد ۱۱ نشست تخصصی را در گستره­ های محتوایی و موضوعات روزآمد، در سه دانشکده هنر، معماری و شهرسازی و فرهنگ و ارتباطات پیش‌بینی کرده و به صورت مجازی آن­ ها را با کیفیت مطلوب و مورد رضایت مخاطبان، برگزار کنیم. لازم به ذکر است که گزارش کامل و جمع­ بندی علمی این نشست­ ها در بولتن خبری همایش به چاپ خواهد رسید و در اختیار شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از طرف مهمانان خارج از دانشگاه و همچنین علاقه‌مندان به این حوزه به‌خصوص دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی از این نشست‌ها به عمل آمد.

وی در ادامه از همکاری نهادها و دانشگاه‌های مختلف در سراسر کشور با همایش ملی آینده پژوهی صحبت به میان آورد و یادآور شد:

به جهت اهمیت، ضرورت و اهداف سازنده‌ای که در طراحی همایش پیش­ بینی شده بود، تقریباً از حمایت ۱۵ نهاد رسمی، مراکز علمی و پژوهشی از جمله دانشگاه­ های کشور و پژوهشکده­ های علمی، معتبر و فعال برخوردار بودیم؛ از جمله انجمن علمی هنرهای تجسمی و قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران و بسیاری دیگر از مراکز فرهنگی، علمی و پژوهشی از حامیان همایش ما بودند. این درحالی است که معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری علاوه بر حمایت علمی، اقدام به حمایت مادی از این همایش نیز کردند. این حمایت­ ها در گسترش و بالندگی همایش، بسیار موثر واقع شد.

 

۴۵ مقاله به دبیرخانه رسید

پس از انتشار فراخوان رسمی همایش و معرفی محورهای موضوعی بر اساس تقویم زمانی که پیش‌بینی شده بود؛ در مرحله اول با توجه به استقبال نویسندگان و پژوهشگران، دبیرخانه همایش موفق به دریافت 45 خلاصه مقاله و یا چکیده شد.

دکتر هوشیار به همین جهت به نحوه داوری و ارزیابی مقالات پرداخت و اضافه کرد:

از میان ۴۵ خلاصۀ مقاله، ۳۲ عنوان مورد ارزیابی اولیه و پذیرش قرار گرفت و از نویسندگان آن درخواست شد نسبت به اصلاح و ارسال اصل مقالات خود اقدام کنند. خوشبختانه از این میان ۲۸ مقاله به دست ما رسید. مجدداً از همین تعداد ۱۴ مقاله پس از ارزیابی و داوری نهایی توسط دو داور از میان اعضای هیأت علمی، پذیرش شده و به همایش راه یافتند. در نهایت بر اساس نظر تخصصی اعضای هیأت علمی و داوران مربوطه پنج مقاله برای ارائه در روز همایش انتخاب و معرفی شدند.

به نظر می­ رسد این آمار، ارزشمند و برای اولین همایشی که با این گستره و محتوای موضوعی پیش بینی شده بود کارنامۀ قابل قبولی است.

هوشیار در بیان این موضوع که همایش آینده پژوهی تا چه میزان می‌تواند به مسئله توسعه پایدار کمک کند و این‌که تا چه حد توانسته است بر دانشگاه­ ها به ویژه دانشگاه سوره اثر بگذارد، اذعان کرد:

بر اساس هدف­گذاری و محورهایی که برای شکل‌گیری این همایش پیش­ بینی شده بود و براساس نقطه نظرات تخصصی که در نشست­ های پیش همایش ارائه شد وهمچنین با توجه به دستورالعملی که از طرف وزرات علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر راه‌اندازی کارگروه آینده پژوهی در دانشگاه ­ها ارائه شده است، دستاورد این همایش می ­تواند درپاسخ به نیاز جامعه امروز، جامعه دانشگاهی و فضاهای آموزشی ایران بسیار موفق و مفید واقع شود. من به عنوان طراح و دبیر این همایش معتقدم این فعالیت و رویداد، هم‌اکنون در مرحله طی کردن مسیر مقدماتی خود است و امیدوارم درسال­ های پیشِ رو این روند هم توسط  دانشگاه سوره و هم توسط مراکز معتبر و فعال در حوزه­ های آینده پژوهی باعث ترسیم نقشۀ راه آموزشِ پایدار درنظام­ های دانشگاهی نوین و در نهایت شکل‌گیری مفهوم پایداری و گسترش فرهنگ کارآفرینی به منظور هماهنگی با نیازهای روز جامعه بوده و شاهد ارتباط فرهنگی و علمی به خصوص با مراکز معتبر بین‌المللی باشیم. این گونه روابط علمی- فرهنگی به‌طور طبیعی با توجه به ساختاری که ما در نظام فعلی با آن درگیر هستیم می ­تواند باعث رشد، پویایی و توسعۀ همه­ جانبه کشور شود. مسئله­ ای که جامعۀ در حال توسعۀ ما به آن نیاز مبرم دارد و باید بتواند در ترسیم نقشۀ راه آینده ازاین ویژگی­ ها برخوردار شود.

 

وی اضافه کرد:

تمام محورهایی که درقالب متن پژوهشی به این همایش ارسال شده است و همینطور تأکید اکثر سخنرانان نشست­ های تخصصی در پیش همایش­ هایی که برگزار شد، بر این نکته اتفاق نظر داشتند که ایران اسلامی ضمن حفط پشتوانه­ های فرهنگی و سوابق تاریخی خود، باید درحوزه­ های مختلف فناوری، پژوهشی و علم آفرینی بتواند ارتباط خود را با مراکز معتبر دنیا برقرار کند و متناسب با نیازهای روز، شرایط شکوفایی نسل آینده را مهیا سازد. تحقق این مهّم مقدور نخواهد شد مگر با آینده‌نگری و ترسیم نقشه­ ای که با آینده پژوهی می­ تواند دستاوردهای مورد نیاز جامعه را با امید، اراده و توکل به قدرت الهی برای ما فراهم کند. تنها در این صورت است که می­ توان نسل فردا را با آن توان، استعداد و بضاعت مورد نیاز برای پیشبرد جامعه در راستای اهداف فرهنگی، اجتماعی و علمی تربیت کرد.

مهران هوشیار طراح و دبیر علمی همایش آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار در بخش آخر صحبت‌های خود نحوۀ برگزاری اختتامیه همایش را این‌گونه توصیف کرد:

اختتامیه همایش آینده پژوهی روز چهارشنبه، ۲۴ آذر ماه در تالار ایرانِ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران که از حامیان همایش نیز هست، برگزار می‌شود. این مراسم  با سخنرانی­ های تخصصی و ارائه مقالات برگزیده همراه است. سخنرانان اصلی؛ دکتر محمدحسین مقدم عضو هیأت علمی گروه مطالعات آینده نگر، مؤسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در باب محتوای آینده پژوهی برای حاضران صحبت می‌کنند؛ همچنین دکترغلامرضا ذاکر صالحی دانشیار گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش ­عالی، مؤسسۀ پژوهش و برنامه ریزی آموزش ­عالی به رابطه و مفهوم توسعه و آموزش پایدار می­ پردازند، دکتر اکبر گلدسته پژوهشگر و عضو هیأت علمی رشتۀ آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه علم و فرهنگ، در ارتباط با چشم‌انداز آیندۀ آموزش ­عالی و دانشگاه­ ها سخنرانی خواهند نمود. در انتهای بخش اول مراسم نیز، دکتر غلامرضا اسلامی دانشیار دانشگاه علم و صنعت و قطب علمی معماری اسلامی نیز در ارتباط  با زیست مطلوب در مواجهه با دنیای الکترونیک به ایراد سخنرانی خود خواهند پرداخت.

هوشیار در پایان افزود: تعداد ۵ مقاله از میان مقاله­ های برگزیده نیز در روز اختتامیه توسط نویسندگان ارائه خواهد شد. امیدوار هستیم که دستاورد و نتیجه این فعالیت علمی در کتاب همایش که با عنوان مجموعه مقالات و سخنرانی­ ها به چاپ خواهد رسید، بتواند به عنوان یک سند راهبردی در اختیار علاقه‌مندان این حوزه قرار گیرد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: اختتامیه، همایش ملی آینده پژوهی؛ آموزش عالی و توسعۀ پایدار، هفته پژوهش، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید