منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ نشست تخصصی با عنوان « ضرورت­ های توجه به الزامات نوآوری شهری و کارآفرینی محلی در برنامه ­ریزی توسعه شهری » به مناسبت هفته پژوهش، به همت دانشکده معماری و شهرسازی و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره؛ روز یک‌شنبه مورخ 21 آذر 1400 ساعت 18:30 الی 20:50 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

 

در این وبینار دکتر میثم بصیرت، استادیار پردیس هنرهای زیبا، به عنوان سخنران، دکتر نجمه دشتکی، مدیر گروه شهرسازی دانشگاه سوره، به عنوان دبیر نشست و دکتر منصور زند، پژوهشگر شهری در جایگاه دبیر اجرایی حضور داشتند. این جلسه با حضور 49 نفر در خصوص الزامات نوآوری شهر و شهرسازی برگزار شد.

 

بصیرت ابتدا در خصوص اهمیت پذیرش پدیده جهانی­شدن به عنوان یک امر غیراختیاری بیان کرد: هر شهر، منطقه یا کشوری که بتواند توان رقابت خود را میان شهرها و مناطق دیگر که در پی کسب جایگاه شهری در سلسله مراتب جهانی هستند، افزایش دهد، موفقیت بیشتری در کسب سرمایه­ گذاری­ ها و به تبع آن افزایش سطح كيفي مکان­ های مرتبط خواهد داشت. تحولات اقتصادی دوران جهانی­ شدن، رویکردها و مفاهیم نوینی را پیش روی برنامه­ ریزان قرارداده که بهره­ برداری فعالانه از فرصت­ های برخاسته از آن، شهرها و دولت ­های ملی را به ضرورت اندیشه­ ورزی برای سیاست­گذاری متناسب با این شرایط نوین تسهیل کرده­ است.

 

وی در مورد افزایش اهمیت نقش ­آفرینی شهرها در حوزه توسعه اقتصاد ملی در دوران اقتصاد جهانی ادامه داد: مفهوم رقابت­ پذیری شهری اکنون به رویکرد و مفهومی شناخته شده برای مدیران و برنامه­ ریزان شهری تبدیل شده­ است. همچنین سیاست­ های مختلفی برای ارتقاء رقابت ­پذیری شهری و دستیابی به جایگاه موفق از منظر اقتصادی مورد پیگیری قرار گرفته است؛ در واقع پیشنهاداتی در خصوص اقدامات انگیزشی نظیر اعطای یارانه به تسهیلات، زمین و برنامه ­های آموزشی، اعمال مشوق­ ها، کاهش مقررات و... ارائه شده ­است.

 

بصیرت از عوامل مؤثر در موفقیت­ برنامه ­های توسعه اقتصادی شهری به ایجاد ظرفیت­ های نهادی و انسانی برای توسعه اقتصاد شهری، مشارکت­ دادن رهبران محلی، طراحی ابزارهای مبتکرانه، مشارکت و همکاری، توجه به بخش مسکن و... اشاره کرد.

 

همچنین استادیار پردیس هنرهای زیبا، تصریح کرد: نوآوری، در طول تاریخ هم در هنگام «معرفی یک محصول جدید» به کار گرفته شده و هم به معنی «فرآیندی نو» مورد استفاده قرار م ی­گیرد. در واقع نوآوری، توسعه و به ­کارگیری راه ­های جدید و بهبود یافته برای پاسخگویی به نیازها و خواسته­ های اجتماعی و اقتصادی بشر نامیده می ­شود.

 

وی در پایان در خصوص تحولات شهرهای آینده خاطرنشان کرد: شهرها برای ایجاد فضای زندگی و کسب و کار ساکنان خود، مدیریت منابع و حفاظت از طبیعت، نیازمند استفاده مناسب­ تری از منابع و شیوه ­های نوین مدیریت هستند. در ایران تجلیات نوآوری شهری در قالب گونه ­های مختلف مراکز رشد قابل توجه است و این مراکز برای فراهم­ کردن بستر فناوری و کارآفرینی در کشور مشغول به کار بوده که در حال گسترش هستند. رشد مراکزی در ایران برای توسعه کارآفرینی در کشور نظیر پارک­ های علم و فناوری، مراکز شتاب­ دهنده، مراکز دانش بنیان در سال­ های اخیر شتاب ویژه­ ای داشته­ اند.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست تخصصی «ضرورت های توجه به الزامات نوآوری شهری و کارآفرینی محلی در برنامه ریزی توسعه شهری»، هفته پژوهش، دانشکده معماری و شهرسازی، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید