منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ «نشست مناسب سازی فضای شهری برای معلولین: از ایده تا اجرا» به همت دانشکده معماری و شهرسازی با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره به مناسبت گرامیداشت هفته‌ی معلولین در روز پنج شنبه 18 آذر 1400، ساعت 17 الی 18، به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

 دکتر نجمه دشتکی، مدیر گروه شهرسازی دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست و دکتر زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران، به عنوان سخنران حضور داشتند. در ابتدای نشست دکتر نجمه دشتکی ضمن خوش آمد گویی به حضار و عرض تبریک و گرامیداشت هفته‌ی معلولین به معرفی دکتر نژاد بهرام پرداخت. دکتر نژاد بهرام ضمن عرض سلام و ارائه ی مطالبی راجع به گرامیداشت هفته‌ی معلولین به اهمیت نقش معلولان در شهر اشاره کرد و گفت: شهر متعلق به همه است. اگر این را باور کنیم که شهر برای تمامی قشرهای جامعه یعنی کودکان، سالمندان، معلولان و... است، آن وقت برای تمامی اقشار برنامه خواهیم داشت. تهران شهری است برای مردان بالغ سالم. یعنی طوری طراحی شده که فقط مردان بالغ سالم می‌توانند در سطح شهرر تردد کنند. در حالی‌که تهران بزرگ است و حدود 10 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. او همچنین به جمعیت جامعه‌ی معلولین اشاره کرد و گفت: حدود 15 درصد جامعه‌ی ما افرادی با معلولیت هستند. پس شهر باید ظرفیت‌های لازم را دارا باشد. در گذشته، تصویری که ما از معلولین داشتیم، این بود که آن ها باید در خانه بنشینند و فکر اینکه یک معلول مانند یک فرد عادی زندگی کند در مخیله‌ی کسی نمی‌گنجید اما ما روز به روز با تحولات جدیدی در جامعه‌ی معلولین مواجه می شویم. مثلا در سال‌های اخیر ما شاهد افتخار آفرینی‌های زیادی در پاراالمپیک و ... توسط معلولین بودیم. پس امروز نگاه جهان به معلولین با گذشته متفاوت است.

نژاد بهرام درباره‌ی تحولات شهر تهران و نیازمند بودن آن‌ها به بازنگری بیان کرد: با توجه به تحولات شهر تهران، این شهر نیازمند بازنگری و مناسب سازی است. در این مسئله، موضوع حق شهروندی مطرح است و توجه به حقوق معلولین به عنوان شهروند الزامی است.

وی در رابطه با اقداماتی که تا کنون در ستاد مناسب سازی انجام شده اظهار کرد: این کارها وظیفه بود نه لطف. وظایفی که تا کنون از آن‌ها غافل بودیم.

او همچنین به جانبازان به عنوان بخشی از جامعه‌ی معلولین اشاه کرد و گفت: کشور ما هشت سال درگیر جنگ بود. متأسفانه ما از وظایفی که در قبال معلولین جانباز داشتیم عقب ماندیم.

دکتر نژاد بهرام در راستای اقدامات انجام شده در ستاد مناسب سازی بیان کرد: در ابتدا محله‌ها را مناسب سازی کردیم و بعد بوستان ها را. در همین راستا مصوب شد که سالانه 500 کیلومتر از معابر تهران مناسب سازی شود. همچنین 90 درصد اتوبوس‌های بی‌آر‌تی نیز مجهز به پل‌های اتصال به ایستگاه شدند. وی همچنین درباره‌ی این اقدامات افزود: این اقدامات خوب است اما کافی نیست. هنوز فضای نامناسب شهر باعث ترس معلولان از تردد می‌شود و ما وظیفه داریم این ترس را برطرف و فرصت دیده شدن را برای آن‌ها ایجاد کنیم.

نژاد بهرام در رابطه با حضور مشاورین معلول در کنار معاونین ادامه داد: حضور مشاورین معلول در کنار معاونین فرصتی شد تا شهر را از نگاه معلولین بسنجیم و این نکته‌ی مهمی است. او همچنین به نقش دانشکده معماری و شهرسازی در آموزش اشاره کرد و گفت: تمام برنامه ریزان باید پروژه‌های‌شان را با رویکرد مناسب سازی ارائه بدهند و آموزش چنین رویکردهایی بر عهده‌ی دانشکده های معماری و شهرسازی است. سپس ادامه داد: در سال 82 مصوب شد که خانه‌ها بالابر داشته باشند اما متأسفانه دیده شد که خیلی‌ها این ظرفیت را تبدیل به باغچه کردند، این نشان می دهد که ما فرهنگ به فکر معلولین بودن را نداریم و باید این فرهنگ در ما تقویت شود. همچنین در طراحی فضای داخلی منزل نیز باید به معلولان توجه شود به خصوص در فضای سرویس‌های بهداشتی. ما باید باور کنیم که 13 میلیون نفر از جامعه‌ی ما را معلولان تشکیل  می‌دهند.

او همچنین در خصوص موانع مناسب سازی بیان کرد: در مسیر مناسب سازی ما هیچ‌گاه مشکل قانونی نداشتیم بلکه مشکل اصلی ما باورها بوده و هنوز هست.

در پایان دکتر نژاد بهرام به دانشجویان معماری و شهرسازی گفت: شما می‌توانید بر روی مناسب سازی ساختمان‌های دولتی متمرکز شوید علاوه بر آن محله‌ها نیز گزینه‌های مناسبی هستند. همیشه سعی کنید به صورت کاربردی مناسب  سازی کنید نه نمایشی.

در انتهای برنامه نیز به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست «مناسب سازی فضای شهری برای معلولین: از ایده تا اجرا»، هفته معلولین، دانشکده معماری و شهرسازی، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید