منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ اولین نشست تخصصی با موضوع «اخلاق در پژوهش» به مناسبت هفته پژوهش، به همت دانشکده معماری و شهرسازی با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره؛ روز سه ­شنبه مورخ 16 آذر 1400 ساعت 18:30 الی 20 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

 

 

در این وبینار دکتر نجمه دشتکی به عنوان سخنران و دکتر محمدرضا اکبریان عضو هیأت علمی و استاد دانشکده معماری دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست حضور داشتند. در ابتدای جلسه به وجود تخلفات پژوهشی در ایران و جهان در مقادیر مختلف اشاره شد.

 

اکبریان در خصوص نتایج تخلفات پژوهشی در سه نشریه و پایگاه علمی بیان کرد: طبق نتایج به‌دست آمده از مجله ساینس با تحقیق بر روی 57 کشور، ایران رتبه متوسط رو به پایینی در پایبندی به اخلاقیات پژوهشی آورده است. در واقع در کشور ایران 1 نفر از 6 نفر دچار سرقت علمی می ­شود در حالی که در کشوری همانند آلمان این نسبت 1 به 30 است. در ایران بیش از 15 درصد پژوهشگران در نوشته­ های خود اخلاق پژوهشی را رعایت نکردند و در ژاپن مقدار این تخلفات در حدود 5 درصد است.

 

وی ادامه داد: نشریه دیگری که تحقیقات دقیقی در این حوزه ارائه می ­کند، نیچرز است. طبق تحقیقات، این نشریه، حدود چند سال پیش 58 مقاله از پژوهشگران ایرانی توسط دو ناشر معروف یعنی Biomed central  و Springer به‌دلیل سرقت علمی مردود اعلام شد.

 

عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره افزود: پایگاه علمی الزویر یک شرکت اطلاعاتی و تحلیلی بوده که در واقع ارائه­ اطلاعات در خصوص علمی، فنی و پزشکی در جهان انجام می ­دهد. حدود چند سال پیش زمانی که این پایگاه، خبرهایی مبنی بر تقلب علمی برخی پژوهشگران ایرانی را اعلام کرد، کوشکی دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش پزشکی وزارت بهداشت با تأسف این خبر را به تأیید رساند.

 

اکبریان استاد دانشگاه سوره با اشاره به آیین­ نامه پیشگیری از تخلفات پژوهشی مطرح کرد: در اثر افزایش گزارشات سرقت علمی در ایران، 31 مرداد 1396 در مجلس، آیین­ نامه اجرایی قانون پیشگیری از تقلب در پژوهش ­های علمی به تصویب رسید. این عهدنامه برای برخورد با مراکز فروش پایان­ نامه، مقالات علمی و پیشگیری از تقلب علمی تهیه و تدوین شد. البته افرادی که قبل از تصویب این آیین ­نامه پایان­ نامه خود را جعل کردند نیز شامل حال قانون می­ شوند و طبق مفاد عهدنامه مدرک تحصیلی آنان باطل می ­شود.

 

وی در مورد پایگاه ایران داک اظهار کرد: این پایگاه دارای تمامی اسناد و مدارک علمی ایران است که در بخشی به نام سامانه‌ی همانندجو می­ توان کارهای پایان­ نامه را پیش برد. در واقع تمامی مقالات، کتاب­ ها، نوشته­ ها، تحقیقات علمی و... در این پایگاه بارگذاری شده­ است.

 

استاد معماری دانشگاه سوره در پایان ضمن اشاره به رعایت نکات مهم در سایت ایران داک، برای ارائه پایان‌نامه اذعان کرد: دو مرحله تولید اثر و قضاوت اثر در پیش­روی دانشجویان قرار می­ گیرد. مرحله اول مربوط به روند جمع­ آوری مطالب و دسته­ بندی اطلاعات پایان­ نامه است. در این خصوص دانشجویان باید توجه کنند که برای استفاده از هر اثر علمی حتی به اندازه یک جمله باید نام و منبع صاحب اثر به طور کامل آورده شود. در مرحله دوم نیز بعد از ارائه مدارک و همانندسازی پژوهش، پایان­نامه در سامانه همانندجو بارگزاری می­ شود.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: اولین نشست تخصصی «اخلاق در پژوهش»، هفته پژوهش، دانشکده معماری و شهرسازی، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید