منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ به مناسبت روز جهانی شهرسازی؛ دومین وبینار از سلسله نشست‌های تخصص_مهارتی با عنوان «شیت بندی رایانه‌ای در معماری و شهرسازی» به همت دانشکده معماری و شهرسازی و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، روز دوشنبه 17 آبان ماه 1400 از ساعت 16 الی 18 به صورت مجازی در سامانه‌ی سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

 در این نشست مهندس شاهین کریمی، برگزیده مسابقات بین المللی و مدرس دانشگاه، به عنوان سخنران و دکتر نجمه دشتکی به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.

در ابتدای جلسه دکتر دشتکی ضمن عرض خوش‌آمدگویی، به معرفی دکتر کریمی پرداخت و مقدمه‌ای در باب سوابق و فعالیت‌های‌شان ارائه کرد. در ابتدای جلسه مهندس کریمی به نکاتی که می‌بایست در ساخت یک شیت رعایت شوند اشاره کرد و گفت: تعادل باید در قاب حفظ شود. هیچ‌گاه نباید بالای تصویر را از پایین سنگین‌تر کنیم. نکته‌ی مهم شیت بندی این است که باید آنچه را که در اختیار داریم مدیریت کنیم تا تعادل و توالی کار به خوبی حفظ شود. گاهی اوقات خیلی از شیت‌ها چندان مفهومی نیستند و قبل از شیت بندی باید مشخص شود که هر گزینه چه جایگاهی دارد. شیت‌های شهرسازی باید از سطحی و یکدست بودن خارج شوند و دارای نقطه‌ی ثقل باشند. سپس به اهمیت کادربندی اشاره کرد و افزود: سعی کنید هیچ گاه از کادر بسته استفاده نکنید زیرا شیت شما را قفل‌شده نشان می‌دهد، سعی کنید با تصاویر کادر ایجاد کنید.

وی همچنین درباره‌ی استفاده نکردن از عناصر و اجزای تکراری در شیت گفت: بسیاری از دانشجویان زمانی که با کمبود مطلب مواجه می‌شوند، شروع به تکرار اجزا و عناصر می‌کنند که این کار اشتباهی است. زیرا ما باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات را منتقل کنیم. در ضمن یک شیت همیشه نباید پر باشد و می‌تواند فضاهای خالی هم داشته باشد.

کریمی ضمن اشاره به این نکته که نباید در شیت بندی از یک بیان گرافیکی استفاده شود، بر اصل رعایت طیف رنگی تأکید کرد و افزود: متاسفانه بعضی اوقات دانشجویان طیف رنگی را رعایت نمی‌کنند و از رنگ‌هایی استفاده می‌کنند که هیچ تناسبی با هم ندارند.

شاهین کریمی همچنین درباره‌ی انرژی‌های بصری بیان کرد: خطوط اصلی در واقع انرژی‌های بصری ما هستند. شیت ما دارای یکسری خطوط اصلی است که دارای انرژی هستند که توجه به آن‌ها اهمیت بالایی در شیت بندی دارد.

وی در ادامه ضمن تأکید بر استفاده از اجزا و اشکال مرتبط و متناسب، به اهمیت فونت‌ها اشاره کرد و گفت: از فونت‌های مختلف استفاده نکنید. این مسأله دقیقا مانند همان تنظیم رنگ است. بهتر است سعی شود از یک تا سه فونت استفاده شود. فونت‌ها علاوه بر اینکه نباید متعدد باشند، نیازمند هم‌خوانی با یکدیگر نیز هستند.

  کریمی درباره‌ی عدم ترکیب اجزا با هم اظهار کرد: یکی از مواردی که کار شما را خراب می‌کند این است که اجزای مختلف کار را با هم ترکیب کنید. او همچنین درباره‌ی پیدا کردن نقطه‌ی ثقل کار گفت: نقطه‌ی ثقل شما باید دارای جزئیات و جذابیت باشد، کاری که جزئیات نداشته باشد ارزش بزرگ شدن ندارد. وی همچنین اضافه کرد: حدود 30 تا 40 درصد شیت شما باید نوشته باشد و نه بیشتر. به کار بردن نوشتار در شیت بندی اگر از 40 درصد بیشتر باشد، به پوستر و یا بروشور تبدیل می‌شود.

او همچنین درباره‌ی استفاده نکردن از کلاژ در شیت بندی بیان کرد: به هیچ عنوان حق چسباندن شیء روی شیت را ندارید چرا که چنین کاری باعث می‌شود مبتدی جلوه کنید.

در ادامه مهندس کریمی ضمن تاکید بر لزوم وجود فضاهای خالی به شیت بندی‌های مینیمال اشاره کرد و گفت: در شیت بندی مینیمال نهایتاً از دو رنگ استفاده می‌شود که چنین کاری موجب یکپارچگی می‌شود.

در پایان وی به بیان نکاتی درباره‌ی کار با نرم افزار فوتوشاپ و پاسخ به سؤالات دانشجویان پرداخت.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دومین وبینار از سلسله نشست‌های تخصص_مهارتی، «شیت بندی رایانه‌ای در معماری و شهرسازی»، روز جهانی شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید