منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از دفتر مشاوره و خدمات روانشناسی دانشگاه_ کارگاه آموزشی روانشناسی ویژه دانشجویان دانشگاه سوره، تحت عنوان «عزت نفس و راه های افزایش آن» روز چهارشنبه 12 آبان ماه 1400 ساعت 17:00 توسط محمدباقر ثباتی، روانشناس بالینی، مشاور و روان درمانگر به صورت مجازی برگزار شد.

محمد باقر ثباتی در ابتدای بحث، عزت نفس را میزان ارزشی که هر فرد برای خودش قائل هست تعریف کردند و آن را شامل خودآگاهی، یعنی آگاهی نسبت به نقاط قوت و ضعف خود و پذیرش بدون قید و شرط نقاط ضعف و پذیرفتن مسئولیت همه زندگی، خودپنداره به معنای نوع ارزیابی خود، خودپذیری و خودتنظیمی دانستند. ثباتی در ادامه دو راه حل برای افزایش عزت نفس بیان کرد؛ اول این‌که اگر تصویرخوبی از خود نداریم، سعی کنیم تصویر درست تری از خودمان ارائه دهیم و دوم این که ارزیابی از خودمان را تغییر دهیم. به عنوان مثال اگر بر این باور هستیم که حتماً باید پدر باشیم تا انسان خوبی باشیم، تصویرمان را تغییر دهیم و سعی کنیم جدا از پدر بودن یا نبودن، یک همسر خوب، انسان خوب و غیره باشیم.

محمدباقر ثباتی با بیان این‌که بهترین حالت عزت نفس این هست که فرد هم خودش را ارزشمند بداند و هم توانمند، گفت ارزشمندی به این معناست: فرد احساس شایستگی و لیاقت در زمینه های مختلف داشته باشد که این ارزشمندی به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم می‌شود ارزشمندی درونی  که شامل باورها، اعتقادات و تربیت هر فرد هست و ارزشمندی بیرونی که محیط و جامعه به فرد القا می‌کند. البته یک ارزشمندی ذاتی نیز وجود دارد که خداوند برای همه انسان‌ها قائل است به این معنا که همه انسان‌ها بدون قید و شرط دارای ارزش هستند و هیچ کس نمی‌تواند این ارزشمندی را از او بگیرد. ایشان در ادامه راه‌هایی را برای تقویت این ارشمندی بیان کردند به این صورت که ابتدا باید ارزش های خود را بشناسیم سپس آن‌ها را بنوبسیم و بعد از خودمان سوال کنیم که چرا این موارد برای ما با ارزش هست و در آخر آیا دلایل مان برای این ارزشمندی درست است یا تحت تأثیر جامعه این ارزش ها به وجود آمده است.

محمدباقر ثباتی با اشاره به این که بهتر است هر فرد ارزشمندی های درونی خود را تقویت کند به نکاتی در این راستا اشاره کرد، اول اینکه منطق کلاسیک نداشته باشیم یعنی دیدمان به مسائل صفر و صد نباشد بلکه منطق فازی داشته باشیم یعنی باور کنیم هر چیزی طیف دارد و نکته بعدی اینکه تفسیر خودمان را از وقایع تغییر دهیم. ثباتی بهترین راه برای تقویت عزت نفس را مسئولیت پذیری عنوان کرد و اینکه هر فرد بداند که خودش مسئول برطرف کردن نیازهای خودش هست و مسئولیت همه پیامدهای انتخاب هایش را بپذیرد. شرط مهم مسئولیت پذیری اراده هست هر فرد می بایست عوامل درونی خود را بشناسد و آن ها راتقویت کند . ایشان در ادامه یکی از مهم‌ترین بخش های عزت نفس را منتقد درونی بیان کردند  و اشاره کردند این منتقد درونی بایدها و نبایدهایی است که از طریق خانواده، مدرسه و جامعه در وجود فرد شکل می‌گیرد. مقایسه با دیگران، برچسب زدن، پررنگ کردن شکست ‌ها و کم رنگ کردن موفقیت‌ها از جمله مثال‌هایی برای منتقد درونی است که قاتل عزت نفس است چراکه کمرنگ نمی‌شود و همیشه وجود دارد. ثباتی در بخش پایانی کارگاه، راهکارها و تمرین‌هایی نیز برای رشد عزت نفس ارائه کرد از جمله این‌که هر فرد باید همیشه افکارش را زیر سوال ببرد، بعد از خود بپرسد آیا این طرز فکر برای من مفید هست و به من کمک می‌کند، چه تفسیری از افکارم به رشد عزت نفس من کمک می‌کند و در آخر اگر مورد تأیید دیگران نبودم به جای سرزنش خودم به دنبال حل مشکل و بالا بردن توانایی‌هایم باشم و در نهایت به منظور بالابردن عزت نفس، تمرین‌های عملی نیز داده شد.

 این کارگاه در ساعت 18:45 پایان یافت.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: کارگاه آموزشی روانشناسی «عزت نفس و راه های افزایش آن»، ویژه دانشجویان، دفتر مشاوره، مدیریت دانشجویی، معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید