منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ چهارمین نشست آموزشی و تخصصی از مجموعه نشست‌های سه‌شنبه‌های سینمای سوره با محوریت «زیبایی شناسی و تجربه در فیلم کوتاه تجربی» به همت گروه سینمای دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری انجمن علمی سینما و کانون فیلم دانشگاه سوره؛ با ارائه و سخنرانی تیام یابنده فیلم‌ساز سینما و حضور محمدحسین یاوری به عنوان دبیر نشست، روز سه‌شنبه مورخ 11 آبان‌ماه 1400 ساعت 19 الی 21 در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، محمدحسین یاوری ضمن عرض خوش‌آمد به حاضران در جلسه و تشکر از معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه سوره، به معرفی تیام یابنده پرداخت. سپس، تیام یابنده در آغاز سخنان خود گفت: در سینمای تجربی ضمن توجه و تمرکز بر مفهوم باید ابزار در اختیار داشت. وی افزود: فیلم‌‌سازی در سینمای تجربی به استفاده از ابزارها و عناصری بستگی دارد و ساختاری را ارائه می‌کند که به داستان شکل می‌دهد.

تیام یابنده در خصوص فعالیت در سینمای تجربی اذعان داشت: اگر کار جدیدی در روایت داستان وجود داشته باشد؛ این کار در حوزه سینمای تجربی قرار نمی‌گیرد. خلاقیت بصری در لحن و زبان فیلم‌ساز است که آن فیلم کوتاه را به فیلم کوتاه تجربی تبدیل می‌کند.

در ادامه، تیام یابنده عنوان کرد: سینمای کوتاه پله‌ای برای سینمای بلند نیست و فقط گاهی می‌تواند کمک کننده باشد، اما نوع روایت متفاوت است و فیلم‌ کوتاه به فیلم‌ساز اجازه می‌دهد در کار خود نترس باشد و تجربه کند.

یابنده، در تبیین ویژگی‌ها و خصوصیات فیلم کوتاه تجربی خاطر نشان کرد: اغلب در سینمای تجربی از رنگ برای فضاسازی استفاده نمی‌شود و ممکن است روایت با زبان و ابزار خاصی صورت بگیرد. وی اضافه کرد: تفاوت میان فیلم و عکس در این است که در فیلم تداوم در حرکت وجود دارد در صورتی که در عکس این‌گونه نیست. این ویژگی می‌تواند سینما را تشکیل دهد.

تیام یابنده، با ذکر این نکته که صدا در سینما حالت تجربی دارد گفت: سینمای تجربی در بحث تاریخ سینما؛ مؤلفه‌ای بصری برای روایت‌ها است. وی ادامه داد: زمانی قصه و داستان از یکدیگر متفاوت است که برای آن روابط علت و معلول تعریف شود.

سپس، تیام یابنده اظهار داشت: در سینمای تجربی نباید دکوپاژ کرد و باید با خلاقیت به مفهوم رسید. همچنین، در سینمای تجربی نمی‌توان از نشانه‌ها استفاده کرد. برخلاف آن که در سینمای داستانی نشانه‌ها بسیار مؤثر هستند.

وی با اشاره به این که سینما با سینمای تجربی آغاز می‌شود بیان کرد: در سینمای تجربی به تکنیک‌های روایی اضافه شده و شناختن فرم و روایت، فیلم‌ساز را به سینمای تجربی نزدیک می‌کند. تیام یابنده، تأکید کرد: برای فیلم‌سازی در فضای سینمای تجربی باید به صورت غیرمتعارف نگاه کنید. همچنین، کار جدیدی در زبان و گرامر سینما انجام می‌شود که سینمای تجربی را شکل می‌دهد.

در پایان جلسه، تیام یابنده فیلم‌ساز سینما به نمونه‌های مختلفی از فیلم و آثار مهم فیلم‌سازان مشهور اشاره کرد و به ارائه نکاتی درباره آنها پرداخت.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست آموزشی «زیبایی شناسی و تجربه در فیلم کوتاه تجربی»، گروه سینما، دانشکده هنر، انجمن علمی سینما و کانون فیلم، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید