منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ دومین وبینار تخصصی با عنوان «تولیدات ملی در آوردگاه جهانی» از مجموعه نشست‌های «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی؛ با ارائه و سخنرانی استاد محمدرحیم لیوانی، ریاست مرکز پویانمایی صبا (صداوسیما) و حضور دکتر کیارش زندی، مدیر گروه آموزشی کارشناسی ارشد انیمیشن و استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست؛ روز چهارشنبه مورخ 5 آبان‌ماه 1400 ساعت 14 الی 15:30 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، کیارش زندی با بیان مقدمه‌ای در باب موضوع، به معرفی محمدرحیم لیوانی پرداخت. سپس، محمدرحیم لیوانی در آغاز سخنان خود گفت: همیشه باید تولیدات ملی داشته باشیم و آن را به عرصه جهانی نیز برسانیم. در حوزه انیمیشن کوتاه و تجربی در منطقه رتبه و در اغلب جشنواره‌ها جایگاه خوبی داریم. آنچه مهم و به عنوان مسئله است؛ انیمیشن تجاری است. وی ادامه داد: انیمیشنی که بتواند به عنوان کالای تجاری و فرهنگی عرضه شود و ایجاد ارزش افزوده کند.

محمدرحیم لیوانی اظهار داشت: فروش تولیدات ملی انیمیشن مشخصات فراوانی دارد و پیچیدگی تولید نیاز به تحلیل بازار دارد. وی به چند مشخصه برای تولید انیمیشن تلویزیونی به منظور عرضه اشاره کرد و گفت: مشخصه نخست، ارائه فرم است که فرم و گرافیک کار جدید و نوآورانه است و باید برای مخاطب بین‌المللی بدیع باشد. در عین حال، به صورت تقلید و تکرار نباشد. تکنیک‌های متحرک‌سازی، ریتم و تمپو اثر، محتوای سازگار با ویژگی‌ها و نیازهای مخاطب، مشخصات فنی تولید، انتخاب موسیقی مناسب و ارائه ترجمه خوب و روان از متن مورد استفاده در برنامه؛ از دیگر مشخصات تولید انیمیشن تلویزیونی است.

در ادامه، محمدرحیم لیوانی تأکید کرد: لازم است که زمان هر قسمت از برنامه را کنترل کنیم، بدون این‌که کیفیت اثر خدشه‌دار شود. آنچه تجربه نشان داده این است که تولیدات انیمیشنی که توانستیم بفروشیم؛ موضوعات هنری و فرهنگی ایرانی در مضمون و محتوای آن و در گرافیک کار از مشخصه‌های ایرانی استفاده شده است. همانند مجموعه شکرستان که در این زمینه بسیار موفق بود.

لیوانی در این باره اذعان کرد: تکیه بر فرهنگ و ادب ایرانی بسیار مؤثر و جذاب است. آثاری که به فروش رسیده از لحاظ تعداد، تعداد مناسب‌تری بوده و زمان نیز در آن رعایت شده است. همچنین، مشخصات فنی خوبی داشته و از لحاظ گرافیکی بدیع بوده است. از این جهت، برای خریداران خارجی قابل توجه بود. وی افزود: از عناوین کلی کم شده و تعداد آثار منتخب و باکیفیت زیاد شده است.

محمدرحیم لیوانی در پایان بیان کرد: قراردادها حدوداً ۱۰۰ قسمت است که باید استانداردهای زمانی را رعایت کنیم تا فروش خوبی داشته باشیم. در سال ۹۲ و ۹۳ تمام باندهای مجزا در تولیدات انیمیشن وجود داشته است. سه باند گرافیک، موسیقی و ادبیات و یک باند تلفیقی که این موضوع شانس انتخاب و فروش جهانی را میسر می‌کند. همچنین، به مدد حمایت‌های دولت جدید انتظار می‌رود که بتوانیم پیشرفت خوبی در این زمینه داشته باشیم.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دومین وبینار تخصصی، «تولیدات ملی در آوردگاه جهانی»، مجموعه نشست‌های «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن»، روز جهانی انیمیشن، دانشکده هنر، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید