منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، چهارمین وبینار تخصصی با موضوع «انیمیشن برای کودک؛ مخاطبی که باید دوباره شناخت» از سلسله نشست‌های انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی، روز ۵ آبان ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه برگزار شد.

در این نشست استاد فرخ یکدانه، استادیار دانشگاه تهران به عنوان سخنران و دکتر کیارش زندی استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.

در ابتدای جلسه کیارش زندی ضمن خوش‌آمدگویی به حاضرین در جلسه به معرفی دکتر یکدانه پرداخت و مقدمه‌ای در باب موضوع جلسه ارائه کرد. سپس دکتر یکدانه در خصوص موضوع کار برای کودک و اهمیت ساخت انیمیشن برای کودک بیان کرد: امروزه ساخت انیمیشن کودک در بحث تربیت بسیار جدی است و باید یکی از دغدغه‌های مهم باشد. در این راستا باید مخاطب کودک را بهتر بشناسیم و روانشناسان کودک استفاده کنیم. این تفکر که کار کودک آسان‌تر است و سریع‌تر انجام می‌شود درست نیست. این ساده انگاری قابل بسط است تا جایی که حتی پدر و مادر هم دچار این نگرش غلط  می‌شوند که نیاز به مشاوره برای پرورش کودک ندارند.

دکتر یکدانه پیرو اهمیت مطالبی که کودک از انیمیشن فرا می‌گیرد بیان کردند که خیلی از آموزه‌ها که در قالب شکل یا محتوا به کودک نشان داده می‌شوند ممکن است به سمت بدآموزی برود و رفتارهایی را در ذهن کودک ثبت کند که تا پایان عمر همراه او باشد. به همین دلیل باید این فعالیت جدی گرفته شود که متاسفانه با توجه به دغدغه‌های موجود و هزینه‌های صرف شده نتیجه دلخواه به دست نیامده‌ است.

وی در این خصوص افزود که تمام زوایای انیمیشن و کنترل مفاهیم برای رسیدن به رسالت آموزش کودکان به اندازه‌ای مهم هست که بخش عمده‌ی بودجه باید صرف مسائل آموزشی بشود و بحث محتوا هم در کنار فرم، مورد توجه قرار بگیرد چه بسا که در انیمیشن کودکان، آموزش از طریق محتوا اهمیت بالایی دارد. ما نیازمند یک الگوی ارتباطی و آموزشی کامل هستیم مانند فیلم‌های هالیوودی که کاملا از الگوهای روانشناسی تربیتی استفاده می‌کنند. وی در این خصوص تاکید کرد که انیمیشن بهترین جا برای انتقال فرهنگ و آداب و رسوم به کودکان است.

فرخ یکدانه از بخش‌هایی که در کار کودک باید رعایت شود تا آموزش‌های لازم به طور صحیح شکل بگیرد صحبت کرد مانند آموزش مهارت‌هایی مثل دست‌ورزی، مهارت تعادل یا پرتاپ توپ با دست بخشی که از مهارت‌هایی هست که کودک با دیدن آن‌ها را می‌آموزد. آموزش صحیح در کودکی باعث جلوگیری از به وجود آمدن اشکالات و اشتباهات در بزرگسالی می‌شود.

وی همچنین افزود ما برای آموزش به گروه سنی خردسال مراجع مختلفی داریم که اولین آن خانواده هست. در صورتی که پدر و مادر الگوهای صحیحی برای کودک باشند آموزش درست اتفاق می‌افتد و در غیر این صورت گروه بعدی که هم‌سالان هست تاثیر زیادی بر فرد دارند. در کنار این دو گروه رسانه‌ها هستند که نقش بسیار مهم و پررنگی بر رشد شخصیت کودک دارند. مهارت‌هایی مورد توجه شامل تفکر، مدیریت هیجان و احساسات، همیاری و مهارت‌های ارتباطی است.

وی تاکید کرد که برای ایجاد جذابیت چه از لحاظ بصری یا از نظر داستانی برای مخاطب بزرگسال باید تعلیق و کشش ایجاد شود. اما برای کودک تعلیق مفهومی ندارد و حتی باعث سردرگمی و دلزدگی کودک می‌‌شود. در نتیجه همان‌طور که قبلا هم مطرح شد استفاده از مشورت روانشناسان کودک در ساخت آثار، بسیار مهم است‌.

در بخش پایانی و ضمن پاسخ به پرسش شرکت کنندگان، به سابقه‌ی انیمیشن و اهمیت توجه به انیمیشن‌های جشنواره‌ای اشاره شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: چهارمین وبینار تخصصی، «انیمیشن برای کودک؛ مخاطبی که باید دوباره شناخت»، سلسله نشست‌های انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن، روز جهانی انیمیشن، دانشکده هنر، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید