منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از دفتر مشاوره و خدمات روانشناسی دانشگاه_ کارگاه آموزش روانشناسی ویژه دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاه سوره، تحت عنوان «رمز موفقیت با هوش هیجانی و هوش اجتماعی » روز دوشنبه 3 آبان ماه 1400 ساعت 20:30 توسط دکتر نجف طهماسبی­ پور، روانپزشک، دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و رییس دانشکده علوم انسانی به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای بحث، دکتر طهماسبی­ پور تعاریفی از هوش هیجانی بیان داشتند، ایشان هوش هیجانی را بعدی از هوش دانستند که مسئول توانایی ما برای اداره خودمان و روابطمان با دیگران است. هوش هیجانی چیزی در درون هر یک از ماست که تا حدی نامحسوس است. هوش هیجانی تعیین می‌کند چگونه رفتار خود را اداره کنیم، چگونه با مشکلات اجتماعی کنار بیاییم و چگونه تصمیماتی بگیریم که به نتایج مثبت ختم شوند. ایشان با اشاره به این که بین هوش شناختی و هوش هیجانی (IQ  و EQ) هیچ رابطه شناخته شده‌ای وجود ندارد بیان داشتند: هوش شناختی یعنی توانایی یادگیری، در پانزده سالگی همان است که در پنجاه سالگی وجود دارد اما برعکس، هوش هیجانی، مهارتی انعطاف پذیر است که به آسانی آموخته می‌شود.

دکتر طهماسبی پور در ادامه بر تأثیر هوش هیجانی در زندگی از جمله : هوش هیجانی و سلامت و هوش هیجانی و موفقیت شغلی، اشاره کردند. ایشان عبور ماهرانه از مشکلات و اجتناب از مشکلات بعدی، کنترل وضعیت های دشوار و آسان تر شدن مدیریت استرس، شادی، رضایت و سازگاری بیشتر با محیط، کاهش عود بیماری و مرگ و میر را مرهون آموزش مهارت‌های هوش هیجانی دانستند.‌ در خصوص رابطه هوش هیجانی و موفقیت شغلی، ایشان تأکید داشتند هوش هیجانی عامل 60 درصد عملکرد موفق در همه انواع شغل هاست و انعطاف پذیر بودن را بهترین امتیاز هوش هیجانی دانستند. مهارت‌های هوش هیجانی باعث پیشرفت رهبری، کارگروهی و خدمات به مشتریان می‌شود. مهارت‌های هوش هیجانی دارای 4 بخش است که شامل: Self-awareness (خودآگاهی): توانایی در درک صحیح و دقیق هیجان‌ها در همان لحظه‌ای که روی می‌دهند و فهمیدن این‌که در رابطه با وضعیت‌های متفاوت چه تمایلاتی وجود دارد. Self – management: توانایی استفاده از " آگاهی از هیجان‌ها " برای انعطاف پذیر ماندن و رفتار خود را به طور مثبت رهبری کردن. یعنی واکنش‌های هیجانی خود نسبت به مردم و وضعیت‌های مختلف را مدیریت کردن. تحمل کردن انواع هیجان‌ها در لحظه ای کوتاه و بلند. Self-awareness: توانایی حدس زدن دقیق هیجان‌های دیگران و فهمیدن این که واقعا آن ها چه احساسی دارند و چه فکری می‌کنند.

Relationship – management : توانایی به کارگیری آگاهی از هیجان‌های خود و دیگران برای مدیریت کردن تعامل‌ها، این کار باعث می‌شود تا تبادل اطلاعات شفاف باشد و شخص به طور موثر بتواند از عهده تعارض‌ها و برخوردها برآید.

در بخش پایانی دکتر طهماسبی­ پور با بیان این‌که نگرانی‌ها موجب پایین آمدن هوش هیجانی می‌شوند به ارائه راهکارهایی برای کنترل نگرانی‌ها پرداختند. ایشان خودآگاهی، آموزش روش‌های آرمیدگی و تکرار آن، مقابله فعالانه با افکار نگران کننده، به چالش واداشتن افکار نگران کننده برای ممانعت از حقیقت پنداشتن آن‌ها و غیره را از جمله راهکارهای کنترل کننده نگرانی برشمردند و پیرامون هریک توضیحاتی بیان داشتند.

این کارگاه پس از پاسخگویی به سوالات تعدادی از شرکت کنندگان در این جلسه، در ساعت 21:30 پایان یافت.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: کارگاه آموزش روانشناسی «رمز موفقیت با هوش هیجانی و هوش اجتماعی»، ویژه دانشجویان؛ استادان و کارکنان، معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید