دکتر رامتین شهبازی
معاون دانشکده هنر
اینجانب متولد 1357 در تهران هستم. پژوهشگر و مدرس حوزههای میانرشتهای با تأکید بر سینما و تئاتر. تاکنون چندین کتاب در این زمینه تألیف و ترجمه کردهام و چندین مقاله علمی را نیز در کنفرانسهای داخلی و خارجی ارائه و منتشر کردهام. از سال 1397 مدیر گروه سینما در دانشکده هنر دانشگاه سوره هستم. همچنین بهعنوان مدرس مدعو در دانشگاه تهران، دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد اسلامی تدریس داشتهام.
دکترا : دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه هنر
کارشناس ارشد، ادبیات نمایشی
کارشناس، زبان و ادبیات انگلیسی
کارشناسی: تحلیل فیلمنامه، فرهنگعامه، تمثیل شناسی، اصول و مبانی ارتباطات، مکتبهای ادبی، آشنایی با ادبیات نمایشی کلاسیک اروپا، آشنایی با ادبیات نمایشی امریکا، نقد در هنرهای نمایشی، گزارشنویسی، تحلیل نمایشنامه، دیدن و تحلیل نمایش
کارشناسی ارشد: نشانه و معنا در ادبیات نمایشی، صورت و معنا در هنر، مبانی نقد و تحلیل فیلمنامه، مبانی نقد در ادبیات نمایشی، نظریههای جدید در ادبیات نمایشی، روش تحقیق در هنرها
. تصویر سازی ذهنی تا عینیت بخشی در جهان فیلمهای انیمیشن براساس نظریه گیرایش مادی (1400) فصلنامه رسانههای دیداری شنیداری (نگارش مشترک با فائزه دادگر آزاد و دکتر پیام زینالعابدینی)
تحلیل نشانه-معناشناختی مکان و فضا در سریالهای تلویزیونی (مطالعه موردی: سریال خانه سبز) (1400) فصلنامه رسانههای دیداری شنیداری (نگارش مشترک با پویا رئیسی و دکتر مسعود نقاش زاده)
سازوکار ضرباهنگ کاوی «زیستمحیطی» هنری لفور در بیان سینمایی بر اساس با نگاهی به دو فیلم «طبیعت بیجان» و «باد ما را خواهد برد» (1399) فصلنامه پژوهشنامه فرهنگستان هنر
بازنمایی شهر در رمانهای فارسی دهه 40(1399) فصلنامه علمی جامعهشناسی هنر و ادبیات، (نگارش مشترک با دکتر عباس کاظمی و خانم شیرین بابا زاده)
مطالعه د گرد یسی بیان تخیل د ر پرد ه خوانی بر اساس آراء ژیلبر د وران (مطالعه موردی: تصویر بهشت و جهنم(1399)، فصلنامه رهپویه هنر (نگارش مشترک با دکتر محمد معینالدینی و خانم هما قاسم پور)
سازوکار «بازی زبانی» ویتگنشتاین بهمثابه نقد اجتماعی قدرت در نمایش آئینی – سنتی سیاهبازی (1399) دوماهنامه جستارهای زبانی
واکاوی فرآیند نشانگی ابژه در توسعه درام مجموعههای تلویزیونی (مورد کاوی: مجموعههای خانه سبز و تئوری بیگبنگ) (1399) فصلنامه رسانههای دیداری و شنیداری (نگارش مشترک با مسعود نقاش زاده و پویا رئیسی)
تحلیل سازوکار «روایت» پازولینی از ادیپ سوفکل بر مبنای نظریه پنجرههای کانونیشدگی منفردیان (1399) فصلنامه روایت شناسی
مطالعه پرسه زنی والتر بنیامین در فیلمهای بلند داستانی ایرانی از ابتدای دهه هفتادتا نیمه دهه نود خورشیدی، مطالعه موردی: فیلم «شبهی روشن» (1398) فصلنامه نامه هنر (نگارش مشترک با بهداد بهرامی)
دیجیتالیسم در سینما و نمادین شدن «امر خیالی» ارائهشده در همایش بینالمللی سینمای دیجیتال(1397) نشریه فصلنامه ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
مطالعهای بر بازنمایی شهر «اصفهان» در سینمای پس از انقلاب با نگاهی به دو فیلم «پری» و «فرش باد» (1394) فصلنامه مطالعات شهرهای ایرانی و اسلامی
ترجمه فرهنگی در ادبیات نمایشی دوران پهلوی اول و دوم (1330-1300) با نگاهی به دو نمایشنامه از رفیع حالتی و معز الدیوان فکری (1399) اولین دوره همایش ملی نمایشنامه پژوهی ایران
2- سازوکار بازنمایی «تخیل» در نقالی بر اساس آرای ژیلبر دوران ارائهشده در ششمین همایش بینالمللی تئاتر سنتی آئینی تهران(1396)
3- بازی نشانههای تخیل ژیلبردوران در بازنمایی تصویری فرهنگعامه ارائهشده در اولین همایش بینالمللی نشانه فرهنگ و ادبیات در دانشگاه شهید بهشتی (1396)
4- سازوکار ارتباطی روایت نقلی/محاکاتی در نمایشنامه دیوار چهارم اثر امیررضا کوهستانی، ارائهشده در نخستین همایش ملی روایت در انواع ادبی، دانشگاه کردستان(1396)
5- نشانههای زیستمحیطی در بازنمایی سینمایی با نگاهی به فیلم «باد ما را خواهد برد» اثر عباس کیارستمی، ارائهشده در سیزدهمین هماندیشی حلقه نشانهشناسی تهران(1396)
6- دلالت اسطورهای «شهر»در نمایشنامه کوکوی کبوتران حرم اثر علیرضا نادری، ارائهشده در سمینار پژوهشی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر(1395)
7- مطالعه وجه دلالتی مکان در روایت فیلم کوتاه در نگاهی به دو مستند کوتاه:«داستان یک شهر» و «ناگهان تو گم شدی» ارائهشده در نخستین همایش بینالمللی فیلم کوتاه تهران(1395)
8- مطالعه ارتباط سپهر نشانهای و «ادبیات» دوران پهلوی اول بهمثابه نشانهشناسی تاریخ ارائهشده در دوازدهمین هماندیشی حلقه نشانهشناسی تهران (1395)
9- آثار کلاسیک بهمثابه «پیش روایت» در شناخت ذهنی انسان معاصر از جهان؛ مطالعه موردی اقتباس پازولینی از نمایشنامه «ادیپ شهریار» سوفوکل ارائهشده در همایش از واژه تا تصویر در دانشگاه الزهرا(1394)
مطالعه تقابل «فرهنگ» و «طبیعت» بهمثابه نظام معنا ساز در فرایند ترجمه فرهنگی؛ بررسی تطبیقی نمایشنامه اتوبوسی بنام هوس و دو اقتباس سینمایی کازان و توکلی ارائهشده در همایش از واژه تا تصویر در دانشگاه الزهرا(1394) همچنین منتشرشده در نخستین شماره دور دوم فصلنامه پژوهشنامه فرهنگستان هنر(1398)
11-مطالعه رابطه «فرهنگ» و «طبیعت» از منظر نشانهشناسی فرهنگی در اجرای شاهنامهخوانی ارائهشده در پنجمین همایش بینالمللی تئاتر سنتی آئینی تهران(1394)
نگارش و ارائه مقاله " مطالعه وجه اسطورهای «خرمشهر» بهمثابه «مکان روایی» در بازنمایی سینمایی در نگاهی به دو مستند:«داستان یک شهر» و «ناگهان تو گم شدی»" در اولین همایش مطالعات و پژوهشهای سینمایی،خانه هنرمندان ایران،1394
نگارش و ارائه مقاله " مطالعه جامعهشناختی «زندگی روزمره» در فیلم طبیعت بیجان" در سومین همایش جامعهشناسی هنر،خانه هنرمندان ایران،1394
نگارش و شرکت مقاله " خوانش واسازانه دریدایی استوپارد از نمایشنامه هملت شکسپیر" بهصورت پوستر در همایش دوسالانه ادبیات تطبیقی امروز،دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه تهران،نگارش مشترک با محمد هاشمی(1393)
نگارش و ارائه مقاله " مطالعه «پرسهزنی» بهمثابه سبک زندگی روشنفکر ایرانی دهه80 در سینما با نگاهی به فیلم شبهای روشن اثر فرزاد مؤتمن" در یازدهمین همایش نشانهشناسی تهران(1393)
نگارش و ارائه مقاله "مطالعه بازي زباني حاشيه/مركز در نمايش سنتي آئيني سياهبازي" در چهارمين همايش بينالمللي نمايشهاي سنتي آييني تهران نگارش مشترك با محمد هاشمي(1392)
نگارش و ارائه مقاله "مطالعه موقعیتهای آستانهای اخلاقی در فیلم چهارشنبهسوری ساخته اصغر فرهادی" در دهمین همایش نشانهشناسی تهران نگارش مشترك با محمد هاشمي(1392)
نگارش و ارائه مقاله"مطالعه گسست گفتمان در فیلم سینمایی آژانس شیشهای" در نهمین همایش نشانهشناسی(نشانهشناسی اجتماعی) نگارش مشترک با محمد هاشمی(1391)
نگارش و ارائه مقاله "مطالعهای درباره سياليت زمان در روايت نقلی- محاکاتی هنرنمایشی پردهخوانی" در هشتمين همايش نشانهشناسی (نشانهشناسی زمان) نگارش مشترك با محمد هاشمي(1390)
نگارش و ارائه مقاله "بررسي تأثیر هنر نقاشی بر گونه نمايشي پردهخوانی" در سومين همايش علمي بینالمللی نمایشهای سنتي و آئيني تهران( نگارش مشترك با محمد هاشمي)(1390)
دبیر علمی نشست زندگی روزمره و زنجیرههای تلویزیونی،خانه هنرمندان(1393)
دبیر علمی کتاب روایت در فیلم کوتاه (مجموعه مقالات) (1400)
ترجمه کتاب سینمای دیجیتال و 10 مسئله آن(از مجموعه کتابهای کینه- آگورا) (1398) (در دست انتشار)
ترجمه نمایشنامه ارنانی اثر ویکتور هوگو به همراه مقدمه مانیفست مکتب رمانتیک در ادبیات و نمایش (1398)
نگارش مقاله علمی – پژوهشی مطالعه تأثیر روایت «نقلی- محاکاتی» شخصیت بر میزانسن مستند «ملفگند» در کتاب نشانهشناسی سینمای جنگ(1393)
تألیف کتاب نشانهشناسی فرهنگی تاریخ ادبیات و تئاتر ایران(1330-1300) (1393)
نگارش مقاله "گفتمانهای رقیب در «توپ لاستیکی»" به همراه محمد هاشمی در کتاب نشانهشناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر(2) به کوشش لیلا صادقی (1393)
تألیف کتاب جستاری در جامعهشناسی فیلم (1392)
ترجمه دو مقاله درباره ادوارد آلبی در کتاب این سه تسخیرناپذیر(1390، گردآوریشده توسط روزبه حسینی)
نگارش مقاله درباره سوسن تسلیمی در کتاب اسطوره مهر (1383، گردآوریشده توسط بیتا ملکوتی)
عضو شورای پژوهشی نظریه و نقد هنر پژوهشگاه هنر فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران(1400-1398)
عضو هیأت مدیره انجمن علمی هنرهای نمایشی(1399)
رئیس کمیته هنرهای نمایشی و سینمای انجمن علمی هنر و ادبیات تطبیقی(1399)
پایاننامهها (راهنمایی)
1- تحلیل بینامتنی میان نقاشی و سینما در آثار سینمایی کیوان علیمحمدی و امید بنکدار از منظر ژرار ژنت (دانشجو: زهرا اویسی، کارشناسی ارشد،پژوهش هنر دانشگاه سوره)
2- بررسی پرسه زنی در فیلمهای ایرانی از ابتدای دهه 70 خورشیدی تا نیمه دهه 90 بر مبنای آرای والتر بنیامین( دانشجو: بهداد بهرامی، کارشناسی ارشد سینما دانشگاه سوره)
3- مطالعه و بازنمایی تقدیر تراژیک شخصیت مرد در فیلم نوآر با توجه به عناصر سبکی، بر اساس آرا جیمز نرمور( دانشجو: عباس پیر داده بیرانوند، کارشناسی ارشد سینما دانشگاه سوره)
4- بررسی درام معمایی با رویکرد پستمدرنیستی و مطالعه موردی سه نمایش ستوان آنیشمور،مرد بالشی و مأموران اعدام اثر مارتین مک دونا(دانشجو: آرمان امامجمعه، کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه سوره)
5- مطالعه دگردیسی تخیل مابین نقاشی و کنش نمایشی در پردهخوانی بر اساس آراء ژیلبر دوران (دانشجو: هما قاسم پور، کارشناسی ارشد پژوهش هنر)
6- تحلیل سمبولهای فطری فیلمهای حاتمی کیا بر اساس نظریه سمبول فطری شهید آوینی (دانشجو: نگین الفت، کارشناسی ارشد سینما)
7- تحلیل فیلمهای آلفرد هیچکاک بر اساس نگرهی ترانس فیزیکال و «عالم راز» سید مرتضی آوینی (دانشجو: علی جعفرآبادی، کارشناسی ارشد سینما)
8- بررسی بازیهای زبانی در نمایشنامههای پیتر هاندکه ،با تکیهبر آراء ویتگنشتاین متأخر (دانشجو: مسعود نظری فرد، کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی)
9- بررسی قابلیتهای ارتقاء رژیم بازنمایی به رژیم استاتیکی بهمثابه کنش اجتماعی در عکاسی ایران سال 1397-1390 بر اساس نظریات ژاک رانسیر (دانشجو: خلیل پور خاتمی، کارشناسی ارشد عکاسی)
10-بازنمایی مرگ در سینمای پس از یازدهم سپتامبر؛ مطالعه موردی فیلمهای ام نایت شیامالان و جیمز وان (دانشجو: مسعود نقی پور، کارشناسی ارشد سینما)
11- مطالعهی نسبت روایت و سبک در سینمای میکل آنجلو آنتونیونی (دانشجو: فرهاد ذوقی، کارشناسی ارشد سینما)
12- تحلیل مضمون «مهاجرت» در سینمای دههی ۸۰ ایران بر اساس آرای ادوارد سعید (دانشجو: الیاس صنعتی قدیم، کارشناسی ارشد سینما)
13- نشانهشناسی نوستالژی سینمای دفاع مقدس دهه 70 و 80 بر اساس آرای سه یر و لوی (دانشجو: سهیلا نادری بنی، کارشناسی ارشد سینما)
14- بررسی فضاهای هتروتوپیایی در آثار کریستوفر نولان از منظر میشل فوکو (دانشجو: شهرزاد مدی، کارشناسی ارشد سینما)
15- اقتباسِ واسازانهی شخصیتهای زنِ شاهنامه و نگارشِ نمایشنامه با تکیهبر آرای ژاک دریدا (دانشجو: لیدا انصاری، کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی)
پایاننامهها (مشاوره)
1- مطالعه نقش و حضور خانواده در محتوای انیمیشنهای بلند 15 سال اخیر (دانشجو: الهام ریوندی، کارشناسی ارشد انیمیشن دانشگاه سوره)
2- سیر تحول روایت و تأثیرات متقابل سینما و بازیهای رایانهای در سالهای 2010 تا 2018 میلادی (دانشجو: صفا کام دیده، کارشناسی ارشد سینما دانشگاه سوره)
3- مطالعه ظرفیتهای نشانه شناختی مکان در توسعه درام مجموعههای تلویزیونی (مورد کاوی: مجموعه خانه سبز و تئوری بیگ بنگ)(دانشجو: پویا رئیسی، کارشناسی ارشد دانشگاه صداوسیما)
4- اتوپیای شکستخورده، دیستوپیای در حال تحقق، در سه فیلم از سینمای نیمقرن اخیر روسیه (دانشجو: فاطمه امیدیان، کارشناسی ارشد سینما دانشگاه سوره)
5- بازنمایی شهر در رمانهای دهه 40 و 50 خورشیدی (دانشجو: شیرین بابا زاده، کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه سوره)
6- روایت غیر فیلمیک در رویکرد نئوفرمالیستی دیوید بوردول (مورد کاوی آثار بهرام بیضایی، علی حاتمی و مسعود کیمیایی) (دانشجو: نوید میر صادقی، کارشناسی ارشد سینما دانشگاه سوره)
7- تحلیل فرایند نشانه- معناشناختی اخلاق و اخلاقیات در سینمای ایران با محوریت سه فیلم (ابد و یک روز، جدایی نادر از سیمین و کپی برابر اصل) (دانشجو: الهام نداف، کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی)
8- نقش دکوپاژ در عبور از تصویرسازی ذهنی به عینیتبخشی جهان فیلمهای انیمیشن (دانشجو: فائزه دادگر آزاد، کارشناسی ارشد انیمیشن دانشگاه سوره)
9- تحلیل نشانه شناختی ارزشهای دینی در آگهیهای تجاری شبکه یک سیما ( دانشجو: آدینه ادیب، کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی)
مدیر گروه سینما دانشگاه سوره (1397-تاکنون)
عضو شورای پژوهش دانشگاه سوره (1399- تاکنون)
عضو شورای سیاستگذاری و دبیر اجرایی دومین همایش ملی فیلم کوتاه تهران (1399)
عضو شورای آموزشی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(1399)
عضو انجمن نویسندگان و منتقدان خانه سینما
عضو انجمن مدرسان خانه سینما
عضو انجمن نویسندگان، منتقدان و پژوهشگران خانه تئاتر
عضو انجمن اهلقلم خانه کتاب
عضو هیأت داوران چهارمین جایزه پژوهش سینمایی سال (1399)
عضو هیأت داوران بخش مسابقه مستند بلند پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد. (1399)
داوری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (1397) و (1398)
عضو شورای سیاستگذاری و دبیر اجرایی همایش ملی مطالعات فیلم کوتاه با موضوع روایت شناسی(1398)
عضو هیأت انتخاب بخش ملی جشنواره فیلم نهال در دانشگاه هنر(1398)
داور بخش ملی جشنواره بینالمللی جشنواره فیلم کوتاه تهران(1397)
داور بخش پژوهش جشنواره تئاتر تجربه، دانشگاه تهران(1396)
داور بخش فیلمهای آموزشی سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد(1396)
عضو هیأت انتخاب فیلم و فیلمنامه جشنواره فیلم و فیلمنامه سایه(1396)
عضو تیم مصاحبه و داوری آزمون عملی رشته نمایش به انتخاب سازمان سنجش در دانشگاه تهران(1395)، (1396) و (1398)
عضو هیأت داوران هجدهمین جشن خانه سینما(1395)
داور و عضو آکادمی جشن مستقل فیلم کوتاه خانه سینما(1394)
عضویات داوران بخش صحنهای جشنواره تئاتر دانشگاه سوره (1394)
داور چهارمین دوره کتاب سال سینما خانه سینما(1393)
داور جشنواره انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر(1393)
عضو هیأت انتخاب بخش مستندهای بلند هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند(سینما حقیقت) (1393)
عضو هیأت انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه مستقل خورشید (1393)
داور بخش پژوهش جشنواره تئاتر دانشگاهی سوره(1393)
بازبین جشنواره تئاتر دانشگاهی در دانشگاه سوره(1392)
داور بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر دانشگاهی سوره(1392)