دکتر علی حاج ملا علی
مدیر گروه نمایش و ادبیات نمایشی
- دیپلم: تجربی، دبیرستان محمدی، تهران، 1375؛
- ليسانس : کارگردانی تئاتر، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر،1381؛
- فوقلیسانس: کارگردانی تئاتر، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر، 1384؛
- دکترا: پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، 1397؛ (موضوع رساله: تبیین نمایش تخت حوضی از منظر مطالعات فرهنگی با تکیه بر آراء باختین؛
- بدن و حرکت (مقطع ارشد بازیگری)
- روانشناسی شخصیت (مقطع ارشد بازیگری)
- آشنایی با سبکهای بازیگری در قرن بیستم (مقطع ارشد بازیگری)
- نشانهها و معنا در ادبیات نمایشی (مقطع ارشد کارگردانی)
- روش تحقیق (مقطع ارشد بازیگری و کارگردانی)
- دیدن و تحلیل نمایش (مقطع ارشد بازیگری)
- آشنایی با آراء متفکران در قرن بیستم (مقطع ارشد کارگردانی)
- بداههپردازی (مقطع ارشد بازیگری)
- بازیگری و کارگردانی پیشرفته 2
- حرکات موزون
- مبانی بازیگری
- شیوههای رهبری بازیگر
- کارگاه نمایشنامهنویسی 4
- فیلم تئاتر
- آشنایی با متون نمایشی 1 و 2
- نگارش مقاله «از بداههپردازی تا اجرا» (نشریه علمی پژوهشی نامه هنر)
- نگارش مقاله «مطالعه تطبیقی الگوهای ارتباطی میان متن و اجرا و تأثیر آن بر چگونگی درک و دریافت تماشاگر» (نشریه علمی پژوهشی نامه هنر)
- نگارش مقاله «بازتاب مفهوم کارناوالی باختین در نمایشهای تخت حوضی» (نشریه علمی پژوهشی نامه هنر)
- نگارش مقاله تئاتر تخطی مجاز: بررسی تئاتر بهمثابه آیینی رهاییبخش و تحکیم کننده در جامعه با تکیه بر آراء ویکتور ترنر (در دست چاپ برای نشریه رهپویه هنرهای نمایشی)
- ترجمه مقاله «آیا الگوهای نظریهپردازی علمی میتوانند به نظریه فیلم مدد رسانند؟» نوشته مالکوم توروی. (نشریه بیناب شماره 22)
- ترجمه مقاله «رویکردی تعاملی به شوخی در تئاتر بداهه پردازانه سنتی ایرانی»/ چرا ایرانیها میخندند؟ «اجرا و تأثیرات آن» نویسنده: ویلیام او. بیمن (نشریه نمایش شماره 160)
- ترجمه کتاب «بداههپردازی در تئاتر» چاپشده توسط انتشارات سمت
- ترجمه نمایشنامه «عمو سام من» چاپشده توسط انتشارات بیدگل
- ترجمه کتاب «مبانی بازیگری» چاپشده توسط انتشارات ققنوس
- ترجمه کتاب «کمدینویسی برای تلویزیون» انتشارات دانشکده صداوسیما
- ترجمه نمایشنامه «قصههای برزخی» نوشته لن جنکین انتشارات نیماژ
- ترجمه کتاب «میزانسن معاصر، اجرای تئاتر در هزاره سوم» نوشته پاتریس پاوی انتشارات نیماژ
- نگارش کتاب «شگردهای نمایشنامهنویسی» چاپشده در انتشارات ساقی
- نگارش کتاب «تخطی طرب، مطالعه فرهنگی نمایشهای شادیآور سنتی ایرانی» در انتشارات ساقی
- بررسی کارکردهای رقص مبتنی بر آراء کریشنا مورتی (با تأکید بر رقص سماع). نام دانشجو: الهام قاسمیان. تاریخ دفاع: شهریور 1399
- بررسی عملکرد شبیه گردان مبتنی بر کارگردانی کلاسیک و تجربی در تئاتر غرب. نام دانشجو: رعنا زرگر زاده. تاریخ دفاع: شهریور 1399
- بررسی تطبیقی شیوههای رهبری بازیگر در تئاتر و سینمای ایران بعد از انقلاب (با تأکید بر 4 کارگردان منتخب) نام دانشجو: آبتین سلیمی طاری. تاریخ دفاع: بهمن 1399
- بررسی بازیگری در اجراهای چندملیتی مبتنی بر رویکرد یوجنیو باربا (نمونه موردی نمایش شهرهای نامرئی به کارگردانی پینو دیبودو در ایران و ایتالیا). نام دانشجو: الهام دهقانی. تاریخ دفاع: بهمن 1400
- ظرفیتهای اجرايي متون متاتئاتری با توجه به نمایشنامههای تام استوپارد. نام دانشجو: امیر کمالی. تاریخ دفاع: بهمن 1400
- بررسي بداههپردازی بهمثابه يک متد در آموزش و تربیت بازيگر با تکیه بر نظريات وی ولا اسپولین. نام دانشجو: سعید فرزانه راد. تاریخ دفاع: شهریور 1401
- بررسی روش شناسانه عملکرد حمید سمندریان و پری صابری در انطباق مدرنیته با تئاتر ایران در دهه هفتاد. نام دانشجو: هوشنگ امیدی نژاد. تاریخ دفاع: شهریور 1401
- بررسی وضعیت بازنمایی در کارگردانی نمایشنامههای تام استاپارد با تکیه بر نظریه بینامتنیت (مطالعه موردی اجرای نمایشنامه هملت داگ مکبث کاهوت به کارگردانی جوی زیمرمن). نام دانشجو: حمید نژادی. تاریخ دفاع: اسفند 1401
- بررسی مفهوم میزانسن در اجراهای رابرت ویلسون (مطالعه موردی اجرای نمایشنامههای رابرت ویلسون). نام دانشجو: زهرا پناهی. در حال نگارش
- بررسی مؤلفههای غریب نمایانه در کارگردانی راینر ورنر فاسبیندر. نام دانشجو: سارا سعادتمند. در حال نگارش
- بررسی رابطهی اجراگر و تماشاگر در فرآیند کرئوگرافی پینا بائوش. نام دانشجو: سعید زمانی. تاریخ دفاع: اسفند 1401
- بررسی مفهوم عادت واره پیر بوردیو در بازیگری (مطالعه موردی بازی گلاب آدینه در مهمان مامان و لیلا حاتمی در کیف انگلیسی). نام دانشجو: فرشته عبدالحسینی شریفی. تاریخ دفاع 1401
- بررسی نشانه شناسانه بازیگری در تئاتر بر اساس دوگانههای سوسور (نمونه موردی بازی نقش سیاه در تخت حوضی). نام دانشجو: مسلم خردمند. در حال نگارش
- بررسی کارکرد اتودهای بازیگری در تربیت کودکان و نوجوانان با تکیهبر نظریات ژان پیاژه. نام دانشجو: میترا اکبری. در حال نگارش
- کارگردانی نمایش «آنسوی پنجره» اجراشده در سالن سنگلج
- نویسندگی و کارگردانی نمایش «ماز» اجراشده در اداره تئاتر
- نویسندگی و کارگردانی نمایش «مونوپلژی» اجراشده در تماشاخانه شهرزاد تیر 1401
- مشارکت در اجرای نمایشهای: «بغضی که ماند» و «تا اشکستان» بهعنوان دستیار کارگردان و بازیگر، اجراشده در سالن اندیشه حوزه هنری
- نگارش نمایشنامه شهر ارغوان چاپشده در انتشارات بهار افشان
- نگارش فیلمنامه مجموعههای گروه امداد جنگلی، هتل دریایی، جنگل ضربالمثلها و مهمانپذیر سعادت، برای گروه کودک و نیز مجموعه قصههای طاقبستان برای سیمای مرکز کرمانشاه
- مدیر گروه تئاتر دانشگاه سوره
- مدیر داخلی نشریه «نامه هنرهای نمایشی و موسیقی» دانشگاه هنر از سال 1389 تا 1395
- مدیر گروه بازیگری و فیلمنامهنویسی دانشگاه سروش صداوسیما تا مهر 1399
- کارشناس فیلمنامه تولیدات مراکز استانهای صداوسیما از سال 1383 تا 1397
- عضو شورای فیلمنامه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از 1396 تا 1399
- داور بازبین چهار دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی
- مشارکت در طرح پژوهشی «نیازسنجی کتب درسی حوزه سینما و تئاتر» در انتشارات سمت
- کارشناس بخش تئاتر انتشارات ساقی در سال 1398