دکتر علی حاج ملا علی

مدیر گروه نمایش و ادبیات نمایشی

  1. دیپلم: تجربی، دبیرستان محمدی، تهران، 1375؛            
  2. ليسانس : کارگردانی تئاتر، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر،1381؛             
  3. فوق‌لیسانس: کارگردانی تئاتر، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر، 1384؛         
  4. دکترا: پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، 1397؛ (موضوع رساله: تبیین نمایش تخت حوضی از منظر مطالعات فرهنگی با تکیه بر آراء باختین؛
  1. بدن و حرکت (مقطع ارشد بازیگری)
  2. روانشناسی شخصیت (مقطع ارشد بازیگری)
  3. آشنایی با سبک‌های بازیگری در قرن بیستم (مقطع ارشد بازیگری)
  4. نشانه‌ها و معنا در ادبیات نمایشی (مقطع ارشد کارگردانی)
  5. روش تحقیق (مقطع ارشد بازیگری و کارگردانی)
  6. دیدن و تحلیل نمایش (مقطع ارشد بازیگری)
  7. آشنایی با آراء متفکران در قرن بیستم (مقطع ارشد کارگردانی)
  8. بداهه‌پردازی (مقطع ارشد بازیگری)
  9. بازیگری و کارگردانی پیشرفته 2
  10. حرکات موزون
  11. مبانی بازیگری
  12. شیوه‌های رهبری بازیگر
  13. کارگاه نمایشنامه‌نویسی 4
  14. فیلم تئاتر
  15. آشنایی با متون نمایشی 1 و 2
  1. نگارش مقاله «از بداهه‌پردازی تا اجرا» (نشریه علمی پژوهشی نامه هنر)
  2. نگارش مقاله «مطالعه تطبیقی الگوهای ارتباطی میان متن و اجرا و تأثیر آن بر چگونگی درک و دریافت تماشاگر» (نشریه علمی پژوهشی نامه هنر)
  3. نگارش مقاله «بازتاب مفهوم کارناوالی باختین در نمایش‌های تخت حوضی» (نشریه علمی پژوهشی نامه هنر)
  4. نگارش مقاله تئاتر تخطی مجاز: بررسی تئاتر به‌مثابه آیینی رهایی‌بخش و تحکیم کننده در جامعه با تکیه بر آراء ویکتور ترنر (در دست چاپ برای نشریه رهپویه هنرهای نمایشی)
  5. ترجمه مقاله «آیا الگوهای نظریه‌پردازی علمی می‌توانند به نظریه فیلم مدد رسانند؟» نوشته مالکوم توروی. (نشریه بیناب شماره 22)
  6. ترجمه مقاله «رویکردی تعاملی به شوخی در تئاتر بداهه پردازانه سنتی ایرانی»/ چرا ایرانی‌ها می‌خندند؟ «اجرا و تأثیرات آن» نویسنده: ویلیام او. بیمن (نشریه نمایش شماره 160)
  1. ترجمه کتاب «بداهه‌پردازی در تئاتر» چاپ‌شده توسط انتشارات سمت
  2. ترجمه نمایشنامه «عمو سام من» چاپ‌شده توسط انتشارات بیدگل
  3. ترجمه کتاب «مبانی بازیگری» چاپ‌شده توسط انتشارات ققنوس
  4. ترجمه کتاب «کمدی‌نویسی برای تلویزیون» انتشارات دانشکده صداوسیما
  5. ترجمه نمایشنامه «قصه‌های برزخی» نوشته لن جنکین انتشارات نیماژ
  6. ترجمه کتاب «میزانسن معاصر، اجرای تئاتر در هزاره سوم» نوشته پاتریس پاوی انتشارات نیماژ
  7. نگارش کتاب «شگردهای نمایشنامه‌نویسی» چاپ‌شده در انتشارات ساقی
  8. نگارش کتاب «تخطی طرب، مطالعه فرهنگی نمایش‌های شادی‌آور سنتی ایرانی» در انتشارات ساقی
  1. بررسی کارکردهای رقص مبتنی بر آراء کریشنا مورتی (با تأکید بر رقص سماع). نام دانشجو: الهام قاسمیان. تاریخ دفاع: شهریور 1399
  2. بررسی عملکرد شبیه گردان مبتنی بر کارگردانی کلاسیک و تجربی در تئاتر غرب. نام دانشجو: رعنا زرگر زاده. تاریخ دفاع: شهریور 1399
  3. بررسی تطبیقی شیوه‌های رهبری بازیگر در تئاتر و سینمای ایران بعد از انقلاب (با تأکید بر 4 کارگردان منتخب) نام دانشجو: آبتین سلیمی طاری. تاریخ دفاع: بهمن 1399
  4. بررسی بازیگری در اجراهای چندملیتی مبتنی بر رویکرد یوجنیو باربا (نمونه موردی نمایش شهرهای نامرئی به کارگردانی پینو دی­بو­دو در ایران و ایتالیا). نام دانشجو: الهام دهقانی. تاریخ دفاع: بهمن 1400
  5. ظرفیت‌های اجرايي متون متاتئاتری با توجه به نمایشنامه‌های تام استوپارد. نام دانشجو: امیر کمالی. تاریخ دفاع: بهمن 1400
  6. بررسي بداهه‌پردازی به‌مثابه يک متد در آموزش و تربیت بازيگر با تکیه بر نظريات وی ولا اسپولین. نام دانشجو: سعید فرزانه راد. تاریخ دفاع: شهریور 1401
  7. بررسی روش‌ شناسانه عملکرد حمید سمندریان و پری صابری در انطباق مدرنیته با تئاتر ایران در دهه هفتاد. نام دانشجو: هوشنگ امیدی نژاد. تاریخ دفاع: شهریور 1401
  8. بررسی وضعیت بازنمایی در کارگردانی نمایشنامه‌های تام استاپارد با تکیه بر نظریه بینامتنیت (مطالعه موردی اجرای نمایشنامه­ هملت داگ مکبث کاهوت به کارگردانی جوی زیمرمن). نام دانشجو: حمید نژادی. تاریخ دفاع: اسفند 1401
  9. بررسی مفهوم میزانسن در اجراهای رابرت ویلسون (مطالعه موردی اجرای نمایشنامه‌های رابرت ویلسون). نام دانشجو: زهرا پناهی. در حال نگارش
  10. بررسی مؤلفه‌های غریب نمایانه در کارگردانی راینر ورنر فاسبیندر. نام دانشجو: سارا سعادتمند. در حال نگارش
  11. بررسی رابطه‌ی اجراگر و تماشاگر در فرآیند کرئوگرافی پینا بائوش. نام دانشجو: سعید زمانی. تاریخ دفاع: اسفند 1401
  12. بررسی مفهوم عادت واره پیر بوردیو در بازیگری (مطالعه موردی بازی گلاب آدینه در مهمان مامان و لیلا حاتمی در کیف انگلیسی). نام دانشجو: فرشته عبدالحسینی شریفی. تاریخ دفاع 1401
  13. بررسی نشانه شناسانه بازیگری در تئاتر بر اساس دوگانه‌های سوسور (نمونه موردی بازی نقش سیاه در تخت حوضی). نام دانشجو: مسلم خردمند. در حال نگارش
  14. بررسی کارکرد اتودهای بازیگری در تربیت کودکان و نوجوانان با تکیه‌بر نظریات ژان پیاژه. نام دانشجو: میترا اکبری. در حال نگارش
  • کارگردانی نمایش «آن‌سوی پنجره» اجراشده در سالن سنگلج
  • نویسندگی و کارگردانی نمایش «ماز» اجراشده در اداره تئاتر
  • نویسندگی و کارگردانی نمایش «مونوپلژی» اجراشده در تماشاخانه شهرزاد تیر 1401
  • مشارکت در اجرای نمایش‌های: «بغضی که ماند» و «تا اشکستان» به‌عنوان دستیار کارگردان و بازیگر، اجراشده در سالن اندیشه حوزه هنری
  • نگارش نمایشنامه شهر ارغوان چاپ‌شده در انتشارات بهار افشان
  • نگارش فیلم‌نامه مجموعه‌های گروه امداد جنگلی، هتل دریایی، جنگل ضرب‌المثل‌ها و مهمان‌پذیر سعادت، برای گروه کودک و نیز مجموعه قصه‌های طاق‌بستان برای سیمای مرکز کرمانشاه
  • مدیر گروه تئاتر دانشگاه سوره
  • مدیر داخلی نشریه «نامه هنرهای نمایشی و موسیقی» دانشگاه هنر از سال 1389 تا 1395
  • مدیر گروه بازیگری و فیلم‌نامه‌نویسی دانشگاه سروش صداوسیما تا مهر 1399
  • کارشناس فیلم‌نامه تولیدات مراکز استان‌های صداوسیما از سال 1383 تا 1397
  • عضو شورای فیلم‌نامه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از 1396 تا 1399
  • داور بازبین چهار دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی
  • مشارکت در طرح پژوهشی «نیازسنجی کتب درسی حوزه سینما و تئاتر» در انتشارات سمت
  • کارشناس بخش تئاتر انتشارات ساقی در سال 1398